Wat is er nieuw

apistogramma

• Onderwerp starter Onderwerp starter rickie94
  • Startdatum Startdatum
R

rickie94

Guest
Ik ben van plan om in mijn nieuwe aquarium (80x30x40) een koppel apistogrammas te gaan houden. maar natuurlijk wil ik er eerst wat over weten.

Welke soort kan ik het beste pakken?

welke verdeling is het beste? m/v? m/v/v?

Jongen ze veel, en blijven er jongen over? Kun je de jongen makkelijk kwijt?

bvd

Als je gaat beginnen met Apisto's dan is een harem cacatuoides een mooie soort om mee te beginnen. 1m/3v is dan een mooie verhouding voor 80cm. Geen andere bodembewoners erbij doen. Ze kweken redelijk makkelijk en die kun je altijd wel kwijt aan een LFS of op MP. Qua waterwaarden kun je ze gewoon op kraanwater houden. Ze eten makkelijk, zijn niet schuw en is een sterke soort.

Je kunt ook voor de borelli gaan. Maar daar kan ik je weinig over vertellen.

Eigenlijk bij alle andere Apisto soorten moet je al wat meer moeite doen mbt waterwaarden enz.

Heb zelf goede ervaringen met de Apistogramma Agassizii.
Heb een aantal gehad, mij beviel het beter om ze in koppels te houden.
Wanneer je een harem hebt van deze vangen ze veel achter elkaar aan.
Zorgde voor veel stres en bleef maar 1 vrouw uiteindelijk over.

Ik had er zelf vaak cory's bij en ancistrus dus er bleef weinig over van de nestjes uiteindelijk.

HarmJan zei:
Heb zelf goede ervaringen met de Apistogramma Agassizii.
Heb een aantal gehad, mij beviel het beter om ze in koppels te houden.
Wanneer je een harem hebt van deze vangen ze veel achter elkaar aan.
Zorgde voor veel stres en bleef maar 1 vrouw uiteindelijk over.

Ik had er zelf vaak cory's bij en ancistrus dus er bleef weinig over van de nestjes uiteindelijk.

wat ook een groot deel van de stress kan verklaren

de apistogrammas welke het beste tegen wat harder water kunnen zijn: a. cacatuoides, a. boerlli (reitzigi), en a. steindachneri. dit is echter literatuur, en geen ervaring, maar de caca's en borellis worden overal aangeraden als beginners en dus sterke vissen.

de verhouding verschilt trouwens per soort, maar cacatuoides 1m/3v, en Borelli 1m/1v

de a. steindachneri is wel net zoals de caca een grotere soort. het kan wel, maar kan erg groot ogen...

Borelli en agassizzi vind ik erg leuke en mooie vissen. Zitten hier allebei gewoon in een gezelschapsaquarium met kraanwater. De Agassizzi (bij mij een harempje, 1 m, 2 V) zijn de laatste tijd ook bezig met een nestje. De cory panda's geven wel druk werk, maar ze doen het erg goed. Nog geen klein grut gezien...

udomritthiruj zei:
de verhouding verschilt trouwens per soort, maar cacatuoides 1m/3v, en Borelli 1m/1v
Borellii kan net zo goed in haremvorm.

Oh weer wat geleerd :book:

ik ben ook aan het twijfelen om een koppel te nemen. een leuke soort! maar ik heb er een groepje van 6 corydorassen inzitten, geeft dit dan een probleem?

mvg

Niet doen. Als de dwergjes ze willen verjagen, zullen ze uiteindelijk voor de enige zwakke plek gaan - de ogen. Geeft voor beide soorten ook stress. Je kan beter iets kiezen wat hoger zwemt.

Ben inderdaad met Jeppo eens. Zou het niet doen.

"Iets dat hoger zwemt" zou bijvoorbeeld Laetacara dorsigera kunnen zijn. Of Cleithracara maronii, maar dan zou je bak wel minimaal een meter moeten zijn. Of een Mesonauta, maar dan heb je het al gauw over minstens 1m20 en kunnen er geen kleinere soorten bij.
Alledrie prima als koppel te houden, maar een echt koppel is helaas niet zo makkelijk te vinden (1 man + 1 vrouw = niet per s� 1 koppel!).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan