Wat is er nieuw

Appelslak couveuse

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Shortysfishies
  • Startdatum Startdatum
S

Shortysfishies

Guest
Hallo!

Ik ontdekte vandaag, tot mijn grote vreugde, dat mijn blauwe appelslak eitjes heeft gelegd. 4 Pakketten heb ik van de kap geplukt.

Omdat ik wil voorkomen dat ik een over populatie appelslakken krijg, maar ook wel weer enorm nieuwsgierig ben naar baby slakjes, heb ik een 'couveuse/broedmachine' gemaakt.

Ik heb twee kuipjes van een toetje op elkaar gezet, en daartussen een folie van hetzelfde toetje, met heel veel gaatjes erin. In het onderste bakje heb ik water gedaan en de bovenste wat vochtig gemaakt. Nu staan ze nog even op de verwarming, maar moet nog even een ander warm plekje zoeken, want ik ben anders bang dat de kat het van de verwarming gooit.

Hoelang de eitjes er al hangen is me een raadsel, want ze hingen op een plek waar ik ze niet kon zien. Ik heb ze bij toeval op de tast gevonden, maar niet minder blij! Ik houd jullie op de hoogte!

Het begin van de couveuse
Z-iqhUS6clgcc2xGB533C8QzZXOe7qhm.jpeg


Vier pakketjes gevonden!
Z-iqhUS6clgcc2xGB533C8QzZXOe7qhm.jpeg


Water in het onderste bakje.
Z-iqhUS6clgcc2xGB533C8QzZXOe7qhm.jpeg


Mochten er daadwerkelijk slakjes uitkomen, gaan die vanzelfsprekend in een grotere bak. Daar krijgen ze dan heel fijngemalen voer.
 
hallo

De eitjes komen meestal tussen 2 a 3 weken uit. zodra ze bijna uitkomen worden de eitjes wit en lijken ze soms ingedeukt te zijn.

gefeliciteerd in ieder geval!

mvg Emma
 
Ziet er leuk uit 🙂. Ik denk dat je beter 1 trosje kan houden, anders heb je straks wel heel veel jongen.
 
nilo1804 zei:
Ziet er leuk uit 🙂. Ik denk dat je beter 1 trosje kan houden, anders heb je straks wel heel veel jongen.
Vast veel liefhebbers voor!

Nice.... heel creatief opgelost.
Moet je uitwerken, dit idee joh! Zit goud geld in.
 
Hoi!

Ik ben vandaag naar 'mijn' dierenwinkel geweest en die had wel interesse in de baby slakken, als ze op grootte zijn. Dus hopelijk houd ik er een stel over.

Inmiddels heb ik er een ander bakje omheen gedaan, zodat ik zeker weet dat Thijs, de kater, ze niet van de verwarming afgooit.



De kleur van de trosjes is zalmroze en sommige eitjes worden wit. Ook zijn sommigen open, maar zie nog geen baby slakjes...

vxzZpBb4u1FcFSez_jpBoc19s7X28TOR.jpeg



Er hangt ook nog een tros in het aquarium... wie weet wat er daar nog uitkomt.

Enig idee welke kleur slakken ik krijg: pa is een gouden appel en ma een blauwe.
 
Ik denk dezelfde kleur, maar kan ook groen zijn.
Dus goud/wit, blauw/paars en ook groenig is volgens mij mogelijk.
Leuk hoor!
De kleur zalmrose klinkt goed. Bijna tijd....
Wit weet ik niet.
 
Zo zien de eitjes er op dit moment uit...
hRwGLRLMmYM86pt7gdYCXSheppppm12v.jpeg
 
Mooi....

Hieronder een linkje met duidelijke info:

appelslakken

Overigens, als ze allemaal uitkomen kun je een groothandel beginnen, denk ik 😀
 
hihi
Denk niet dat dat gaat gebeuren. Ben al blij met 10 slakjes.... maar ik vind het wel spannend, alleen al om welke kleur eruit gaat komen.

Hopelijk duurt het niet zo heel lang meer.
 
Nog geen verandering.......
 
Helaas heeft Thijs de bak toch nog op de grond gegooid, dus eitjes zijn als verloren beschouwd.

Gelukkig hangt er nog een tros in het aquarium en ik heb nog een tros gevonden en weer in de couveuse gelegd. Maar weer afwachten...
 
Shortysfishies zei:
Helaas heeft Thijs de bak toch nog op de grond gegooid, dus eitjes zijn als verloren beschouwd.

Gelukkig hangt er nog een tros in het aquarium en ik heb nog een tros gevonden en weer in de couveuse gelegd. Maar weer afwachten...

😳 h�, die Thijs!

Welke kleur hebben deze? zelfde stadium?
Of jonger?
 
Die in de couveuse ligt heeft dezelfde kleur als hierboven en die in de bak nog hangt die is waarschijnlijk gisternacht gelegd. Maandagavond hing er nog niks.
 
Dat heb ik maar opgegeven. Thijs gooit elke dinsdag (vraag me niet waarom alleen op dinsdag) de bak op de grond. Er hangen nu nog 3 trossen in de bak en ik hoop dat daar wat uit komt. Bij mijn moeder is er pas weer een nest uitgekomen, prachtig om te zien. Ik wil ook!
 
Je moet er ook water in doen,he.
Is hij zwaarder,en de eitjes vochtiger.
 
Shortysfishies zei:
Dat heb ik maar opgegeven. Thijs gooit elke dinsdag (vraag me niet waarom alleen op dinsdag) de bak op de grond.

Hij is niet zo'n 'maandagpersoon'?

In plaats van het bakje te verzwaren kun je ook dit proberen:

944421kouwtje_0_82_headerkattenriempjes.jpg


😛
 
HA HA! Ja dat zou ook kunnen.

@Bertus: er zat water in en ook nog een extra bak omheen. En hij wandelde er elke dag langs, behalve op een dinsdag. Ik vind het ook wel uiterst bijzonder
 
Of je zet het bakje op een plek neer waar dat beest hem niet om kan stoten?? Dat lijkt mij ook niet zo moeilijk toch?
 
Nou, in mijn geval wel, want ik kan ook niet overal bij.(ik zit namelijk in een rolstoel) En overal waar ik bij kan, kan kat ook komen haha. Ik ga het in de zomer nog wel een keer proberen en dan zet ik ze op kantoor. Daar is het nu in het weekend veel te koud.
 
Shortysfishies zei:
HA HA! Ja dat zou ook kunnen.

@Bertus: er zat water in en ook nog een extra bak omheen. En hij wandelde er elke dag langs, behalve op een dinsdag. Ik vind het ook wel uiterst bijzonder
Hang dan een bakje in het aquarium. net boven de waterlijn.
Dan komen ze ook uit,hoor.

Dat bakje,kan je vastzetten,met de ruitenmagneet.
1 in het bakje,1 erbuiten.
Hangt hij vast.
 
Is ook nog een optie. Ik heb nu de trossen gewoon in de kap laten hangen. Ik zie wel wat er uit gaat komen.
 
Bertus zei:
Shortysfishies zei:
HA HA! Ja dat zou ook kunnen.

@Bertus: er zat water in en ook nog een extra bak omheen. En hij wandelde er elke dag langs, behalve op een dinsdag. Ik vind het ook wel uiterst bijzonder
Hang dan een bakje in het aquarium. net boven de waterlijn.
Dan komen ze ook uit,hoor.

Dat bakje,kan je vastzetten,met de ruitenmagneet.
1 in het bakje,1 erbuiten.
Hangt hij vast.

Ow... dat is een goed idee. Stom, daar zou ik nou nooit opgekomen zijn. Dank, Bertus :petjeaf:
 
Is niet van mijzelf,hoor.
Van een vriend gezien,die er jonge Cory,s in had.
 
Bertus zei:
Is niet van mijzelf,hoor.
Van een vriend gezien,die er jonge Cory,s in had.

Dan nog...
Mar die Cory's zaten toch niet b�ven de waterlijn, hoop ik? 😛
 
Ik heb maar weer een opzetje gemaakt met de couveuse. Er hingen nu zoveel eipakketten, dat de appelslakken ze er zelfs afstootten, omdat ze geen plek meer hadden om hun nieuwe eieren te af te zetten.
Omdat er nog geen enkele jonge slak te zien is, blijf ik volhouden, ik wil baby's ;-). Kan het ook zijn dat ze allemaal onbevrucht zijn?

IN elk geval: in de 'couveuse' liggen weer drie pakketjes. De opzet is nu iets anders en ik heb ze ook een andere (katvrije) plaats gegeven. We gaan maar weer duimen.

Gisteren hingen er ook nog 4 pakketjes in de kap... ooit zal er toch wel wat van uitkomen? Of schieten ze met losse flodders.....
 
Mijn geduld wordt danig op de proef gesteld want ik heb ondertussen nog geen enkele babyslak.... mijn moeder en een vriendin komen om in de babyslakken, maar hier..... waar zou dat aan kunnen liggen?

Er hangen eitjes in de kap, en heb er nog een stel apart....
 
SbS4Xi6qAPq6pYYZDkLe4ey5TqG2PBS2.jpeg


Ze werken hard aan het nageslacht..... dus wanneer komen er nou eens eitjes uit! :juggle:
 
Ben nu wel benieuwd.....zijn er al slakkies?
 
Oeh, ik volg dit topic ook! Appelslakken zijn zo leuk! bij mij gaan ze telkens heel snel dood, geen goede waterwaardes voor ze.
 
Bertus zei:
Shortysfishies zei:
Hang dan een bakje in het aquarium. net boven de waterlijn.
Dan komen ze ook uit,hoor.

Dat bakje,kan je vastzetten,met de ruitenmagneet.
1 in het bakje,1 erbuiten.
Hangt hij vast.

Bertus jong, je hebt zojuist mijn dag helemaal goed gemaakt! Bedankt ^^
 
Helaas ......... Nog helemaal geen baby slakjes........
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan