Wat is er nieuw

aqua 40

  • Onderwerp starter Onderwerp starter marc.ensing
  • Startdatum Startdatum
M

marc.ensing

Guest
hallo,

ik ben begonnen met een projectje, een aqua 40.

eerst ben ik begonnen met de verlichting en voor schakel apparaat eruit te halen, ik wil er een extra 11 watt bij in bouwen.

nu zie ik dat alles in een water dicht kapje is verwekt omdat er ander kabels bloot liggen.

mijn vraag is eigelijk, wat is een goede en vooral veilige manier om hier extra verlichting bij in te bouwen.

het is voor zee water.
 
Dat is nogal een uitdaging een zeebakje van rond de 20 liter trouwens als het een aqua40 van superfish is.
Zou het met led verlichting doen.
 
hier op t forum word 2 keer 11 watt aan geraden.
maar wat kan ik met led bereiken?
zal dit even goed zijn als de 2 keer 11 watt?

want dan zouden mijn mogelijkheden wel verbreden. led kan je over de hele deksel wel plaatsen
 
Hoe of wat precies de verhouding is met led en watts weet ik niet maar is inderdaad makkelijker waterdichte leds te bevestigen dan een extra pl lamp in het deksel.
11 watt realiseren met leds moet volgens mij wel mogelijk zijn maar kan het mis hebben natuurlijk.
 
misschien is de led wel een goed idee, ik ben zelf ook niet zo'n van van de standard lamp van de aqua 40.
t kapje houd veel licht tegen na mijn idee.
 
Voor een doorsnee bakje is het wel voldoende vind ik,welke uitvoering heb je die met 6 schroefjes in de kap of 8?
 
8 geloof ik, maar voor zee water is t echt onvoldoende
 
Daarom zeg ik,een aqua40 als zeebakje is niet doorsnee! 😉
Heb je ervaring met zoutwater bakken?
 
ik heb een 60 cm zee water gehad, alleen ik was toen een stuk jonger, en alles is compleet mis gelopen door omstandig heden.
nu wil ik gewoon een leuke nano opzetten.

met wat kleine koraaltjes wat andere lagere diertjes zoals garnalen oid.

maar dat licht zit ik mee.

t plan is wel om het heel rustig aan te doen.
ik hoef hem niet over een maand draaiend te hebben, wil gewoon een goede nano bouwen
 
Is niet onmogelijk maar echt geen makkie.
Zou gewoon eens een beetje rondkijken voor geschikte ledverlichting of een andere oplossing.
Weet ff zo snel niemand hier met een zeenano maar zijn er wel natuurlijk dus moet te regelen zijn.
 
jaa bij t stuk zee water stond 2 keer 11 watt, maar ik ben wel benieuwd hoe dit dan word ingebouwd.
ik zit simpel weg met ruimte gebrek, en veiligheid.

2 lampen lukt wel maar die voorschakel kastjes moet ik dan op een of andere manier buiten de bak zien te krijgen.
en de kabels goed water dicht krijgen

met waterdichte ledjes zit ik met t probleem dat ze in serie staan, begeeft een t, zijn ze allemaal uit.
en kan ik alles weer los halen
 
Volgens mij is de info hier niet helemaal up to date,las net via google iets over aquasunspots en nog meer speciale verlichting voor nano's,met zulke verlichting hadden ze het over 7 keer 1 watt bv.
 
ik lees net wat je bedoeld, dit word gebruikt bij de open bakjes, zonder deksel.
deze zijn ook vrij prijzig kost me ongeveer een 10 per watt
 
Ok op die manier had ook niet verder gekeken.
Misschien is zo'n losse opzet lamp iets bv sloop je de pl lamp en houder uit de kap en doe je zo'n lamp in de plaats,is een hele makkelijke oplossing volgens mij.

Bv zo'n reeflight van Dennerle.

Snap je wat ik bedoel?
 
ik snap wat je bedoeld, ik denk dat ik gewoon moet gaan kijken hoe mensen op t zee water forum oid hebben gedaan.
er zijn meer van deze bakjes.

in ieder geval wel bedankt voor t mee denken.
t zal wel zoiets moeten worden denk ik

met zn reef light
 
Is net die van dennerle natuurlijk giga duur maar ging ff om het idee 😉
Gaat je wel lukken met de verlichting hoor,de rest zal ook nog een uitdaging worden maar wel leuk.

Succes!
 
jaa dankje, komt vast goed
 
AquaCafe
Help Users
      Kosmopoliet: :petjeaf:avond room, John, André, Mark.
      Terug
      Bovenaan