Wat is er nieuw

Aqua soil hergebruiken

Enterprise083

Member
Lid geworden
28 oktober 2016
Leeftijd
41
Ik heb aqua soil liggen van vorig jaar in een emmer. Kan ik deze hergebruiken als basis? Ik wil hier overheen filter zand doen. Om de planten wel goed te laten groeien zal ik voedingstabletten toevoegen. Iemand hier ervaring mee?

Een soil moet je niet afsluiten met zand. Daarbij zal het al een deel van de werking verloren hebben.

De pH verlagende eigenschappen ben je denk wel kwijt, CEC eigenschappen niet, dus zou het prima onder een inerte bodem kunnen,
aangevuld met tabletten.

Een voldoende dikke zandlaag nemen anders gaat je soil zich vlug mengen met het zand bij het herplanten.

Een soil moet je niet afsluiten met zand. Daarbij zal het al een deel van de werking verloren hebben.
Gisteren nog YT filmpjes zitten kijken van een enthousiaste aquariaan: volgens hem is er niets beter dan 1 inch soil en daarbovenop 2 inch zand.

Gisteren nog YT filmpjes zitten kijken van een enthousiaste aquariaan: volgens hem is er niets beter dan 1 inch soil en daarbovenop 2 inch zand.
Ik dacht dat je beter niks over een nieuwe soil heen kan doen maar ja ik kan het mis hebben hoor/

Ik dacht dat je beter niks over een nieuwe soil heen kan doen maar ja ik kan het mis hebben hoor/
Ik denk dat er meerdere wegen naar Köln gaan.

Zo ben ik geen voorstander van wekelijks gezond water verversen, maar chemici zweren er bij.

Heb ik ook onlangs van een zeer gewaardeerd forumlid begrepen. Of dit bij nieuw of al eerder gebruikte soil anders is weet ik niet.

Heb ik ook onlangs van een zeer gewaardeerd forumlid begrepen. Of dit bij nieuw of al eerder gebruikte soil anders is weet ik niet.
Ik denk dat je op C doelt en dat meende ik dus ook. Maar ja straks vergissen we ons allebei ;)).

Soil heeft CEC eigenschappen. Dat wil zeggen dat het kationen kunnen uitwisselen. Dat resulteert in uitwisseling van bepaalde voedingsdeeltjes onderling en een sterke verlaging van de KH en PH. Wat denk je dat er gaat gebeuren als je de soil gaat afdekken (afsluiten) met een paar cm grind of zand?
De pH/KH verlagende eigenschappen gaan hiermee grotendeels verloren.
De CEC eigenschappen blijven wel grotendeels behouden. Maar dan kun je beter een normale voedingsbodem ipv aquasoil aanschaffen. Scheelt je bakken met geld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan