Wat is er nieuw

aqua-flow 100&200

Grollebol

Well-known member
Lid geworden
27 maart 2015
Hallo,

Bij mn Superfish Expert 70 zat een aqua-flow 100&200 filterpomp.

Een week geleden toen ik deze aansloot was deze krachtig en zorgde hij via de pijp met gaatjes voor voldoen luchtbelletjes en waterbeweging.
Nu een week verder lijkt de kracht helemaal weg en doen van de 4 gaatjes het er eigenlijk nog 2.

Heb de pomp al nagekeken niets te zien.
Schuifje staat op max. Minimaal en maximaal lijkt weinig uit te maken.

Komt dit jullie bekend voor?
Gebeurd dit vaker?

Dinsdagochtend maar gelijk de winkel bellen!
Ben al blij dat hij het nu nog doet!!!

Uit eigen ervaring zou ik je aan willen raden de flowbar (het pijpje met de gaatjes) er altijd af te halen bij deze filters, deze raken erg snel verstopt. Ik hoop dat je niets tegen een beetje oppervlakte stroming hebt. Daarnaast het filter helemaal onder water plaatsen (dit deed ik althans altijd fout en plaatste het de flowbar boven water). Dan gaat het weken goed met het filter.

Het zijn kleine filters dus deze kunnen na 2-3 maanden behoorlijk verstopt raken, remedie is dan voorzichtig en zachtjes een paar keer uitknijpen in een klein emmertje aquariumwater. Niet helemaal weer 'blauw' maken de filters dus.

Ik heb de Aquaflow eruit gehaald vanwege het zelfde probleem.
Nu zit er een Aquael 500 Turbofilter erin.
Werkt vele malen beter.

Ik ben zelf ook geen fan van deze filtertjes en zou voor een ander filter gaan kijken.

Ik heb er ook een.
Er wordt voorgeschreven wekelijks de spons uit te spoelen en maandelijks vervangen. Dat laatste zou ik niet doen, het eerste is waarschijnlijk wel nodig.
Die van mij is net nieuw en hoor je nu al lichtjes ratelen. Niet echt iets voor op de slaapkamer dus.

Fluval heeft ook mooie complete binnenfilters.
Als je echt maanden geen onderhoud wilt doen, ben je eigenlijk al verplicht een extern fikter te nemen.

Ik heb er ook 1 draaien, vind het een prima pompje voor de prijs.. spoel eens per 2/3 maanden uit, heb de spons wel vervangen met mijn eigen combinatie van filtermedia .. nog maar een klein stukje spons.

Oke, bedankt voor jullie reacties.

Heb het filter uitgeknepen, hierna deed de pomp het weer perfect, echter na 1 dag weer minder kracht.
vind het maar raar, pomp is nog geen 2 weken oud!!!

Zal ik de flowbar er maar afhalen dan?
volgende maand maar is voor wat anders kijken denk ik.

Welke pompjes zijn goed en een beetje betaalbaar, krijg anders ruzie met mn vriendin haha.

En hoe zit dat de spons Kwa bacteri�n?

Spons knijpt me teveel.. heb zelf alleen nog maar onderin een strook spons, voor de rest gesinterd glas, siporax of keramische hulsjes of iets dergelijks kan ook.. bovenin een beetje filterwat, loopt veel beter door.
Als je (bijvoorbeeld) een doos siporax koopt, knip je telkens een stuk van de bovenkant van de spons af.. vul je telkens weer aan met siporax, laat je het weer een tijd pruttelen, zo ga je door tot het resultaat qua doorstroming beter is.

Maar goed, ondanks mijn prima ervaringen met deze pomp zijn er blijkbaar nogal wat klachten.. dus kan me voorstellen dat je misschien een andere pomp wil 😉

Ik gebruik de Aquaflow 100 hier in 6 bakjes en heb er verder best goede ervaring me. Ik hoor ze niet.
Soms kunnen de sponzen zoals Mark al zegt wat knijpen maar licht uitspoelen lost dit snel op.
Ik heb zelf de sponzen vervangen door een grove spons zodat die minder snel dichtslibt en dus eigenlijk niet "knijpt".
Ik spoel eens in de 3 a 4 weken de spons heel lichtjes een beetje uit en zoals ik al zei bevallen ze mij prima.
Maar ik moet toegeven dat ze beter werken als je er een wat grovere spons inmaakt uit een filtermat.

Ja uit zo n mat heb ik de spons geknipt.
Dan raakt hij minder snel verstopt en trekt dus minder snel bij elkaar.
Ik merk dat vooral in de bam met Tylo s die op zand zitten. Door het zand werd de oude spons snel vervuild en slibde dus dicht.
Toen kwam ik op het idee om er een grove spons in te doen en dat scheelt erg veel.

Ik heb er altijd zo 1 gehad in mijn garnalenbakje en nooit problemen gehad. Misschien is je filter te klein voor je bezetting? Wat heb je er in?

Bedankt voor de tips.

Bezetting is nu 5 vijfstreep barbeels en 2 hoogvin platys.
Niks geks lijk me.

Kan idd is kijken naar het filtermatriaal.

Heb de flowbar eraf gehaald, werkt opzich prima zo maar blijf het raar vinden.
Lees ook klachten over herrie maar daar heb ik geen last van

Heb je wel de schuif helemaal open staan?

Heb je veel zichtbaar organisch afval (rotte bladeren, poep, molm) in je bak ? Daar 'verstopt' het filter snel van, vooral met spons of watten.

Ja je moet wel in de gaten houden of de openingen in de deksel voor de aanzuiging niet verstopt raakt met blaadjes en andere troep.

Ja, schuif staat volledig open.

we gaan het aankijken.

Bedankt

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan