Wat is er nieuw

Appelslakken op 100% leidingwater?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik kan wat appelslakken overnemen, maar mijn aquarium is nog niet ingedraaid.

Nu zei diegene waarvan ik de Appelslakken over kan nemen dat ze ook op 100% leidingwater kunnen.

Hoe moet ik dat doen?
Gewoon in een bak water en dagelijks verversen?
Ze zouden ongeveer 3 weken erin moeten.

Als ik ze niet neem,dan zou hij ze doorspoelen.
Hij wil het voor het weekend weten of ik ze wil hebben.

Opzich kun je ze op kraanwater houden. Ze zijn vrij sterk maar als je veel ammoniak meet of nitriet zo ik wel verversen voor de zekerheid.

Gelijk in het aquarium, geen probleem, zolang ze maar genoeg te eten krijgen redden ze het wel.

En wat ie er ook mee doet: Appelslakken zijn invasieve exoten, met andere woorden als ie ze door het toilet spoelt, komen ze in het riool terecht. Als ze dat overleven, komen ze vervolgens in de natuur terecht, vroeger of later. Dan wordt dat dus de volgende soort die voor aquaria uitgesloten wordt vanwege dit soort acties. (Technische gezien is dit eigenlijk al: er geldt al een handelsverbod op appelslakken voor aquariumwinkels.)

Gelijk in het aquarium, geen probleem, zolang ze maar genoeg te eten krijgen redden ze het wel.
Heb dat geprobeerd met één Appelslak.
Mijn rio 180 net opgestart en daar één Appelslak in gedaan.
Volgende dag was deze dood (100% zeker).

Voor de rest een kleinere aquarium vsn Superfish opgestart.
Met veel waterpest erin en drijfplanten.
En filter + heater.
Met zandbodem.

Een Appelslak is redelijk actief.
De rest heeft zich gedeeltelijk ingegraven, op één na.
Deze ligt met huisje half open.
Als ik de Appelslak pak dan trekt hij het huisje dicht.

Ik hou het nauwkeurig in de gaten in elk geval.

Ik heb nog nooit appelslakken gehad die zich ingaven.

Als je de temperatuur op 22 zet stukje komkommer erin (zonder schil en verzwaard met b.v. een vorkje/lepeltje erdoorheen) komen ze er wel op af. Appelslakken gaan snel dood door te weinig eten of temperatuur onder de 5 graden.
Het liefst eten ze heel de dag door.
Andere oorzaken kunnen zijn:
- Medicatie wat ooit gebruikt is.
- Veel garnalen, die kunnen slakken soms ook aardig dwars zitten.
- Vissen die ze irriteren.
- te hoge temperatuur, 21/22 is wel optimaal voor ze om meerdere jaren oud te kunnen worden.
- etc...

Ik heb nog nooit appelslakken gehad die zich ingaven.
De mijne graven zich ook niet echt in, maar ze zoeken wel af en toe een lekker rustig, veilig, donker hoekje om zich tijdelijk terug te trekken. Ik kan me voorstellen dat dat aangezien wordt als ingraven, zeker in een bak waar (nog) niet zoveel van dat soort retraiteplekjes zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan