Aqua 40 ombouwen naar een garnalenbak.


M

mart555

Guest
Hallo forumleden,
ik heb nu al ruim 4 jaar een Aqua 40 Tropical kit.
En zoals veel mensen misschien wel hebben gehad, heb ik daar vissen bijgekregen, die er helem��l niet bijpassen.
Nu ben ik al een hele tijd ge�nteresseerd in garnalen, en ben ook van plan mijn bak om te bouwen naar een garnaalvriendelijke bak.
Dit is mijn plan:

Als eerste wil ik mijn algeneter uit mijn aquarium halen.
Het is een pterygoplichthys gibbiceps, een soort die absoluut niet in zo'n klein bakje hoort (sommige mensen zeggen dat er in een 40-liter bak helemaal geen vissen horen). Sterker nog; we kregen er zelfs twee aangeboden van de winkel! (ik heb de verkoopster daarna ook nooit meer teruggezien :D).
Maargoed, ik wil die zo snel mogelijk uit mijn bak, aangezien hij/zij al best groot is geworden ((Dus mocht je interesse hebben, kun je me PM'en)).

Ik heb in de voorgaande ook visjes als corydoras panda, guppy's en tetra's gehad. De corydoras hebben vaak eitjes gelegd, en er heeft een hele nieuwe generatie het overleefd! Nu leeft alleen het vrouwtje nog, maar ik weet niet of ik nog veel nieuwe cory's erbij zal nemen, ook aangezien ze op leeftijd is. De tetra's zijn ook nog met zn drie�n, een beetje hetzelfde verhaal als de cory's, zitten er ook al vanaf het begin in. De guppen komen ook van een paar stellen jaren geleden (ik heb hiervoor nog een bak gehad, waar de guppen uiteindelijk alleen overbleven, na vele generaties heb ik de vrouwtjes gescheiden van de mannetjes)

Nu wil ik als ik mijn gibbiceps uit het aquarium is, eerst een nieuwe bodem erin leggen. Mijn bodem bestond uit kiezels en zand, maar mijn gibbiceps groef het zand elke keer dicht. Eerst de vissen tijdelijk in een aparte bak doen, met het oude aquariumwater, en het filter (Aqua 100), om de bacteri�n te bewaren. Dan het aquarium drooghalen, bodem eruit, en dan meer zand dan eerst er terug in doen samen met kiezels (verhouding 70z-30k ipv 10z-90k nu). Dan nieuwe plantjes plaatsen zoals hemianthus callitrichoides oid, limnophila sessiflora,naaldgras, mos(bal), etc. Dan weer vullen (Met oud aquariumwater neem ik aan? ivm nitriet?). Vissen weer terug doen. Misschien nog een klein weekje wachten, en dan garnalen erin.

Wat vinden jullie van mijn idee, en welke garnalen raden jullie aan? De vuurgarnaal is makkelijk om mee te beginnen, maar krijg ik dan niet weer hetzelfde probleem als met de guppy's? :p

Nu in mijn aquarium:
3x neontetra
1x Corydoras Panda
1x pterygoplichthys gibbiceps (wil ik eruit)
3x gup man

Ik heb nu nog 3 planten:
1x rosaefolia (Gaat er met de nieuwe voedingsbodem ook uit)
1x cryptocoryne walkeri brown
1x ?? (ik kom zo wel met de naam)
 
Vuurgarnalen kweken wel erg vlot soms hoor.
Maar ja zoals je al zegt niet echt een moeilijke soort.
Ik zou zo n bakje puur voor de garnalen gaan houden. Voor een Panda is die ik niet breed genoeg vind ik.
 
Tsja, ik vind t zelf eerlijk gezegd ook wat te klein voor de tetra's, maar die tijd geleden wist ik zelf ook nog niet alles zo goed over aquaria e.d.
Maar mijn ouders vinden een groter aquarium jammer genoeg genoeg geen goede optie ;)

PS: die quote gaat over wat ik er nu in heb, en niet over wat ik er in wil gaan doen ;)
 
Ik zou wel vuurgarnalen nemen om te beginnen. Of een andere kleurvariant hiervan, zoals bijvoorbeeld de blue fairy of red rilli garnaal. Dit omdat je er ook nog guppy's en tetra's in hebt en deze graag jonge garnalen lusten.
 
Ja, ik had de rili ook al in t oog, die heeft mn aquariumwinkel in de buurt ook ;)
Mn guppen zijn trouwens niet zulke jagertjes, de tetra's zullen denk ik wel gaan jagen, als ik kijk naar hoe ze bijvoorbeeld levend voer eten.
 
Ik zou persoonlijk voor de vuurgarnaal gaan. Kweekt wel zeer snel.
 

Terug
Bovenaan