Wat is er nieuw

appelslakken; wat te doen met alle kleintjes?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leiacatootje
  • Startdatum Startdatum
L

Leiacatootje

Guest
Sinds een maand hebben we drie appelslakken. Twee dames en een heer zo blijkt.... Ze hebben het reuze gezellig en in de afgelopen twee weken zijn er 4 nestjes met eitjes aan het plafond van de bak gehangen. Reuze leuk maar nu het volgende probleem; waar laat ik straks al die slakken? We hebben nu een kleine bak neer gezet om in te draaien zodat de jongen daar straks in kunnen maar ik was eigenlijk niet van plan om 100 slakken te houden 😳

Wat doen jullie met de jongen? Via mp aanbieden ofzo? Als ze op dit tempo door gaan mogen we wel groter gaan wonen om al die beesten te huisvesten 😀

Een groter aquarium is onderweg, niet alleen voor de slakken hoor, ik vind het leuker dan gedacht allemaal!

Dit ter info. Men mag ze niet meer verkopen.

https://www.visaquarium.nl/n1/Verbod-op ... ken-import

Ik zou zeggen verkopen wat je verkopen kan en anders humaan er op staan. Ik zie niet echt een andere mogelijkheid om er diervriendelijk van af te komen. Ze horen niet in onze natuur thuis.

Op de aangegeven link staat 'import', oftewel in nederland mogen ze nog verkocht worden.

Rubz zei:
Dit ter info. Men mag ze niet meer verkopen.

https://www.visaquarium.nl/n1/Verbod-op ... ken-import

Ik zou zeggen verkopen wat je verkopen kan en anders humaan er op staan. Ik zie niet echt een andere mogelijkheid om er diervriendelijk van af te komen. Ze horen niet in onze natuur thuis.

Verkopen hoeft wat mij betreft niet. Wie wil mag ze hebben zolang ze maar ergens een leuk plekje krijgen.

Ik zou de eieren weghalen. Eventueel paar daagjes in de vriezer, kan je ze daarna aan je slakken terug voeren. Klinkt erg, maar via die eitjes krijgen ze dan weer bouw stoffen. Je kan wel een aantal laten hangen natuurlijk...

Kun je ze net zo goed gelijk in het water knikkeren volgens mij. Als ze nat worden komen ze toch niet meer uit (wordt een drap)

Kan dan ook ja, is nog handiger...

Je kunt een deel van de eitjes wegsnijden. Als je de eitjes in een bak water legt komen ze niet meer uit en heb je dus ook geen jonge slakjes meer.

Ik zou inderdaad de trossen weghalen en fijnknijpen in een servetje en daarna weggooien. Uit ervaring weet ik dat er met 4 trossen ruim 300 slakken komen, dat wil je echt niet!

Ik heb in het verleden ze ook wel weggehaald vlak nadat ze waren gelegd en dan direct de kliko in.

De tip van Shortyfishies is het beste dat je kan doen.

Ook zijn er slakkenvallen die je kan gebruiken, als je het trosje te laat hebt gezien.

Zo kan het bijvoorbeeld al met komkommer , ..

Maar natuurlijk is het voorkomen beter 😉

Dit is een slakkenval doe je kan kopen in de handel.

qg9YZpMxEQayUAzi8bNVDd4gQoIR6R5j.jpeg

Ja? echt? Wat dacht van een ander bakje, en uit laten komen.
Met 1 cm heb je er toch 25-50 eurocent voor.

Voor 5 strengetjes Cabomba rekenen ze 2 euro.
En slakken zijn gewild ,hoor.

Ik raakte ze destijds hier niet kwijt maar ja de vraag is hier misschien minder. Aanbod is ook minder dan elders.

OP FB , krijgen ze niet aan gesleept.

Bertus zei:
Ja? echt? Wat dacht van een ander bakje, en uit laten komen.
Met 1 cm heb je er toch 25-50 eurocent voor.

Voor 5 strengetjes Cabomba rekenen ze 2 euro.
En slakken zijn gewild ,hoor.

Bij de LFS worden ze nog altijd verkocht, en daar geraken ze de appelslakken bijna niet kwijt.

Inderdaad straks ben je verplicht ze mee te nemen bij een aankoop van aquaria gerief 😀

Apisto zei:
Inderdaad straks ben je verplicht ze mee te nemen bij een aankoop van aquaria gerief 😀

Ja, maar zo gaat het nog gebeuren hoor.

Bij de LFS zitten ze in een 80 cm bak, daar kunnen er wel honderden zitten.

En ze blijven maar door kweken, en dan krijgen ze die natuurlijk niet meer kwijt.

Dus ,dat gaat nog gebeuren, als je boven de 15 of 20 euro koopt krijg je er gratis 3 appelslakken bij :d 😉

Nog nooit van vissenvoer gehoord?

WElke vissen eten slakken?

Lamprologus ocellatus - Slakkenhuiscichlide

Maar dan moeten de vissen natuurlijk wel passen binnen je bak en vissenbestand.

Een paar appelslakken zou ik wel in ons aqua willen. Ligt er aan waar je woont.

-Gert67- zei:
Een paar appelslakken zou ik wel in ons aqua willen. Ligt er aan waar je woont.

Je kan er bij mij ook wel 3 kwijt (hier zijn 3 bakken)
Hangt er inderdaad vanaf waar je woont maar ze zijn ook te versturen!

Slakken versturen? is dat verstandig? mogelijk? Anders wil ik er ook wel 1. Naar dat zet vast geen zoden aan de dijk haha!

Het gebeurt met regelmaat. Vaak in een buisje of bakje met wat vochtige watten.

weetje wat een goeie update zou zijn. Een soort bedankt button net zo als likes bij facebook. Dan hoef je de topic niet te storen🙂 Houdt het overzichtelijker. Of een een groen vinkje als de info, naar jouw idee waar is of een rood kruisje bij discutabel of iets dergelijks.

Veldhuis heeft zo te zien geen probleem met overaanbod... Bijna 8 euro voor 2..

Inderdaad Cedric, goede optie!

Ben ik nou dom of is het verboden om te handelen in appelslakken?
Ik had er vorig jaar echt een paar miljoen ofzo 😛 en toen heb ik ook zitten kijken hoe ik eraf kon komen. Naar kwam toen overal tegen dat appelslakken bij wet niet meer verhandeld mogen worden. Dat je dan strafbaar bent omdat die beestjes een ware plaag kunnen veroorzaken.

Heb ze zelf toen wel weggegeven via Facebook. . Waren zat mensen die ze wilden hebben dus dat was opzichte geen probleem.

Fijn trouwens die autocorrect: nee ik handel niet in appelflappen!! 😡

Op mijn eerder aangegeven link staat verbod op import. Zoals blupgup mij corrigeerde is dit geen verbod op verkoop. Ze mogen alleen niet meer vanuit het buitenland gekocht en vervoerd worden naar bijvoorbeeld Nederland

Oh sorry! Had niet zover teruggelezen 😳

no problemo

Joycie zei:
Ben ik nou dom of is het verboden om te handelen in appelslakken?
Ik had er vorig jaar echt een paar miljoen ofzo 😛 en toen heb ik ook zitten kijken hoe ik eraf kon komen. Naar kwam toen overal tegen dat appelslakken bij wet niet meer verhandeld mogen worden. Dat je dan strafbaar bent omdat die beestjes een ware plaag kunnen veroorzaken.

Heb ze zelf toen wel weggegeven via Facebook. . Waren zat mensen die ze wilden hebben dus dat was opzichte geen probleem.

Tja, voor zover ik weet is het inderdaad verboden.

Maar hier bij de LFS zitten ze nu nog,,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan