Wat is er nieuw

Aqua40 filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter superted
  • Startdatum Startdatum
S

superted

Guest
Goede middag allemaal.
Het kriebelt hier weer en ik heb nog een aqua40 bakje staan.

Nu moet ik daar een nieuw filter bij aanschaffen want mn vorige filter is foetsie.

Nu kan ik een filter kopen die 0 - 50 liter per uur pompt voor 13 euro en voor 16 euro een filter die tot 100l per uur pompt.

Nu voelen jullie de vraag al aankomen....wat is wijsheid?
50l per uur of 100l per uur?

Waarschijnlijk geen van beiden. Het aantal liters dat rondgepompt wordt, zegt niets over de capaciteit van het filtermateriaal. Bovendien haal je in de praktijk nooit het aantal opgegeven liters. Hoe meer filtermateriaal, hoe stabieler je bak (wat al een uitdaging is in een nano bakje). Neem bijvoorbeeld een Eden501, Filtosmart100 of vergelijkbaar filter met afdoende ruimte voor filtermateriaal.

Maar filter materiaal kun je zelf nog wat op aanpassen lijkt mij...heb ik eerder ook gedaan en dat ging perfect.

50 of 100 liter lijkt me erg weinig hoor. Als je een SF Aquaflow 100 neemt dan pompt die al 200 rond maar goed je moet wel rekening houden dat dit niet netto is.
Zelf denk ik dat zo n Aquaflow een 40 liter bakje kan doen maar een Eden 501 zal beter zijn.
Het gaat ook om de hoeveelheid filtermedia van hoe meer die filter daar ruimte voor heeft hoe meer bacterien zich kunnen nestelen.

Je gaat niet meer ruimte hebben voor filtermateriaal als je filter niet groter is.
Maar wel efficiëntere media in de beschikbare ruimte.

Then again, een bakje van 40L stop je wat garnalen in en misschien wat nano visjes.
Dus hoeveel denk je daarvoor nodig te hebben?

Maar wel efficiëntere media in de beschikbare ruimte.

Then again, een bakje van 40L stop je wat garnalen in en misschien wat nano visjes.
Dus hoeveel denk je daarvoor nodig te hebben?
Efficiëntere media zou kunnen ja, maar linksom of rechtsom vond ik het een wereld van verschil toen ik overstapte van een dennerle hoekfiltertje naar een eden501, qua stabiliteit van de bak.

Dennerle filtertje is ook wel erg karig, maar een sf100 zou je wel een eind moeten komen voor weinig
Een Jbl i60 is ook nog bijna overkill

Hoe groot is zo'n sf 100?
Die had ik inderdaad gezien.

Ik schat zo n 15x5x5 cm. Wellicht iets hoger maar ik heb ze altijd in de nano s gebruikt en het formaat valt erg mee.

Ik schat zo n 15x5x5 cm. Wellicht iets hoger maar ik heb ze altijd in de nano s gebruikt en het formaat valt erg mee.
Die maar wens ophalen binnenkort

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan