Wat is er nieuw

Appelslak heeft eitjes gelegd.

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
In de Juwel zitten 2 appelslakken, blijkbaar een manneken en een vrouwken want gisteren tijdens het onderhoud ontdekte ik tussen het wateroppervlak en het deksel een dikke lichtroze framboos, eitjes dus van de slak.

Nu ALS deze zouden uitkomen en de kleine appelslakjes vallen in het water, zouden zij dan opgegeten worden door de danio's of corydoras panda...of de pleco ?

Deze hebben het bij mij altijd overleeft.
Worden door niets opgegeten, geen corydora, kuhlii, kegelvlek barbelen, goerami, maanvis of badis badis.
Andere soorten kan ik je weinig over vertellen, maar mijn verwachting is ook dat die ze met rust laten

Bij de Pleco weet ik het niet maar bij de andere genoemde denk ik niet dat de slakjes gevaar zullen lopen.

Er zijn in totaal 3 trossen afgezet. 2 ervan heb ik in de nano gezet en eentje is al uitgekomen met als gevolg dat er nu tientallen gele stipjes op de ruiten en planten zitten.
De tros die uitgekomen is de juwel heeft bijna geen enkel slagje het overleeft. De sluiers hebben hun best gedaan...

Mijn vraag is nu hoe lang ik die jonge slakjes in de nano kan houden...
Ik zou ze als ze groot genoeg zijn, ongeveer halve cm naar de lfs willen doen want ik vrees dat mijn filter het anders niet meer zal houden.

Die nano is rond de 18 liter denk ik dus dat is niet zo groot. ik weet dat ik van mijn tros wel dik 100 kleintjes had kruipen. Ze gaan eten en je bak vervuilen dus met zo n groot aantal kleine slakjes wel oppassen voor de vervuiling.
Ik heb geen ervaring met zoveel kleintjes in een klein bakje maar pas wel goed op voor je waarden.

Als ze met zo veel kleintjes in zo weinig liter zitten, gaan ze een hormoon afscheiden dat de groei tegen gaat. De slakjes blijven dan achter in groei en het kan dan erg lang duren voor ze groot genoeg zijn om naar de lfs te brengen. Maar je kunt het proberen.

Kijk dat is een reactie van een kenner dus 😉

Is dit zo bij alle slakken dan zo Mascha??

Mascha zei:
Als ze met zo veel kleintjes in zo weinig liter zitten, gaan ze een hormoon afscheiden dat de groei tegen gaat. De slakjes blijven dan achter in groei en het kan dan erg lang duren voor ze groot genoeg zijn om naar de lfs te brengen. Maar je kunt het proberen.

Dat wist ik niet maar het was dat of ze ten prooi laten vallen aan een sluierstaart. Ik heb de derde tros aan een riperium toegevoegd waar nu 10 liter water in zit. Dat riperiumpje is gewoon een visbokaal met een plant erin.

Als ik die slakjes het eens aan hun verstand kon brengen dat ze beter achter de plantjes blijven zodat ze niet kunnen opgegeten worden dan was het probleem opgelost maja...

Heb er een filmpje van gemaakt

[video]https://youtu.be/w_nnLmVICIg[/video]

Links zie je de gele stipjes overal opzitten. Valt me plotseling op dat enkele japonica's wild door het aquarium rennen. Heb ik ze nog nooit zien doen.

jessicapilon zei:
Is dit zo bij alle slakken dan zo Mascha??

Dat durf ik niet te zeggen John. Ik heb enkel verstand van appelslakken, maar het zou goed kunnen.

Wat een leuk filmpje. Geweldig die rennende garnalen, volgens mij hebben ze cameravrees 😛
Het is ook geen commentaar op wat je doet hoor. Ik snap dat je ze niet allemaal op wil laten eten. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het langer kan duren voor je ze weg kan brengen.

Regelmatig water verversen. Ze hebben ook calcium nodig voor de schelp.

Als dat verbruikt is, stopt de groei.
In mijn 1.60 m had ik er een 100. die bleven gaan.

Rennende garnalen,misschien een klare vrouwtje.

Klopt, hier ligt er een stuk sepia in de bak voor de appeltjes. Daar wordt veel gebruik van gemaakt.

Bij de Malawi,s gingen ze ook als een speer, harder water,met wat calcium aangevuld.

Sepia, heb nog een mandje vol, op het strand geraapt.F.v.Holland.

Bedoel je met harder water dat de Gh of Kh waarde omhoog moet, of beide ?
Kh kan ik maximum 9 brengen en de Gh 16, maar dat is misschien te hoog voor de japonica's en de endler guppen ?

De appelslakken zijn ondertussen al aardig gegroeid. Mijn filtertje ziet af, 2x per week moet ik het sponsje even uitknijpen omdat het verstopt zit.
Laatste 2 keer heb ik ververst met harder water zodat de Gh nu zo rond de 11 ligt. Moet wel een beetje opletten dat het niet te hard wordt voor de guppen.

Volgende week vertrek ik voor een weekje naar Drenthe, denk dat ik de dag ervoor de appels in de Juwel ga doen. Ze zijn nu op een grootte gekomen dat ze niet meer in het mondje van de sluiers passen.

appels.jpg

Komkommer erin. zijn ze gek op.

Heb er ook een 8 tal, en ook eieren.
Heb ze bij de Malawi ,s weggehaald, was te hard water.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan