Appelslak bij aankomst gaten in schild


N

Nickey

Guest
Hallo
Ik had bij aquafizz 1 appelslak besteld, bij aankomst heeft hij alleen gaten en scheuren een zn schild...
Een calcium te kort dus.
Wat moet ik nu doen? hij is nu aan het overwennen (geen idee of je slakken moet overwennen haha )
Wat zal ik doen? heb in quarantaine zetten? of maar gelijk in het aquarium ?
Zal ik het afwachten of moet ik achter sepia aan?

Alvast bedankt !
 
Kan ook door het transport komen hoor.
 
O oke, ik heb hem toch maar in het aquarium gezet:
20161102_161359.jpg
 
Nou voor de gene die het wat boeit , ik heb het geld terug gekregen en ik zie al een beetje vooruitgang bij de slak. ok heb nog wel wat betere foto's van de beschadigde delen (paar dagen gelden gemaakt)
20161103_094406.jpg
20161103_093638.jpg
 
Hij heeft sowieso een beetje een raar gevormd huisje of niet? Als je water hard genoeg heb je kans dat het eruit groeit als de slak zn huisje groeit.
 
Hij heeft sowieso een beetje een raar gevormd huisje of niet? Als je water hard genoeg heb je kans dat het eruit groeit als de slak zn huisje groeit.
Er missen inderdaad stukken op zn huisje, niet perse dat het raar gevormd is maar gwn enorm beschadigd lijkt mij
 
Is dat ook niet een tekort aan kalk?

Klopt, het is vooral calcium wat hij mist maar ik zie verbetering en ik heb redelijk hard water dus hij moet het er maar mee doen tot het vivarium, dan koop ik wel sepia maar dat is hier in de buurt veel te duur
 
Er missen inderdaad stukken op zn huisje, niet perse dat het raar gevormd is maar gwn enorm beschadigd lijkt mij

Zou best kunnen hoor, lijkt gewoon net of in het midden van zijn huis zijn lijf naar buiten steekt en daar helemaal geen bescherming meee op zit. Maar kan dat ik het helemaal verkeerd zie hoor.
 
Zou best kunnen hoor, lijkt gewoon net of in het midden van zijn huis zijn lijf naar buiten steekt en daar helemaal geen bescherming meee op zit. Maar kan dat ik het helemaal verkeerd zie hoor.
Haha dat lijkt wel zo ja, is gelukkig niet zo ;)
 
Het zal helaas niet herstellen, de huisjes van slakken groeien van binnenuit naar buiten, de gaten zullen beslist niet meer dichtgaan. De slak hoeft er geen last van te hebben, omdat hij aan de binnenzijde wel nieuwe lage nkan afzetten en ook nieuwe groeiringen aan de buitenkant waar zijn lijf uit het huisje komt. Hij kan er gewoon oud mee worden.
 
Is dat ook niet een tekort aan kalk?

dat is hetzelfde als calcium ouwe reus. Alleen wordt het in andere contexten gebruikt. Je zegt niet ik heb last van calcium in mijn waterkoker.
 
Het zal helaas niet herstellen, de huisjes van slakken groeien van binnenuit naar buiten, de gaten zullen beslist niet meer dichtgaan. De slak hoeft er geen last van te hebben, omdat hij aan de binnenzijde wel nieuwe lage nkan afzetten en ook nieuwe groeiringen aan de buitenkant waar zijn lijf uit het huisje komt. Hij kan er gewoon oud mee worden.

Daar zit ik aan te twijfelen... de gaten lijken namelijk al dichter te gaan, ze zijn niet meer rond maar uuhm.. ik weet even alleen de Engelse vertaling :D "it's granulated in" Ja dat dus :D ze worden spleten ofzo.
Nouja, het ziet er al beter uit. Ik zal morgen foto's maken voor vergelijking .
 
Het zal helaas niet herstellen, de huisjes van slakken groeien van binnenuit naar buiten, de gaten zullen beslist niet meer dichtgaan. De slak hoeft er geen last van te hebben, omdat hij aan de binnenzijde wel nieuwe lage nkan afzetten en ook nieuwe groeiringen aan de buitenkant waar zijn lijf uit het huisje komt. Hij kan er gewoon oud mee worden.


Ik dacht dat het nog zou kunnen maar jij hebt er vast meer ervaring mee;). Nickey laat het ons wel weten denk ik.
 
@BigSmoke
Ik heb er even over na gedacht en heb een paar vragen . ik bedoel dit helemaal niet om je aan te vallen, ik zou het graag begrijpen snappie ;)

Als de appelslak groeid gaat dat dus van binnenuit maar gaat langzamerhand naar buiten anders dan sloopt hij zn huisje.... dan zou je toch denken dat hij zijn gehele oppervlakte maakt, en dat dus de gaten van binnenuit worden geheeld? en dat ze dan dus steeds oppervlakkeger worden...
 
@BigSmoke
Ik heb er even over na gedacht en heb een paar vragen . ik bedoel dit helemaal niet om je aan te vallen, ik zou het graag begrijpen snappie ;)

Als de appelslak groeid gaat dat dus van binnenuit maar gaat langzamerhand naar buiten anders dan sloopt hij zn huisje.... dan zou je toch denken dat hij zijn gehele oppervlakte maakt, en dat dus de gaten van binnenuit worden geheeld? en dat ze dan dus steeds oppervlakkeger worden...


Goede vraag Nickey:thumbs:
 
Goede vraag Nickey:thumbs:

Danku :petjeaf:als me iets intreseerd dan doe ik m'n best en laat ik m'n gedachten er eens lekka op los ;)

Die site heeft wel heel erg veel info ja, ik zal het eens doorlezen als ik zo'n heb in engels :D
 
Hallo
Ik had bij aquafizz 1 appelslak besteld, bij aankomst heeft hij alleen gaten en scheuren een zn schild...
Een calcium te kort dus.

Is dat ook niet een tekort aan kalk?

:stom:
 
Hallo
Ik had bij aquafizz 1 appelslak besteld, bij aankomst heeft hij alleen gaten en scheuren een zn schild...
Een calcium te kort dus.



:stom:

Haha, erg he :D ach, Cédric word oud denk ik...
 
De slak groeit enkel aan de rand, in een spiraal. De binnenste ring zou een leven lang mee moeten gaan. Bij beschading, of bij dit soort gaten, kan de slak het ten dele repareren:
De schelp bestaat uit twee lagen; vrijwel enkel calcium aan de binnenkant, de buitenkant is (ook grotendeels calcium) vergelijkbaar met het materiaal waarvan wij onze nagels maken. De binnenkant kan hij repareren door het afzetten van kalk. De buitenkant kan hij niet repareren; dit materiaal maakt de slak enkel aan aan de rand.

Ook ik haal mijn info van applesnail.net; specifiek http://applesnail.net/content/various/snail_disease.php ;
The most important thing to remember is that the rigidity of the shell is provided by a strong, calcified inside, with a protective protein layer at the outside. Once the protective outer layer is damaged, the calcium layer is exposed to the water. This shouldn't be a big problem, as long as the water is rich in calcium and is not acid, but once the pH of the water drops and the water becomes acid (pH below 7), the calciums starts to dissolve. As long as this process advances at a slow speed, the snails is often able to enforce the calcium layer, although only at the inside. The ouside of the shell is dead material, and cannot be repaired by the snail itself, so once damaged, it will stay that way.
 
De slak groeit enkel aan de rand, in een spiraal. De binnenste ring zou een leven lang mee moeten gaan. Bij beschading, of bij dit soort gaten, kan de slak het ten dele repareren:
De schelp bestaat uit twee lagen; vrijwel enkel calcium aan de binnenkant, de buitenkant is (ook grotendeels calcium) vergelijkbaar met het materiaal waarvan wij onze nagels maken. De binnenkant kan hij repareren door het afzetten van kalk. De buitenkant kan hij niet repareren; dit materiaal maakt de slak enkel aan aan de rand.

Ook ik haal mijn info van applesnail.net; specifiek http://applesnail.net/content/various/snail_disease.php ;

Op die manier ! super bedankt ! ;)

Denk je dan dat het zin heeft om nog sepia aan te schaffen ?
 
Alexej heeft het heel goed verwoord! Plaatsen van sepia o.i.d. heeft geen zin. Wel is voor slakken zacht zuur water, ( PH < 7 en KH <4) helemaal niet fijn. PH< 6,4 kan zelfs zijn huisje heel bros maken!
Ik heb hier op forum een topic geplaatst over torenslakken en wat die met zijn allen aan mineralen UIT het water halen voor hun huisjes. Dat is in het Nederlands geschreven en is ook heel verhelderend!
 
@BigSmoke
Super bedankt ! dan mag de sepia lekker blijven liggen, wij hebben hier wel onthard water maar ik ververs momenteel nog met hard water alleen kan dat alleen koud. als het echt koud word zou ik wel met zacht water moeten verversen, is dan sepia wel een goede aanvulling ?

Er viel me iets op bij de slak, hij krijgt stipjes:
20161108_205841.jpg

Dat was er eerst niet, kan dit kwaad? (dit is trouwens niet de kant waar hij zn gaten in heeft, de andere kant heeft hij me vandaag niet laten zien)
 
Wat jij ziet is helaas een voortschrijdend proces van afbraak van zijn huisje. De gaatjes ontstaan doordat de kalk en andere mineralen oplossen in het water. Ook KAN er een parasiet aan het werk zijn, die leeft IN de slak, maar dat is zeer zeldzaam en komt bijna nooit meer voor.
 
Wat jij ziet is helaas een voortschrijdend proces van afbraak van zijn huisje. De gaatjes ontstaan doordat de kalk en andere mineralen oplossen in het water. Ook KAN er een parasiet aan het werk zijn, die leeft IN de slak, maar dat is zeer zeldzaam en komt bijna nooit meer voor.

Oh... Maw, geen redding dus.

Ik heb nog wel betere foto's kunnen maken toen ik de slak heb gepakt

20161109_163622.jpg
20161109_163521.jpg
20161109_163616.jpg
20161109_163630.jpg


De slak kan zn klepje ook niet meer sluiten lijkt het...
 
Tja, beestje is hevig gehavend, maar kan nog wel een paar maanden blijven leven.....! Weet niet of slakken gevoel hebben, maar deze is echt ziek. Beter euthanaseren en een gezonde nieuwe kopen, in de LFS.
Is jammer, maar is ook zielig voor de slak maar ook voor jou en de mensen die naar je bak kijken...Hé kijk eens naar je slak....( nou ja je kent dat wel).
 
Tja, beestje is hevig gehavend, maar kan nog wel een paar maanden blijven leven.....! Weet niet of slakken gevoel hebben, maar deze is echt ziek. Beter euthanaseren en een gezonde nieuwe kopen, in de LFS.
Is jammer, maar is ook zielig voor de slak maar ook voor jou en de mensen die naar je bak kijken...Hé kijk eens naar je slak....( nou ja je kent dat wel).

Oké, bedankt voor je eerlijke andwoord.
Hier in de buurt zijn geen appelslakken dus k moet wachten tot het vivarium.
Ik wil em niet laten lijden maar anders geef ik hem nog tot het vivarium. dan heb ik hem nog een kans gegeven....
Ik heb m'n geld wel terug maargoed, ik had wat met die slak, proberen hem weer op te Lappen enzo. beetje jammer.
 
Dat het klepje niet sluit is niet zo'n probleem; dat hebben de bejaarde slakken bij mij ook. Lijken ze niet onder te lijden.

Wat zijn de waterwaarden? (specifiek pH/Kh/GH). Als de verwering doorzet zou ik dat even checken alvorens je nieuwe slakken aanschaft.

Geheel terzijde. Dit is zeker geen jonge slak, is het niet leuker om kleintjes aan te schaffen en ze op te zien groeien? Check marktplaats, daar staat genoeg op.
 
Dat het klepje niet sluit is niet zo'n probleem; dat hebben de bejaarde slakken bij mij ook. Lijken ze niet onder te lijden.

Wat zijn de waterwaarden? (specifiek pH/Kh/GH). Als de verwering doorzet zou ik dat even checken alvorens je nieuwe slakken aanschaft.

Geheel terzijde. Dit is zeker geen jonge slak, is het niet leuker om kleintjes aan te schaffen en ze op te zien groeien? Check marktplaats, daar staat genoeg op.

Bedankt, de waterwaarden zal ik morgen even voor je checken maar ik verwacht niks raars (Oja, sorry voor de rare tijd dat ik online ben maar ik ben wakker geworden en slapen lukt niet)
Ik heb de slak online besteld, ik had inderdaad een kleine slak verwacht maar ik kreeg deze :D
Hier in de buurt zijn geen appelslakken, dan moet ik ze dus laten opsturen en dan lopen de kosten al wel op dus ik hoop echt appelslakken te scoren op vivarium.

Btw, m'n aquarium is op kamertemperatuur, schommeld rond de 20 graden , dat is geen probleem lijkt me....?
 
Vorig jaar waren ze voldoende nog op de beurs hoor.
 

Terug
Bovenaan