Apistogramma....


coenb

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2009
Berichten
778
Locatie
Huissen
Zit een beetje na te denken en te spelen mijn een (misschien wel te) wilde gedachte.

Mijn bak (300*75*65) bevat nu 16 maanvissen, 26 H. Erythrostigma, 25 Cory. ambiacus, 5 Biotodoma cupido en 5 "kleinere L-nummers" (1, L201 , 1 L162 Panaqolus maccus en 3 Sturisomatichthys aureus)

Zit eraan te denken om een koppel/trio/harem?? Apistogramma toe te voegen.. (voor een klein beetje meer kleur)

Nu mijn vragen:
- Wordt de bodem dan te druk?
- Zijn er rustigere en drukkere Apistogramma's?
- Hebben jullie andere opmerkingen??

Ben nu eigenlijk best tevreden met de bak, maar misschien dat een Apistogramma iets meer afwisseling geeft...
 
Why change a winning team :juggle:

Niet direct de bedoeling.. Zit te denken of het mogelijk is om met een kleine toevoeging het bestand iets afwisselender te maken... Je moet jezelf toch bezig houden tijdens het wachten dat de vissen groeien ;-)

Mijn ervaring leert dat teveel en te vaak wijzigen van bestand etc. veel stress veroorzaakt...

Maar wil ook wat leren over :)
 
De combinatie Corydoras ambiacus, Biotodoma cupido en een Apistogramma soort zal ongetwijfeld flinke ruzie opleveren. De territoriums van de Apistogramma en Biotodoma zullen bij een legsel/broedsel constant worden doorkruist.
Biotodoma zijn toch meer gebaat bij rustige soorten om hen heen.

Er zijn zeker verschillen in agressiviteit tussen Apistogramma soorten, maar je moet niet vergeten dat een legsel met gevaar voor eigen leven wordt beschermd. Het zijn territoriumvormers waarbij zowel man en vrouw hun eigen territorium beschermen. Grootte van de indringer maakt hierbij weinig uit. Mijn A. panduro vrouwtje, waarvan de soort lang niet zo agressief is als A. bitaeniata of A. cacatuoides, houdt bijv. mijn L-nummers op afstand door constant de ogen aan te vallen.

Mijn mening is dat je een leukere bak hebt en houdt bij je huidige samenstelling. Het toevoegen van een harem of koppel (ligt volledig aan de Apistogramma soort) zou ongetwijfeld afbreuk doen aan de rust in je bak.
 
De combinatie Corydoras ambiacus, Biotodoma cupido en een Apistogramma soort zal ongetwijfeld flinke ruzie opleveren. De territoriums van de Apistogramma en Biotodoma zullen bij een legsel/broedsel constant worden doorkruist.
Biotodoma zijn toch meer gebaat bij rustige soorten om hen heen.
Mijn mening is dat je een leukere bak hebt en houdt bij je huidige samenstelling. Het toevoegen van een harem of koppel (ligt volledig aan de Apistogramma soort) zou ongetwijfeld afbreuk doen aan de rust in je bak

Dat vermoeden had ik ook al. De Biotodoma's kleuren nu mooi bij mij en als ik filmpjes zie van de Apistogramma's zijn het vissen die bij hun "felle" kleuren en hun "hanenkam" horen ;-)

Er zijn zeker verschillen in agressiviteit tussen Apistogramma soorten, maar je moet niet vergeten dat een legsel met gevaar voor eigen leven wordt beschermd. Het zijn territoriumvormers waarbij zowel man en vrouw hun eigen territorium beschermen. Grootte van de indringer maakt hierbij weinig uit. Mijn A. panduro vrouwtje, waarvan de soort lang niet zo agressief is als A. bitaeniata of A. cacatuoides, houdt bijv. mijn L-nummers op afstand door constant de ogen aan te vallen.

Kijk, doet mij denken aan sommige slakkenhuiscichliden in mijn Tang tijd. Vielen vissen aan die 4-5 keer zo groot waren (en ook mijn vingers ..:br:) Ik schrok de eerste keer echt toen ze mijn hand aanvielen tijdens het schoonmaken :D

Ben ook erg blij met de eenheid in mijn bak. Maar was gewoon nieuwsgierig. Je zie deze soort iedere keer langskomen. Heb bv geleerd dat de ramirezi die je vaak verkocht ziet worden toch niet zo'n makkelijke vis is.
 
Je zie deze soort iedere keer langskomen. Heb bv geleerd dat de ramirezi die je vaak verkocht ziet worden toch niet zo'n makkelijke vis is.

Apistogramma's zijn de rode draad in m'n hobby, dus ik snap wel waarom je ze wil hebben. :D
Ramirezi's zijn idd geen makkelijke vissen, vooral niet de doorgefokte varianten. Een mooie wildvang Apistogramma soort is niet al te lastig en een stuk sterker dan een Ramirezi.

Je bak is overigens wel groot genoeg om meerdere territoriumvormers naast elkaar te houden. Het enige wat dan belangrijk is, is hoe je de bak in hebt gericht (gebroken zichtlijnen, broedplaatsen e.d.). Mogelijk hebben andere forumleden wel goeie ervaringen met een visbestand zoals jij dat hebt omschreven. Ik heb geen ervaring met een dergelijke bak en een vissenbestand wat je graag wil. Theoretisch gezien is het in ieder geval geen makkelijke combinatie.
 
Apistogramma's zijn de rode draad in m'n hobby, dus ik snap wel waarom je ze wil hebben. :D
Ramirezi's zijn idd geen makkelijke vissen, vooral niet de doorgefokte varianten. Een mooie wildvang Apistogramma soort is niet al te lastig en een stuk sterker dan een Ramirezi.

Je bak is overigens wel groot genoeg om meerdere territoriumvormers naast elkaar te houden. Het enige wat dan belangrijk is, is hoe je de bak in hebt gericht (gebroken zichtlijnen, broedplaatsen e.d.). Mogelijk hebben andere forumleden wel goeie ervaringen met een visbestand zoals jij dat hebt omschreven. Ik heb geen ervaring met een dergelijke bak en een vissenbestand wat je graag wil. Theoretisch gezien is het in ieder geval geen makkelijke combinatie.

Dank, alhoewel het fantastische beestjes zijn denk ik dat naast de "ellende" met de Biotodoma's en de Cory's ook de maanvissen last gaan krijgen van deze felle soort. Neemt niet weg dat ik er meer van wil weten!
 

Terug
Bovenaan