Wat is er nieuw

Aqua100 stil?

Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Mijn zoontje heeft in zijn 60cm een Stingray elite filter met een kousje om de inlaat, maar dat filter heeft twee gleuven aan de achterkant waar steeds garnaaltjes in klem komen te zitten.

Het bakje staat op zijn slaapkamer en een lucht gedreven spons filter maakt dus teveel lawaai. Op dit forum lees ik dat velen goede ervaringen hebben met de superfish aqua100. Is die ook stil?

Ja hoor.

Heb deze filters ook en

1 je hoeft de cassette niet iedere maand te vervangen, maar de sponsjes uitknijpen en opnieuw terug doen. Van enkele cassettes heb ik de inhoud vervangen door filterwatten.

2 voor de zekerheid heb ik een panty om de filter gedaan, omdat er veel garnalen om en op de filter zitten.

3 als het goed is zit er bij het filter een uitstroombuisje. Moet de buisjes wel vaker uitspoelen, omdat er vanalles in gaat zitten en dan komt er minder stroming uit.

Ben verder erg tevreden over de filters.

Dank! Dat ga ik er zo een halen 🙂

Je kunt beter voor de Aquarel 500 turbo gaan.
Aquaflow 100 is niet zo stil meer als vroeger.
Enkele forumleden en ook ondergetekende hebben met de modellen die in 2015 geproduceerd zijn hiermee moeten ondervinden.

Ik heb ook beide (nog) draaien. Je hoort ze allebei niet hier. Ik heb hier 2 modellen van de flow 100 uit november 2015 liggen en die hoor je verder niet. Er zitten we behoorlijk wat gleuven in, dus moet je wel zelf nog aanpassen dat garnalen er niet in kunnen.
Bij de Turbo 500 ga ik zelf over op een externe filter. Nu heeft dat er vooral mee te maken dat ik interne filters zat ben, maar ben niet zo heel lyrisch over deze filter als de rest. Het is zeker een stille filter en absoluut veilig voor garnalen. Ik weet niet precies wat het visbestand is? Zitten er ook nog vissen in? Mijn ervaring is namelijk dat ook bij een redelijke lage bezetting van vissen vooral de spons van het filter echt snel dichtslibt. Ik moest hem echt elke week uitspoelen, anders had ik compleet geen doorstroom meer over. Elke week staan prutsen om eerst alle garnalen uit die spons te krijgen en dan te spoelen maakte mij nou niet echt gelukkig. Verder werken bij mij de zuignappen niet (vallen van het filter) dus hij staat hier gewoon los tegen het glas aan. Het is ook een behoorlijk grote filter, dus niet heel makkelijk te verbergen.

Ik heb ook geen problemen met de 100 serie moet ik zeggen en van de 6 zijn er minimaal 2 van de nieuwe serie. Wanneer je ze wil houden met garnalen moet je boven waar het snoer ingaat even voor de zekerheid een propje watten doen en ivm kleintjes een stukje pantykous onder het dekseltje van de bodem.
Zelf heb ik ook nog een stukje sateprikker bij het schuifje ingedrukt maar of dat nodig is weet ik niet echt zeker. Ik heb deze filtertjes in alle nano en 60cm bakken hier draaien.

Met de Aqua100 heb ik geen ervaring. Heb zelf een Aquael Turbo 500, hiervoor gekozen omdat deze veilig zijn voor garnalen. Stil is 'ie zeker, over de capaciteit twijfel ik wel een beetje. Er wordt gezegd tot 150 liter, maar ik denk dat dit nogal optimistisch is.

je zou ook nog kunnen kijken naar de dennerle hoek filters (in dit geval beste de XL variant) heb deze in mijn nano bakje zitten en hoor hem (nadat de lucht eruit ontsnapt was) helemaal niet.

Henk P. zei:
Je kunt beter voor de Aquarel 500 turbo gaan.
Volkomen mee eens, prima pomp, degelijke kwaliteit, prima geprijsd, en je hoeft niet te prutsen om 'm veilig te maken voor garnalen.
Ik heb er nu 2 draaien in 60 cm bakken.
Ze zijn aardig stil, ik vind het vermogen van de pomp aanzienlijk, beide worden geknepen met de ingebouwde regelknop.
Om de 3/4 weken dient de spons even te worden uitgespoeld in mijn geval, anders slipt het toch teveel dicht. Maar het systeem is dermate goed doordacht dat je daar niet langer dan 5 minuten mee bezig zal zijn.
Prima pomp dus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan