Wat is er nieuw

Appelslak van 28 graden naar kamertemperatuur?

• Onderwerp starter Onderwerp starter HenderikaS
  • Startdatum Startdatum
H

HenderikaS

Guest
Hallo allemaal,

Gisterenavond heb ik Algexit toegevoegd aan mijn aquarium i.v.m. draadalgen die ik niet weg kreeg na een (mislukt) experiment met de verschillende plantenvoedingen en co2 tabletten.... Op de verpakking staat dus dat het ook veilig is voor slakken en garnalen, dus daarom mijn appels in de bak laten zitten.

Na ongeveer een half uur tot een uur kwamen ze nagenoeg tegelijk bovenin drijven met het klepje nog een stukje open. Heb ze er meteen alle drie uitgehaald en in een tijdelijk aquarium(pje) gezet met (kraan)water op dezelfde temperatuur als de bak waar ze uitkwamen in de hoop ze nog een kans te geven. (Hoop zo wie zo dat ze nog leven, ze zijn voor nu nog inactief). Helaas heeft het tijdelijke bakje geen verwarming en zit ik nu dus met de volgende vraag: kan een appelslak zich snel genoeg aanpassen van 28 graden naar kamertemperatuur? Dus met de afkoeling van het water?

PS: ik heb ook een e-mail verzonden naar Easy life hierover, dus ben ook benieuwd naar hun reactie.

Appelslakken kunnen in principe op kamertemperatuur toch?
Belangrijkste is dat het afkoelen niet te snel gaat. Liefst in een paar uur.

Bedankt voor je reactie.

Het is een bak(je) van 20 liter, dus dat zal dan denk ik wel meevallen qua snelheid. Hopelijk gaan ze het overleven. Baal hier echt van!!

Kunnen prima op kamertemperatuur, hebben hier ook op 20-21 graden gezeten. Ik vind 28 graden sowieso erg warm om appelslakken te houden. Beter houd je ze sowieso wat koeler, dan leven ze veel langer.

Ze kunnen zoals Noa al zegt prima in de woonkamer op kamertemperatuur. Hoe warmer, hoe minder lang hun leven zal zijn.
Denk dat je met een temp van 20-22 graden prima zit hoor. Als de slakken nu nog lekker rondkruipen dan zullen ze van de tempdaling niet veel hebben meegekregen denk ik zo.

Ben weer thuis, eentje drijft nu boven met het klepje dit en de andere twee liggen op de bodem met gesloten klep. We wachten even af hoe het afloopt...

Bedankt voor de reacties!

HenderikaS zei:
Ben weer thuis, eentje drijft nu boven met het klepje dit en de andere twee liggen op de bodem met gesloten klep. We wachten even af hoe het afloopt...

Bedankt voor de reacties!

Ja,wat moet je er dan bij denken.. Dat wordt afwachten :stars:

Je hoort ook wel vaker dat ze de eerste dagen in een nieuwe omgeving niet of nauwelijks kruipen.
Even afwachten dus maar.

Hoeveel Algexit heb je toegevoegd dan en wat zijn de afmetingen van je bak?

Seabait zei:
Hoeveel Algexit heb je toegevoegd dan en wat zijn de afmetingen van je bak?

Gewoon de aangegeven hoeveelheid: 15 ml in een Rio180.
Eerst ook de wekelijkse schoonmaak en waterverversing gedaan.

Kun je ammoniak/ammonium en nitriet eens meten in het appelslakkenbakje?

Ik heb net voor de zekerheid wel 50 % ververst omdat ze nu dus met 3 in 20 liter zitten zonder ingedraaid filter....

Vanochtend lagen ze alle drie op de bodem, 2 met gesloten klem en eentje een stukje eruit. Omdat ik bang was dat die dood was hem met een stokje voorzichtig aangetikt en toen ging hij dicht, dus hij doet het nog. Ze zullen vast ook wel moeten wennen aan de drastische veranderingen. Ik blijf nog ff verder hopen dat het goed gaat komen.

Ik ga de eerste tijd elke dag in ieder geval 50% verversen in de hoop de afvalstoffen binnen de perken te houden. (er lag wel ontlasting in de bak, dus er is nog leven) Ik hoop ook dat er wellicht nog bacteri�n in het bodemgrind leven omdat het bakje wel gedraaid heeft met garnalen erin. Deze waren de dag ervoor net (met het 'oude' filtermateriaal verhuisd naar een 30 liter aquarium. Voor de zekerheid had ik er nog een laag water in laten staan om te kunnen nagaan of ik echt alle garnaaltjes had gevangen, dus de bodem heeft niet droog gestaan. De temperatuur was gisterenavond 22 graden (en dus nog warmer als kamertemperatuur).

Bedankt in ieder geval!

Wil je echt weten of ze dood zijn dan kun je ze heel kort even boven water halen. Ze stinken dan enorm.... Slakken kunnen zomaar een tijd lang (dagen) stil liggen.

Er is wel enige beweging maar heel weinig, gisteren voor de zekerheid even gecontroleerd, maar als ik het huisje aanraak trekken ze hun klepje verder dicht. Dus heb nog hoop!! Heb alleen nog helemaal niks geen reactie gehad op mijn email aan easylife....

De temperatuur blijft zo een beetje rond de 22 graden hangen, dus dat scheelt weer wat. ververs dan ook met water rond die temperartuur. Teveel schommeling lijkt me ook niet goed.

Bedankt voor je reactie!

geef ze morgen eens een schijfje komkommer of courgette daar zijn ze hier dol op en dan komen ze meestal wel uit hun schelp

Helaas bleken ze alle drie het niet gered te hebben. Echt balen dit 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan