Appelslakken creperen


Annabellagroen

Well-known member
Lid geworden
2 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
26
Ik heb een tijdje geleden een bericht geplaatst of kleibolletjes en slakken samengaan. Nu heb ik slakken genomen om bij mijn aquarium met alleen planten te houden. Na aankoop super vrolijk in de bak. dingen eten. Heb ze anderhalf uur laten wennen. De volgende dag bewegen ze niet meer. Half uit hun huisje met slijm. sommige drijven soms helemaal uit hun huisje( nou kan dit geen kwaad maar toch) Af en toe loopt 1. maar soms valt die om en dan lijkt het alsof hij/zij geen energie heeft om nog weer rechtop te komen. Dit gaat nu 5 dagen zo. Sommige hebben nog niet eens bewogen. Komkommer helpt ook niet. Wat is er toch aan de hand... eerst liepen ze nog vrolijk rond. Lijken wel beeldjes wanneer ze wel uit hun huisje zijn. roerloos.
Mijn pH is 7,5
redelijk hard water rond de 12
nitriet is niet aanwezig en ammoniak ook niet.
temperatuur is 23 graden

Medicijnen in deze bak? Nee ook niet. Ook geen decoratie. De planten bestaan nu uit waterpest en dat soort planten.

Ik heb catappa bladeren en elzendoppen toegevoegd in de hoop dat dit ze laat opknappen. Ook heb ik gisteren kienhout toegevoegd ik de hoop dat dit ze wat meer een veilig gevoel geeft. Maar hiervoor deden ze al raar.

Voor de zekerheid over kool filteren( ookal helpt catappa bladeren niet dan) voor als er toch iets in het water zit. Niks helpt gewoon.
Ik weet niet of foto's nodig zijn.
Iemand tips op ze te redden...
 
Heb je waterpest of andere planten recent in de bak gekregen want die zijn vaak behandeld met slakkengif.
 
Nee, dit zijn stekjes van die ik al maanden heb
 
Wat vreemd..... zijn ze lang onderweg geweest of heb je ze zelf ergens afgehaald?
 
20200611_142125.jpg
Ik heb ze net bekeken of ze dood waren drm liggen ze bij elkaar. Ze vallen op en blijven liggen zo
 
Het mogen dan maar slakken zijn. Maar ik vind het zo sneu dat ik ze aan het vermoorden ben en niet weet hoe ik het moet oplossen:(
 
Dan durf ik het niet te zeggen....

Nog wel een kanttekening: je bodem ziet eruit als erg grof grind met op plekken toch wel wat scherpe kantjes.
Niet heel prettig voor slakken om overheen te "lopen" zegmaar.
 
Misschien even in een (aquarium)emmer doen met alleen schoon water. Kijken of er iets veranderd.
 
Ik heb alleen nog zand liggen maar dat vinden ze ook niet zo fijn toch ?

tevens schokken ze soms ook. Als er zware metalen in zitten of andere dingen zou kool dat er uit moeten halen toch? Hoelang is het herstel dan of is dat niet mogelijk?
 
Zand vinden ze juist heel fijn zijn, wat voor zand is het?
 
Misschien even in een (aquarium)emmer doen met alleen schoon water. Kijken of er iets veranderd.
Dit heb ik ook gedaan en toen verergerde het alleen maar. Nog meer slijm. alsof er wat in mijn water zit ofzo...
 
Is dit hetzelfde aquarium als waar je flubenol in hebt gebruikt?
 
Nee, een andere.

Flubenol doet iets met vooral sierslakken toch? Bij wormen zorgt het dat ze niet meer kunnen eten en dan gaan ze dood ?( als ik het goed heb begrepen) ik weet niet of dit ook voor slakken zo is.
 
Je hebt een ander onderwerp lopen genaamd "Van fubenol naar vinrot" gaat dit om hetzelfde aquarium?

Edit: Ah Thea was me al voor :)
 
Appelslakken zijn eigenlijk erg makkelijk en kunnen zelfs in een emmer met stilstaand water overleven. Eigenlijk het enige wat ik kan bedenken waar ze extra gevoelig voor zijn is koper. Dit zit in sommige plantenvoeding en inderdaad die klei bolletjes. Echter als je de normale dosis van deze voeding zou gebruiken is dit niet schadelijk voor de slakken.

Gebruik je plantenvoeding en zo ja welke precies en hoe veel en vaak doseer je dit?
 
Ik heb ook 2 verschillende schepnetjes. IK kan het mij niet voorstellen maar als er om wat voor reden dan ook een heel klein beetje flubenol in zou komen dan wordt dat opgenomen door het kool toch.
 
Ik heb plantenvoeding van easy life. Maar net gekocht nadat ze al zo raar deden. Alleen kleibolletjes denk dat er 4 in zitten. maar ik heb de planten die dat nodig hadden eruit en op die plekken staan nu dus wat waterpest en cabombe.
 
Wat ik zelf zou proberen is het water in een emmer behandelen met een soort aqua-safe goedje, het spul wat wij in Nederland nooit nodig vinden. Dit soort middeltjes binden namelijk ook metalen en mocht er dus koper in je drinkwater zitten (oude koperen leidingen? ik gok maar wat) dan zou dit kunnen helpen. Ook in die emmer met een apart pompje filteren over actieve kool zou kunnen helpen.

Je zou ze ook even apart in een plastic bakje zonder water kunnen zetten. Appelslakken kunnen wel een week uit het water leven. Als er iets in je water zit elimineer je dat daarmee.
 
Dan weet ik het zo ook even niet meer:)
Het voorstel van Daniël over de aquasafe lijkt me wel een goed idee om te proberen.
 
Ik heb wel voogle van easy life maar dat werkt niet hetzelfde denk ik. Ik heb vandaag nieuwe kool besteld. ik heb geen klein pompje alleen de bio box mini die ik nu gebruikt.
Ik hoop dat ze herstellen maar Ik weet niet hoe snel zoiets gaat?
 
Nee, voogle is geen waterverbeteraar.
 
Ik kan mij niet voorstellen dat als ze om wat voor reden dan ook wel in aanraking met flubenol zijn geweest dit zo erg is. Dat zou dan zo weinig moeten zijn+ actieve kool. Ik had dit er 3 dagen voor aankomst ingedaan al. Omdat ik zeker wilde zijn dat er niet al te veel van die klei bolletjes in het water zat.
ze liepen vrolijk in het bakje tijdens vervoer. bij thuiskom na het wennen ook vrolijk in het aquarium. En de volgende ochtend dit.
 
Ik heb wel in dit aquarium baby visjes gehad. 10 van een centimeter. wel veel water ververst. Groeihormonen ? wel eens van gehoord maar weet niet of dat het kan zijn?
 
Ik heb wel in dit aquarium baby visjes gehad. 10 van een centimeter. wel veel water ververst. Groeihormonen ? wel eens van gehoord maar weet niet of dat het kan zijn?
Vast niet, Appelslakken kunnen bijna overal tegen alleen geen gif, maar dat heb je niet gebruikt, dus voor mij een raadsel.
 
Ik weet de reden zo ook niet. Zijn dit je eerste appelslakken? Ik weet dat @NicoleE bv in het verleden problemen had met appelslakken zonder aanwijsbare reden. Na toevoeging van een waterverbeteraar ging het volgens mij wel goed. (Nicole, verbetere me even als ik het niet goed heb :deal:)
 
Je hebt ook geen honden of katten behandeld met anti- vlooien middel?
 
Vast niet, Appelslakken kunnen bijna overal tegen alleen geen gif, maar dat heb je niet gebruikt, dus voor mij een raadsel.
Ik lees dat op veel plekken. Ik heb zo mijn best gedaan. ik vind het echt sneu voor ze. Hoe zou er dan gif in mijn aquarium zijn gekomen...
 
Ik weet de reden zo ook niet. Zijn dit je eerste appelslakken? Ik weet dat @NicoleE bv in het verleden problemen had met appelslakken zonder aanwijsbare reden. Na toevoeging van een waterverbeteraar ging het volgens mij wel goed. (Nicole, verbetere me even als ik het niet goed heb :deal:)
Nee, ik heb wel ooit toen ik nog thuis woonde slakken uit de sloot gehad in een 1000 liter bak met een pomp. Maar verder niet
 
Je hebt ook geen honden of katten behandeld met anti- vlooien middel?
Ik heb een hond. Die krijgt bravecto. Dat is een pil. IK weet niet hoe dat in mijn water zou komen. Hij kan ook niet bij het aquarium.
 
Nee, ik heb wel ooit toen ik nog thuis woonde slakken uit de sloot gehad in een 1000 liter bak met een pomp. Maar verder niet
Mijn vraag was bedoelt om te kijken in welke mate het aan je water zou kunnen liggen.
Ik heb een hond. Die krijgt bravecto. Dat is een pil. IK weet niet hoe dat in mijn water zou komen. Hij kan ook niet bij het aquarium.
Met de druppels wil het wel eens gebeuren dat de eigenaar het aan zijn handen krijgt tijdens toedienen of aaien en daarna in het aquarium bezig gaat met alle gevolgen van dien.
 

Terug
Bovenaan