Wat is er nieuw

appelslak nakweek grotendeels gestorven

• Onderwerp starter Onderwerp starter jjpverbaarschot
  • Startdatum Startdatum
J

jjpverbaarschot

Guest
het is al een poos geleden gebeurd, maar ik ben toch benieuwd naar de oorzaak en hoop dat via dit topic op te gaan lossen, ik had een paar maanden geleden eitjes van mijn gele appelslakken in mijn 350L bak, daarvan waren er maar 2 trosjes uitgekomen. maargoed ik had ook sluierstaarten in die bak en die aten alle jonge appelslakjes op daarom heb ik die er uit gedaan omdat ik de appelslakjes liever wou.
vervolgens had ik een grote bak met wel 200 jonge appelslakjes erin, maar na verloop van tijd begonnen er steeds meer lege huisjes op de bodem achter te blijven.

wat er nog in de bak zat zijn vuurgarnaaltjes en torenslakken en poelslakken. met name de toren/puntslakken en poelslakken waren destijds naar mijn optiek in volume meer aanwezig dan dat de jonge appelslakjes en ik denk dat ze daarom ook zouden kunnen zijn gestorven door uithongering..
maar ik ben slechts een beginnende aquariaan ik heb sinds 2012 3 aquaria en ik vraag me af of er ervaren kwekers van appelslakken hier op dit forum mij zouden kunnen helpen met het verhelderen van de oorzaak van de sterfte van zoveel appelslakjes..

er liggen nu honderden lege piepkleine huisjes op de bodem in het midden van de bak

ok vooruit dan maar het goede nieuws; ik had wel stuk of 30 grote appelslakken die wel groter werden en bleven leven, daarvan heb ik er een aantal aan een dierenwinkel verkocht, en een paar heb ik weg gegeven aan een vriendin, op dit moment heb ik nog 5 grote gele appelslakken ervan over die zijn nu rond de 4-5 cm groot 🙂

maar ik wil nogsteeds graag weten waarom de rest het niet gehaald heeft want mijn doel was om superveel gele appelslakken te krijgen

Kwaliteit van water?
De anderen zijn er goed voor.
Appelslak niet.

Was er wel voldoende eten voor handen??
Omdat je nogal veel andere slakken in de bak hebt/had is dat wellicht een reden??
Of het water zoals Bertus aangeeft.

ja het is moeilijk om nu die dingen nog na te gaan omdat het al maandje geleden gebeurd was, ik heb de waterwaardes niet gemeten destijds maar aan de vissen en garnalen was niks vreemds te zien.
inderdaad had ik wel veel poel en torenslakken daar had ik al het gevoel over dat ze het voedsel voor de babie appelslakjes wegroofden die waren ook met grotere aantallen

ik weet niet of er meer mensen zijn met appelslakken die dit is overkomen ik vraag me af wat hun ervaringen hiermee zijn, of is het normaal dat er van de honderden uitgekomen jonge appelslakjes maar een stuk of 20 overleven?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan