Wat is er nieuw

Aqua-65 van wim1967

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wim1967
  • Startdatum Startdatum
W

Wim1967

Guest
In het verleden heb ik dwergcichliden en tangayika-cichliden gehad. Maar het begon toch weer te kriebelen en, om kosten en ruimte te besparen, heb ik gekozen voor een klein bakje; een aqua-65. Die heb ik een paar maanden geleden opgestart. Achterwandje gebouwd etc.
In eerste instantie wilde ik er killi's in houden en er dus een afrika-biotoopje van maken, samen met een groepje blauwoogjes en garnalen.
Ik kreeg een groepje epiplatys zenkeri te pakken. Maar na een paar weken kreeg ik daar toch mijn bedenkingen bij. De aanwezige garnalen werden vakkundig buit gemaakt en ook de blauwoogjes werden als voedsel gezien. Maar belangrijker; ik vond hun gedrag niet bijster boeiend. Zeker in vergelijking met cichliden, maar ook t.a.v. de blauwoogjes (erg aktieve leuke visjes!).
De groep Zenkeri's heb ik weer verkocht en in plaats daarvoor heb ik nu een groepje jonge dario dario. Een geweldig visje dat qua gedrag veel weg heeft van dwerg-cichliden, altijd op zoek naar voedsel en met een hoog 'soap'-gehalte! Wel vragen ze om levend voedsel, dus dat vraagt wel extra werk (nu voornamelijk met artemia-nauplien). Maar vermoedelijk vinden ze nu ook voldoende jonge garnaaltjes.
Ook qua plantenbestand maak ik nu de overstap naar een meer Azie-biotoop. Hieronder een foto van mijn bakje. Helaas is het lastig om mooie foto's te maken met een standaard toestelletje!

Het bestand is als volgt; 2m/2v dario dario, 8 blauwoogjes, circa 25 vuurgarnalen/Neocaridina heteropoda.

Plantenbestand; Fissidens fontanus, Vallisneria nana, Christmas moss, Lilaeopsis mauritiana,Microsorum pteropus Trident.

512723_0_82_aqua.jpg

Bedankt voor de tip Niels!

Oh oh oh, leuk! 3 kanten een achterwand. Vind ik altijd erg mooi, maar mijn bakken staan in een open ruimte dus dan is het minder mooi 😉.

Wat voor verlichting hangt erboven? Ik zie blauw en geel in het water? Welk filter heb je?

Links hangt een 840 en rechts de standaard wit/blauw van SF. Door de hoek donker te houden wilde ik wat meer dieptewerking zien te krijgen.
Als filter heb ik een eheim 2213, een beetje overbemeten voor deze bak, maar de stroming valt mee.

Leuk 🙂.

Ik denk zelf dat je beter te veel kunt filteren dan te weinig 😉.

Hi Wim

leuk gedaan zo met die achter en zijwand!
Ik heb zelf ook een aqua 65 en wil daar andere verlichting in. Die 840 past er zonder aanpassingen in? Ik wil namelijk niet rommelen met de electra.

Groetjes tessa

@tessa; ja hoor, er bestaan pl-s 2p 11w lampen, alleen zijn ze vrij lastig te krijgen. Via internet kan je ze spotgoedkoop krijgen maar betaal je flink aan verzendkosten (circa 3,- voor een lamp en 12,- verzendkosten!). Het beste kan je even informeren bij een lampen-speciaalzaak, daar had ik er eentje voor 8,95.

Thnx ik stond met de phillips 830 in m'n handen bij de praxis maar dat is weer te geel denk ik. Ik ga even opzoek!

Ja, eigenlijk zou een 865 nog het mooiste zijn denk ik, maar die zijn niet te krijgen.

Oogt erg nice Wim. Hoe heb je die lampen nu bevestigd?

Het is gewoon hetzelfde type lamp als die er origineel in zit, maar dan met een andere kleur.

Whaha, zelfde ava.

Maar leuk bakje!

Ja, ik krijg het nog niet voor elkaar om een eigen foto te maken van de dario's!

Helaas zijn na enkele weken 1 m en 2v verdwenen... Oorzaak onbekend!
1 mannetje is blijven leven en ziet er na een snelle groei bijna zo uit als op mijn ava.
Via-via een paar nieuwe dario's gekocht, 1 m en 2v. Alhoewel ik benieuwd ben of dit ook zo blijkt te zijn...
Hier een foto waarbij het oude mannetje het nieuwe mannetje 'inspecteert'

inspectie-wim1967.jpg

En hier een foto van een (vermoedelijk) vrouwtje...

vrouwtje-wim1967.jpg

En hier een foto van het hele clubje...

allemaal-wim1967.jpg

Leuk leuk!

Deze visjes zien er zeker veel gezonder uit dan die waar ik je over vertelde!

Hoi Jochem. De nieuwe visjes blijken toch allemaal mannetjes te zijn. Ze gaan redelijk met elkaar om, af en toe wat gejaag, maar zonder schade.

Hallo Alexander, bedankt voor je reaktie! Het zijn inderdaad erg leuke visjes. Alleen jammer dat het lastig is om vrouwtjes te vinden...

Even een update. De dario's blijken inderdaad toch erg gevoelige visjes te zijn. In de afgelopen maand zijn ze, op eentje na, overleden. Ze eten en groeien prima, maar opeens leggen ze het loodje. Zonder enige zichtbare oorzaak. Waterwaarden zijn steeds prima in orde.
Erg jammer, want het zijn ontzettend leuke visjes!

Jammer zeg...
Ze zagen er goed uit. Soms onbegrijpelijk.

Bij deze maar weer eens een update van mijn bak!
Het visbestand is veranderd. Van het dario-bestand is slechts 1 mannetje in leven gebleven. Dankzij de vuurgarnaaltjes heeft die het prima naar zijn zin. Daarnaast heb ik 8x corydoras habrosus zwemmen, ook ontzettend leuke visjes! En sinds vorige week een schooltje van 10 jonge microrasbora (danio) erythromicron. Eigenlijk in een opwelling gekocht, en daarbij over het hoofd gezien dat dit visje een vrij hoge DH/GH nodig heeft(terwijl ik zit op circa 6 DH). Maar goed, die zal ik iets verhogen en maar zien hoe ze het doen. Het zijn in ieder geval erg aktieve visjes, qua kleur niet zo heel opvallend maar wel origineel. Alleen ziet het er nu naar uit dat ik maar 1 mannetje heb...

Even een wazige overzichtsfoto;

20140816_154556.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan