Aqua 60 verlichting kapot

T

ThomasD

Guest
Hallo,

Ik heb sinds een aantal maanden een aqua 60 (via marktplaats gekocht). De bak laten indraaien, plantjes erin etc. Sinds vorige week zitten de eerste garnaaltjes erin. Alles ging dus goed.

Echter is de verlichting er vandaag mee gestopt: de verlichting viel uit, maar nadat ik een zacht tikje op de bak gaf ging hij weer aan (dacht dat er misschien een draadje los zat?). Later viel hij definitief uit.

Ik heb de kap eraf gehaald en alles opengemaakt. Nu heb ik er niet veel verstand van, maar alle draadjes zaten gewoon vast en volgens mij was er niks doorgebrand oid. Wel zag ik dat er een beetje condens in dat vierkante bakje zat (VSA/starter of zoiets?)..wat mij niet goed lijkt i.c.m. met stroom natuurlijk.

Wat kan ik nu het beste doen?

- Een nieuwe lamp erin? (of kan het hier niet aan liggen en is dat dus zonde van het geld?)
- Iets anders vervangen?
- Iets van LED strips erin hangen?
- Andere bak kopen via mp?
- Andere oplossing?

Op het moment heb ik 2 bureaulampen er op naast gezet, is dit handig?

Bvd,
Thomas
 
Laat de Vsa en de lamp eens zien.
 
762549thomasd_0_82_lamp.jpg

937233thomasd_0_82_totaal.jpg

873951thomasd_0_82_vsa.jpg
 
Niemand?
 
Kan toch ook best de lamp zijn, want ik zie wat zwarte verkleuring aan de voet. Meestal een goed teken dat een TL (en een spaarlamp is niets anders dan een mini TL) het (bijna) begeeft. Zou persoonlijk dit toch eerst testen met een nieuwe lamp voordat je gaat sleutelen met een nieuwe balast of iets dergelijks. Een neiuwe lamp is makkelijk te testen en en zo duur zijn deze lampen niet. En mocht dan bklijken dat het je lamp niet is, dan heb je in elk geval een reserve klaarliggen voor het geval hij het tzt begeeft.

Je ballast (dat zwarte doosje) ziet er goed afgesrechemt uit, dus vermoed dat de evt condensatie niet al te veel schade heeft gedaan, maar als het zwarte omhulsel vochtig was is dat inderdaad niet het meest ideaal. Goed laten drogen en dan wat vasiline op de zwarte rubbers smeren rond de lamp die het hele compartiment waterdicht moeten afschermen. Zou al moeten helpen met het condensatie probleem denk ik zo.
 
Wist niet dat de lamp het kon begeven. Dacht dat tl alleen zwakker werd. Maar dan ga ik dat eerst proberen. Bedankt!
 
TL lampen worden inderdaad eerst zwakker voordat ze kapot gaan, maar ze gaan wel degelijk kapot. Alleen duurt het vaak een stuk langer dan bij bijvoorbeeld een gemiddeld peertje. De meeste goedkope TL lampen hebben namelijk ook een gloeidraad die op na een tijdje doorbrandt (zie het plaatje van een TL buis zonder de witte fosfor coating)

Fluorescent_lamp
(bron afbeelding= wikipedia)


EDIT: Hmmm, plaatje geeft niet goed weer, dan bij deze maar de link. http://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_lamp#/media/File:Germicidal_UV_discharge_tube_glow.jpg
 
Terug
Bovenaan