Wat is er nieuw

Aponogeton - rustperiode / knol

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mascha&Ivo
  • Startdatum Startdatum
M

Mascha&Ivo

Guest
Wie is er bekend met Aponogetons?

Duidelijk is dat het een genus van planten is met een knol. Hoe moet die wel/niet behandeld worden? Kan de plant op termijn loskomen van de knol (zols bij Nymphaea) of is dat juist funest?
Duidelijk is ook dat er een rustperiode kan optreden. Hoe werkt dat? Wat moet je dan wel/niet doen? Hoe vaak is zo'n rustperiode en hoe lang duurt die dan?

Oftewel wat meer info is welkom. De informatie op het w.w.w. is toch wel wat summier.

Mocht het voor de verschillende soorten Aponogetons veel verschillen, dan specifiek de crispus.

Ik heb jaren een Aponogeton ulvaceus gehad. Je kan de plant niet loshalen van de knol.

Na een aantal maanden sterft de plant af. Ik heb de knol daarna altijd in de bak laten liggen (dit is niet hoe het hoort volgens sommige bronnen) en na een paar maanden liep die weer uit. Dit gebeurde drie keer. Vorige week heb ik de plant weggedaan. Toen waren er net weer een paar blaadjes gevormd.

Hele mooie planten met een bijzondere bladstructuur. Wel kwetsbaar.

Ik heb ook een paar jaar de crispus gehad. Mooie plant. Er was geen peil op te trekken wanneer de plant zich terugtrok en weer blad ging geven. Liet de knol gewoon op zijn plek staan.

Dank alledrie 🙂

Hoe zit het dan met het volgende. Bij Veldhuis hebben ze:

AQUA FLEUR APON. LONGIPLUMULOSIS KNOL MET PLANT
AQUA FLEUR APONOGETON BOIVINIANUS KNOL MET PLANT
AQUA FLEUR APONOGETON CRISPUS BOS
AQUA FLEUR APONOGETON FENESTRALIS KNOL MET PLANT
AQUA FLEUR APONOGETON HENKELIANUS KNOL MET PLANT
AQUA FLEUR APONOGETON RIGIDIFOLIUS BOS
AQUA FLEUR APONOGETON ULVACEUS KNOL MET PLANT

7 soorten, waarvan bij 5 de expliciete vermelding 'knol met plant' en bij twee soorten 'bos'.
En als je de crispus en rigidifolius dan gaat bekijken lijkt er geen knol aan te zitten.

Any thoughts?

Geen idee. De plant zat zo vast in de knol dat ik nooit geprobeerd heb ze van elkaar te scheiden, vanwege het risico dat je ze beiden kapot maakt. Misschien gaat het wel met veel beleid.

Op de foto's van de planten die als 'bos' aangeduid worden zie ik wel een knol verstopt zitten tussen de wortels. Deze planten ontwikkelen een enorm wortelstelsel om de knol heen.

Deze planten groeien in meren op grote hoogte die regelmatig uitdrogen. Misschien verklaard dit wel de cyclus van afsterven en weer uitlopen, een soort biologische klok zeg maar.
Die van mij is nu ontzettend veel blad aan het maken ondanks dat ie in een donkere hoek staat.

Vraagje over de knol, onder het grind, erboven of half begraven?

Ik heb altijd op safe gespeeld en de knol half begraven. Dit ging goed, maar soms werd de knol eruit gewoeld en dan stierven de blaadjes vrij snel af (ik denk dat ze niet zo dol zijn op verandering als er alleen nog wat kleine blaadjes aan zitten). Als je de knol helemaal begraaft ben ik bang dat deze gaat rotten.

Ik heb de Aponogeton ulvaceus (knol ervan) in een potje nat zand in de kelder (koel en donker) gezet om een paar weken te rusten... en dan vergeten... na een paar maanden teruggevonden (was nog wat vochtig), in het aquarium gelegd en een nieuwe plant uit gekregen.
De tweede keer gewoon in het aquarium laten liggen, toen ook gelukt om terug nieuw plantje te krijgen.

Ik vermoed dat hij dus niet zo kieskeurig is.
Heb wel het idee dat bloemen het proces van afsterven versnellen, de bloemen tijdig afknippen (voor ze tot bloei komen) leek de plant een langere levensduur te geven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan