Wat is er nieuw

Appelslak ziek?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zonnestraaltje
  • Startdatum Startdatum
Z

Zonnestraaltje

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb laatst van een vriend een aquarium gekregen met allerlei verschillende dieren er in, en heb nog niet veel verstand van de dieren die er in zitten. Er zitten een paar vissen, een schildpad en een aantal slakken in. Een van die slakken is een appelslak. Normaal bewoog de slak heel vaak door het aquarium, maar de laatste dagen lag hij steeds op zijn kop. Als ik de slak weer rechtop zette lag hij later weer op zijn kop. Soms kwam hij er een beetje uit maar hij bewoog verder niet. Opeens zag ik dat de schildpad de slak probeerde te eten. Ik wist dus niet dat schildpadden die slakken eten, en omdat de schildpad nog erg klein is wist ik ook niet dat hij dit zou doen. Nu heb ik de slak apart gezet, maar nog steeds beweegt hij niet. Hij komt er wel steeds iets verder uit, maar dan valt hij scheef of op zijn kop.. Ik heb op internet gekeken en in mijn omgeving rondgevraagd maar niemand weet echt wat ik nu kan doen. Weet iemand hier of ik nog iets voor de slak kan doen? Alvast heel erg bedankt.

Groetjes

wat naar voor je.
Gaat hij nog wel eens naar het oppervlak om te ademen? Deze slakken kunnen nl. verdrinken. kan je hem wel mee helpen door hem in ondiep water te leggen, wel meermaals per dag verversen dan, nogal vuile beestjes 😀
Eet hij nog? Leg er een wat komkommer bij, zijn ze normaal gezien wel gek van, kan je zien of hij nog eet.
Anders denk ik dat ie op sterven na dood is.
Hoop dat het nog goed komt, succes ermee.

aquarium gekregen met allerlei verschillende dieren er in???
Zoek eens op Welke dieren.
Heb je er ook een filter op?
Hoe vaak verschoon je het water?
Heb je een FOTO?

zoals bertus zegt, misschien even kijken wat je precies hebt. Dan kunnen we je gerichter helpen, en zit je een stuk sneller zonder vis-stress...

Mocht je de dieren niet kunnen herkennen, kan je in het forum vragen wat voor vissen het zijn. maak een paar foto's en zet ze daar neer.
Filtertype kan je vast vinden. Misschien het type aquarium en afmetingen van het aquarium is ook handig.

Verder zou ik info zoeken over het hebben van een aquarium, en wat daar bij komt kijken. het is geen rocket sience, en als je je aan bepaalde regeltjes houd kan je er weinig werk aan hebben. Maar onwetendheid leid vaak tot foute keuzes en daardoor stress...

Wat betreft de slak: biedt die weerstand als je aan het "klepje" zit? of trekt hij die zelf terug?
zo niet, dan is die waarschijnlijk al dood.

Bedankt voor de antwoorden!
Nee hij gaat nu ook niet meer naar het oppervlak om te ademen, dus heb hem in ondiep water gelegd maar daar doet hij ook niet veel. Eerst reageerde hij nog als ik hem oppakte maar nu ook niet meer echt, dus ik denk dat hij nu dood is..
Er zitten guppy's in en tetra vissen. En 2 kleine zwarte slakken, en een muskusschildpad. Eerst zat er ook een kreeft in, maar ik heb die nu even in een apart aquarium gezet want dat kan volgens mij niet met een schildpad?
Het water ververs ik iedere week en er zit verder een filter in. Op het filter staat aqua flow 200, 220-240 V.
De afmetingen van het aquarium zijn 80 bij 30 bij 30.
De temperatuur is nu wel 27,9 graden, ik denk door de warmte, want de verwarming staat niet aan.. dus misschien is dat gewoon te warm?
Misschien kunnen jullie me misschien in ieder geval tips geven als er iets niet klopt zodat de andere dieren het wel overleven.
Alvast heel erg bedankt!

Ik heb het ook geprobeerd met appelslakken, maar in het begin bewogen ze inderdaad heel veel door het aquarium, omdat er gewoon veel alg in zat. Op een gegeven moment is de bak 'schoon' en is mijn ervaring dat ze dan zich terugtrekken en zielig afsterven...ze zitten in hun huisje en blijven daar in. Het schildje laat dan opeens los en dat is dan het bewijs helaas dat ze dood zijn.
Ik koop geen nieuwe mee (trouwens best prijzig: 2,50 euro p.slak)

Heb een vraag wist iemand dat een appelslak zijn huis kan verlaten en waarom hij dat doet ik heb er een foto van gemaakt het lijkt echt net een alien nu. Hoe kan ik de foto hier posten. Ben namelijk nieuw

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan