Aqua40 Bakjes van Deesje


Deesje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 mei 2011
Berichten
2,323
Leeftijd
39
Locatie
Westervoort
Ik had het al vermeld in mijn andere foto album, Rio 125 van Deesje, maar ik 'mocht' er een 2e Aqua40 bij!
En daarom start ik maar gelijk een nieuw foto album, zodat ik de ontwikkelingen van de Aqua's met jullie kan delen.

Het eerste bakje heb ik al ik denk 3 jaar.
Deze heb ik een tijdje terug maar weer ontwoekerd en nu wonen er zo'n 50 vuurgarnalen in.
Het bakje is absoluut niet mooi ingericht, ik moet nog plantjes aanschaffen, maar aangezien ik de 2e bak ook moet inrichten, bestel ik de planten wel tegelijk.
In dit bakje zit een nano-verwarming en een Europet BOB sponsfilter. Gewoon met motortje en geen luchtbubbels. ;-)
Tot nu toe doen deze vuurtjes het prima, voor zover ik kan zien.
Ze scharrelen lekker rond en ontdoen het bakje van steeds meer troep.
359448deesje_0_82_20150121_19.jpg


Ja ik weet het, er moet nog een hoop gebeuren voordat dit bakje ook 'mooi' is.
Maar het is tenslotte een foto album. ;-)

Dan het nieuwe 2e bakje.
254769deesje_0_82_20150123_11.jpg

Deze heb ik gisteren opgehaald en moet nog helemaal getest en schoongemaakt worden.
Hier moet nog een nieuwe '840' lamp in want de standaard blauw/witte zit er nog in en dat vind ik niet mooi.
Uiteraard nog een nano-verwarming en een Europet BOB sponsfilter aanschaffen en dan zijn we qua techniek wel klaar.
Maar dan...
De bewoners.
Het idee was, Blauwe Tijgergarnalen.
Wauw wat zijn die mooi!
Maar ik heb gelezen dat ze ook erg zwak zijn en slecht tegen schommelingen etc kunnen. Ik weet niet of dat dus echt iets voor mij is.
Toen kwamen de Crystal Red/Crystal Black garnalen weer in mijn gedachten. Ik heb ze al eerder gehad, maar kon ze nooit in leven houden voor een langere periode.
Blue Fairy garnalen vind ik ook erg mooi, maar ben bang dat ik niet goed kan uitselecteren omdat de 'minder mooie' niet kwijtraak.
Red Rili garnalen zijn ook erg mooi, maar ook daar hetzelfde probleem met uitsorteren.

Dilemma is daarnaast nog dat ik niet kan gaan inrichten zolang ik niet weet welke garnalen ik wil. CR/CB 'moet' immers op een ph-verlagende bodem. De andere naar mijn idee niet.

Jullie nog tips/ideeen/opmerkingen?
Ze zijn welkom!
 
Nou ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken hoor. Mss dat je bij de eerste bak de sponzen met een plantje wat kan "verstoppen" .
Maar ja, jij moet het natuurlijk mooi vinden.
Ik vind dat blauw/witte licht ook niet mooi en gebruik ook vaak de kleur 840 hoor.

De cr/cb hoeft niet op een ph verlagende bodem zolang je maar even vraagt waar ze op zijn gekweekt.
Ze zijn voldoende te koop die gewoon van leidingwater komen hoor, dus dat moet niet zo n probleem zijn.
Vaak zijn wel de hogere gradaties op een lage ph gekweekt, maar de "gewone" cr/cb niet.
 
Thanks voor je reactie, John.
Ik ben zeker van plan om de filter in het 1e bakje te gaan 'verstoppen'.
Weet alleen nog niet zo goed achter welk plantje... Misschien iets van 'simpel' sterrenkruid?

Iemand trouwens een idee of Dragon Stones (drakenstenen) ook in een garnalenbak kunnen?
Ik heb nog een doos in de schuur staan met die stenen, nooit gebruikt...
 
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Ik ben helemaal into garnalenbakjes tegenwoordig, echt leuke beestjes.
Ik zelf heb dragon stone in mijn garnalenbak zitten en tot nu toe geen problemen ondervonden, garnalen kunnen er lekker tussen schuilen, zijn mooie stenen.
 
Ik vind ze ook erg mooi Denise. En aangezien ik ze heb liggen is het zonde om ze niet te gebruiken.

Na weer een dagje snuffelen op internet ben ik tot de volgende conclusie gekomen.
Het worden Crystal Reds & Crystal Blacks op een ph verlagende bodem.
Ik heb gelijk wat bestellingen geplaatst en kreeg van 1 al de bevestiging dat het vandaag verzonden werd. Gelukkig was deze van de bodem!
En nee natuurlijk heb ik nog geen garnalen besteld.;-)

Ik heb besteld voor het vuurtjes-bakje;
- een stukje Spiderwood
- Vallisneria Torta
- Echinodorus Tennellus

Voor het CR/CB-bakje heb ik besteld;
- ADA Aqua Soil Amazonia
- Aquael Turbo Filter 500
- Microsorum pteropus Trident
- Echinodorus Tennelus
- stukje Spiderwood
- nano verwarming
- thermometer

Hopelijk komt het allemaal volgende week ergens binnen en kan ik lekker aan de klus.
 
Leuk hoor ben benieuwd.
De dragon stones zitten meestal wel vol met klei dus als dat zo is eerst ff goed schoonmaken ;)
 
Thanks voor de tip John.

Mijn eerste bestelling is trouwens vandaag binnen gekomen, de bodem. :D
 
Begin is er dus al.
Zit de bodem al in de bak anders heb ik nog wel een tip voor je ;)
 
Nee zit er nog niet in, dus kom maar op met de tip!
 
Doe de ph verlagende bodem in je bakje en plaats daarna een laag aluminiumfolie over de hele bodem,laat dan het bakje rustig vollopen met water.
Als het bakje de gewenste waterhoogte heeft voorzichtig de folie uit het bakje halen.
Zo is je bakje kraakhelder na het vullen! ;)
 
Kan ook met keukenrol of huishoudfolie wat John aangeeft. :)
 
Ik ben benieuwd hoe je het gaat inrichten.
Ik ga mee spieken :)
Ik heb al ff gecheckt welke pomp je hebt.
 
Dat is zeker een goede tip, John en Lex!
Thanks.

Cone, de filter die ik hierin ga gebruiken is ook nieuw voor mij. Dus ben zelf heel benieuwd!
 
Alle bestellingen zijn binnen.
Nu nog de energie vinden om actief te gaan worden. ;-)
 
Nou vanmiddag en vanavond even druk geweest.
Vanmiddag de bak schoongemaakt en de bodem erin gedaan.
Toen de filter in elkaar gezet, jeetje ding is groter en ingewikkelder dan ik dacht.
Zie hier een foto van 'unboxing'.
364345deesje_0_82_20150128_12.jpg

Na even puzzelen heb ik het voor elkaar gekregen.
Ik heb nu de keramische buisjes er ook bij gedaan, maar daardoor komt de sponsfilter helemaal tot aan de bodem. (misschien toch zonder buisjes doen?) Ook zit de uitstroom onder het wateroppervlak waardoor de de uitstroom naar boven moet 'buigen' en dan nog heb je weinig beweging op het oppervlak. Hopelijk net genoeg om geen kaamlaag te krijgen.

Na het hout geplaatst te hebben, heb ik maar even een pauze genomen want ik kon niks meer zien. Ondanks dat ik de tips van John en Lex had uitgevoerd. Maar als je dan met dat hout bezig bent, wat continue beweegt omdat het wil gaan drijven, krijg je toch weer troebeligheid.
Zie resultaat;
663865deesje_0_82_20150128_16.jpg


En dus vanavond maar verder gegaan.
En toen werd ik chagrijnig en daar heb ik nu nog last van.
Er blijft geen enkele plant zitten in die bodem!
Alles laat los en gaat drijven!
Ik heb nu een paar van de Tennellus op de bodem liggen dankzij die ronde stenen die onder in de potjes van planten zitten, maar ik denk niet dat de planten dat zullen overleven. Laat staan dat de Vallisneria wil blijven zitten.
Ben er echt klaar mee.
Sta een beetje op het punt om morgen die bak gewoon weer leeg te gooien en dan maar geen 2e garnalen bak te hebben.

Wie heeft voor mij de ultieme tip om die planten te laten staan?
Dan maar geen ph verlagende bodem gebruiken??

Eindresultaat van vandaag;
222471deesje_0_82_20150128_210052.jpg
 
Ohw Deesje toch! je wil ook alles veel te snel ;)
Met hout wat nog drijft en zo'n lastige bodem is het een enorme uitdaging om alles op z'n plek te krijgen in een klein bakje idd.
Ben benieuwd als de mist weg is.
 
Heb je een pincet om je plantjes mee te planten ? Je moet ze daarmee best diep in zo'n bodem duwen ... En daarom de onderste blaadjes van de steeltjes halen. Google maar eens op Youtube en aquascaping; er zijn heel veel video's over het inrichten op zo'n bodem. De mooiste zijn van ADA/Takashi Amano !
 
Ik weet het John... geduld is niet mijn beste kwaliteit.
Maar op dit moment staat het een beetje.

@Crash Cowboy; Ik heb wel een pincet maar heb niet zo'n diepe bodem waardoor je niet diep kunt planten. En de Vallisneria mag natuurlijk ook niet diep...

Maargoed het is me tot nu toe weer even gelukt.
Mede dankzij die steentjes staat het.
Hopelijk komen er snel langere wortels en kunnen de planten blijven staan zonder steentjes. En ander toch maar wat extra bodem erin gooien.

Hier even een fotootje van de nieuwste bak.
De thermostaat zit nu rechts achter de filter. En ik wil alleen nog Javamos voor linksachterin tegen de achterwand. Ook zit er nu een komo achterwandje achter. ;-)

984363deesje_0_82_20150129_13.jpg


En aangezien ik ook plantjes had besteld voor mijn vuurtjesbak.
Hier het resultaat;

343243deesje_0_82_20150129_13.jpg


Vanavond zal ik foto's proberen te maken zonder reflectie en mist.
 
Poe ik begrijp precies wat je bedoelt met plantjes planten in die bodem, heb er zelf ook heel wat vloeken voor gelaten. Maar niet opgeven, even tot 10 tellen en de planten weer terug plaatsen dan komt het vanzelf wel goed!

Bakje ziet er al leuk uit en mooi stukje hout.
 
Ik vind het ook al leuk uitzien hoor ;)
 
Dank jullie wel voor de reacties.
Bij deze de beloofde foto's zonder weerspiegeling.

717991deesje_0_82_20150129_213112.jpg


417173deesje_0_82_20150129_213444.jpg
 
Netjes hoor Dees,onderste is ook mooi geworden!
 
Heel netjes, gelukkig is het gelukt met de plantjes :)
 
Ziet goed uit.
Welke garnaaltjes komen er nou in?
 
Ik ga nog een poging wagen voor de Crystal reds en blacks, Michaell.
 
Ok ik ben benieuwd.
Heb je trouwens alleen vers water in het bakje gedaan, of heb je ook een gedeelte aquariumwater uit je andere bak er in gedaan?
In de LFS zeiden ze dat ik ook een gedeelte aquarium water uit mijn grote bak er in kon doen, dan hoef mijn garnalenbakje niet zo lang in te draaien. Maar ik twijfel of ik dat wel wil.
Haastige spoed is zelden goed, zeggen ze wel eens. ;)
 
Ik heb geen water uit mijn andere bak gebruikt. Gewoon omdat ik hier tijdens het vullen niet over nagedacht heb.
Normaal doe ik het wel altijd. Maar of het echt nut heeft...??
Ik ga gewoon rustig een maandje wachten.
 
Even een klein foto-update-tje.


954114deesje_0_82_20150203_19.jpg


974331deesje_0_82_20150203_19.jpg
 
Het hout op je bovenste foto, is echt een mooi stuk hout
 
Thanks!
Hij is eigenlijk net iets te breed, maar vind het ook zonde om de zaag erin te zetten.
Dus hij staat nu scheef en aan beide kanten klem tegen het glas.
 
Dit is echt mooi super bakje aan het worden.

Leuk ingericht.

Grtz
 
Vandaag 1 van mijn Aqua40 bakjes omgegooid.
De nieuwste.
Hij draait vandaag 2 weken maar ik was er niet tevreden over.
Graag hoor ik jullie mening over hoe het nu is.

727538deesje_0_82_20150211_17.jpg

574774deesje_0_82_20150211_17.jpg

599878deesje_0_82_20150211_17.jpg
 
Heb net even de waterwaardes gemeten voor het nieuwe opstartende bakje.
Weet niet wat ik ervan moet denken...
(gemeten met de Sera testbox, maar al wel een oude box)

Ph - 5.5
Kh - 1
Gh - veranderde niet van kleur, bleef geel/oranje/bruin terwijl hij groen moet worden
NH4/NH3 - 1mg/l
NO2 - 0.0 mg/l
No3 - 0.0 mg/l
Po4 - 0.0mg/l

Is die ph niet veel te laag voor CR/CB garnalen?
 
Ik durf nu nog niet te zeggen welke inrichting ik mooier vind maar ziet er iig wel goed uit!
Misschien is je doos over de datum en kloppen de uitslagen niet Dees.
Van welk merk is de bodem?
 

Terug
Bovenaan