Wat is er nieuw

Aquaball 130

j0rdy

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2008
Beste allemaal

Ik heb een Eheim aquaball 130, deze bestaat uit 2 kamers/lades met beide een witte spons erin.

Graag zou ik nog een lade/kamer toe willen voegen middels een upgrade-kit echter vraag ik me af wat handig is om daarin te doen?

Keramische pijpjes of bioballen of toch nog een spons ?

En wat is het verschil tussen een blauwe en witte spons ? Standaard worden er 2 witte sponsen meegeleverd.

Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes,

Jordy

Volgens mij is er geen verschil tussen de blauwe en de witte spons tenzij er verschil zit in de grofheid van de spons maar qua werking niet.

Ik zou er gewoon spons in doen. 🙂 Witte spons heeft vaak fijne poriën en blauwe spons iets grovere. Voordeel van fijne poriën is dat het oppervlak voor nuttige bacteriën groter is, en de mechanische werking is beter (vangt beter vuildeeltjes op). Het voordeel van een iets grovere spons is weer dat deze minder snel dichtslibt, oftewel minder onderhoud vergt.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt zijn bioballen en keramische pijpjes geen efficiënte biomedia. Per kubieke cm oppervlak kan spons meer bacterie huisvesten. Je moet alleen wel af en toe de spons uitknijpen wanneer de stroming van het filter minder wordt.

Voor een klein filter zoals het jouwe zou ik altijd gaan voor de maximale bacteriehuisvesting.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt zijn bioballen en keramische pijpjes geen efficiënte biomedia. Per kubieke cm oppervlak kan spons meer bacterie huisvesten. Je moet alleen wel af en toe de spons uitknijpen wanneer de stroming van het filter minder wordt.
Dus je kan beter sponzen gebruiken dan Suporax begrijp ik.

Dus je kan beter sponzen gebruiken dan Suporax begrijp ik.
Dat schijnt dan zo te zijn ja. Ik baseer me op de tests van filtermedia van aquariumscience.org.

De meeste filtermedia zijn heus wel nuttig denk ik, ook siporax. Je kunt alleen niet van alle media wonderen verwachten bij een klein filtervolume.

Je kunt daarvan ook meer kwijt in een cartridge dan met pijpjes siporax bijvoorbeeld.
Zeker wel, dit zijn kleine bolletjes diameter 7 a 8mm schat ik, klein genoeg om veel in het korfje te krijgen te groot om dicht te slibben.

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Als ik het goed begrijp heeft het in mijn geval niet zo heel veel zin om een extra lade toe te voegen met pijpjes/balletjes en kan ik gewoon bij de 2 sponzen laten die er al standaar in zitten.

Een kleine vraag @j0rdy . Zou je nog even wat meer informatie kunnen geven over het aquarium - grootte, liters - en bewoners?
Ja zeker,

Het gaat om een superfish home 60, met momenteel als enige bewoners een 20 tal mini japonica garnalen en ongeveer net zoveel vuurgarnalen, en 1 slak die als verstekeling is mee gekomen met wat plantjes 😁

Dat schijnt dan zo te zijn ja. Ik baseer me op de tests van filtermedia van aquariumscience.org.

De meeste filtermedia zijn heus wel nuttig denk ik, ook siporax. Je kunt alleen niet van alle media wonderen verwachten bij een klein filtervolume.
Nu niet dat ik de expert ben maar gesinteld glas en spul als siporax wordt toch juist verkocht voor de eigenschap dat het veel meer oppervlak heeft dan spons en het niet dicht slibt (wat mechanische filtering wel doet). Elke filtermedia heeft inderdaad zijn plek in het filter voor een bepaalde reden. Spons is mechanische filtering en zal inderdaad wel een gedeeltelijke biologische werking hebben.

Nu niet dat ik de expert ben maar gesinteld glas en spul als siporax wordt toch juist verkocht voor de eigenschap dat het veel meer oppervlak heeft dan spons en het niet dicht slibt (wat mechanische filtering wel doet). Elke filtermedia heeft inderdaad zijn plek in het filter voor een bepaalde reden. Spons is mechanische filtering en zal inderdaad wel een gedeeltelijke biologische werking hebben.
Men wil nog wel eens onderscheid maken tussen mechanisch en biologisch. Maar het één sluit het ander niet uit. 😇 Het voordeel van een "biologisch" medium als siporax is inderdaad dat het veeeelllll minder snel dichtslibt dan een spons. Als je weinig aan filteronderhoud wilt doen is zoiets ideaal.

Kun je echter met het nadeel van dichtslibben leven, dan is spons behalve meer "mechanisch" óók meer "biologisch" dan siporax.
Het is zo dat men siporax verkoopt met het verhaal dat het oppervlakte X heeft en dat dat goed zou zijn voor de bacteriehuisvesting. Hetzelfde roepen ze over biohome. Als je echter gaat onderzoeken hoeveel oppervlakte er werkelijk beschikbaar is voor bacteriën, dan scoren deze twee zeer bekende filtermaterialen ronduit slecht.

Hier een stukje over keramische media. (Gestolen van https://aquariumscience.org/index.php/7-2-11-ceramics/)

"Porous ceramic rings, balls, cylinders and noodles and porous glass are heavily marketed but are not nearly as effective as claimed. Specifically, the problem has to do with the word “porous”. The pores in the ceramic have several obvious problems:
  • The pore surface area being measured by the manufacturers is far too small for bacteria to fit into.
  • A highly “porous” media with small pores is a media which will not allow ANY flow of water through the media, even when the media is new. The water flows around the media, not through the media. The water must flow through the media for it to be effective.
  • The pores that do exist on the ceramic surfaces that are large enough for a bacteria to get into clog up rapidly with bacteria in any biological system."
[opsomming van media en hun geclaimde oppervlaktes]

"This surface area is based on how much nitrogen gas can penetrate the media and adsorb on the surface via something called a pycnometer via a complex calculation called the BET equation. This test doesn’t even come close to reflecting reality in the aquarium.

The nitrogen gas molecule is billions of times smaller than a beneficial bacterial cell. Depending on the ceramic process used, the pore size in ceramic media can be as low as 0.001 microns in size. The ceramic media claiming the highest surface area have the smallest pore sizes. A bacterium is 2 to 5 microns in size.

So, the nitrogen gas is adsorbed in billions of tiny pores where bacteria can’t even fit. As a result, all the Manufacturers surface area claims which are based on the BET nitrogen infusion test are simply bogus. They are pure unadulterated marketing hype."

Oftewel: fabrikanten van gesinterd glas die grootse prestaties beloven, zijn niet heel erg eerlijk. In feite kan je zeggen dat ze vissen in gevaar brengen door een functionaliteit te beloven die er niet is. Wel geven ze de hobbyist het fijne, warme idee dat die goed bezig is. Dat is ook wat waard.

Laatst bewerkt:
https://www.golias.net/akvaristika/experiments-nitrification.php
Bovenstaand is ook een leuk experiment, de sponsfilter stijgt er duidelijk bovenuit :))
Super cool artikel! Kende dit helemaal niet. 🙃 Als ik het zo doorlees is hun conclusie dus dat voor nitrificatie helemaal niet zoveel filtermateriaal nodig is als veelal gedacht wordt. Zelfs zonder filtermedium wisten ze veel ammoniak uit hun bakken te krijgen. Ze zeggen ook dat denitrificerende bacteriën weliswaar een belangrijke rol vervullen, maar dat ze qua aantallen als percentage van het totaal aan nuttige bacteriën in een bak (verantwoordelijk voor alle afbraakprocessen) te verwaarlozen zijn. Puur gekeken naar de boosdoeners NH3 en NO2, waarop vaak de focus ligt, maakt het eigenlijk niet zoveel uit wat we doen. Het lijkt mij voor het algemene welzijn van een bak nog steeds een goed idee om een efficiënt aerobisch filter te hebben draaien, ook dus voor alle andere bacteriën/organismen die rollen hebben te vervullen in een bak. Maar met de aanwezigheid van een goede watercirculatie heb je het belangrijkste al voor elkaar.

Laatst bewerkt:
Interessante materie !

Iedereen bedankt voor het reageren!

Beste allemaal

Ik heb een Eheim aquaball 130, deze bestaat uit 2 kamers/lades met beide een witte spons erin.

Graag zou ik nog een lade/kamer toe willen voegen middels een upgrade-kit echter vraag ik me af wat handig is om daarin te doen?

Keramische pijpjes of bioballen of toch nog een spons ?

En wat is het verschil tussen een blauwe en witte spons ? Standaard worden er 2 witte sponsen meegeleverd.

Ik hoor het graag van jullie.

Groetjes,

Jordy
Waarom zou je eigenlijk een lade willen toevoegen wanneer het voor jezelf niet duidelijk is wat er in te doen? Wat is de achtergrond van deze gedachte? Heb je filterproblemen? Zo ja, welke?

• Leuk
Waarderingen: Miro
Men wil nog wel eens onderscheid maken tussen mechanisch en biologisch. Maar het één sluit het ander niet uit. 😇 Het voordeel van een "biologisch" medium als siporax is inderdaad dat het veeeelllll minder snel dichtslibt dan een spons. Als je weinig aan filteronderhoud wilt doen is zoiets ideaal.

Kun je echter met het nadeel van dichtslibben leven, dan is spons behalve meer "mechanisch" óók meer "biologisch" dan siporax.
Het is zo dat men siporax verkoopt met het verhaal dat het oppervlakte X heeft en dat dat goed zou zijn voor de bacteriehuisvesting. Hetzelfde roepen ze over biohome. Als je echter gaat onderzoeken hoeveel oppervlakte er werkelijk beschikbaar is voor bacteriën, dan scoren deze twee zeer bekende filtermaterialen ronduit slecht.

Hier een stukje over keramische media. (Gestolen van https://aquariumscience.org/index.php/7-2-11-ceramics/)

"Porous ceramic rings, balls, cylinders and noodles and porous glass are heavily marketed but are not nearly as effective as claimed. Specifically, the problem has to do with the word “porous”. The pores in the ceramic have several obvious problems:
  • The pore surface area being measured by the manufacturers is far too small for bacteria to fit into.
  • A highly “porous” media with small pores is a media which will not allow ANY flow of water through the media, even when the media is new. The water flows around the media, not through the media. The water must flow through the media for it to be effective.
  • The pores that do exist on the ceramic surfaces that are large enough for a bacteria to get into clog up rapidly with bacteria in any biological system."
[opsomming van media en hun geclaimde oppervlaktes]

"This surface area is based on how much nitrogen gas can penetrate the media and adsorb on the surface via something called a pycnometer via a complex calculation called the BET equation. This test doesn’t even come close to reflecting reality in the aquarium.

The nitrogen gas molecule is billions of times smaller than a beneficial bacterial cell. Depending on the ceramic process used, the pore size in ceramic media can be as low as 0.001 microns in size. The ceramic media claiming the highest surface area have the smallest pore sizes. A bacterium is 2 to 5 microns in size.

So, the nitrogen gas is adsorbed in billions of tiny pores where bacteria can’t even fit. As a result, all the Manufacturers surface area claims which are based on the BET nitrogen infusion test are simply bogus. They are pure unadulterated marketing hype."

Oftewel: fabrikanten van gesinterd glas die grootse prestaties beloven, zijn niet heel erg eerlijk. In feite kan je zeggen dat ze vissen in gevaar brengen door een functionaliteit te beloven die er niet is. Wel geven ze de hobbyist het fijne, warme idee dat die goed bezig is. Dat is ook wat waard.
Deze website (https://aquariumscience.org/) ... Episch!
Is dit algemene kennis op het forum?

Edit: er staan ook wel wat gekke ideeën op zie ik nu. Zoals dat beginners alleen plastic planten moeten nemen. Behalve die onderzoeken, die me erg aanspraken, is de site op andere vlakken toch subjectief, bijv mbt goudvissenwelzijn.

Laatst bewerkt:
Deze website (https://aquariumscience.org/) ... Episch!
Is dit algemene kennis op het forum?

Edit: er staan ook wel wat gekke ideeën op zie ik nu. Zoals dat beginners alleen plastic planten moeten nemen. Behalve die onderzoeken, die me erg aanspraken, is de site op andere vlakken toch subjectief, bijv mbt goudvissenwelzijn.
Toffe site hè. Staan heel veel nuttige dingen op. De laatste tijd citeer ik er steeds vaker stukken van op dit forum, ongetwijfeld tot irritatie van sommigen aan toe. xD Die man heeft van aquadingen duidelijk verstand en geldt voor míj in elk geval als autoriteit.

En ook "autoriteit" is niet onfeilbaar, zo blijkt maar weer. Ik ben het met je eens dat de meneer achter die website her en der ook wel steken laat vallen. Specifiek over die goudvissen, ben ik het er bijvoorbeeld niet mee eens dat hij zegt dat goudvissen geen sociale dieren zijn, en dat onderlinge interacties slechts uitingen zijn van rangen in de pikorde. En hij doet naar mijn mening wat al te makkelijk over goudvissen die klein zitten. Als ik dat soort dingen en andere "klinische" uitspraken van hem lees, vormt er zich een beeld in mij van iemand die (wellicht door een soort rationele/berekenende overheersing) ietwat tekort komt op empathisch vlak, om het zo maar te zeggen. MAAR de technische dingen in de hobby zoekt hij wel heel goed uit vind ik. 👍 Dus als jij vraagt "is dit algemene kennis op het forum," dan zou ik zeggen: nee, helaas niet. Er is nog veel te winnen.

iemand die toch ietwat tekort komt op empathisch vlak, om het zo maar te zeggen. MAAR de technische dingen in de hobby zoekt hij wel heel goed uit vind ik
Nu je dat zo zegt, lijkt het inderdaad dat er een verschil in kwaliteit (en objectiviteit) zit tussen zijn stukken over vissen en de stukken over techniek en waterkwaliteit.
Hij is een scheikundige/laborant, schrijft hij. Geen bioloog. Dat is wel goed om in gedachten te houden.

Die test over filters en purigen vond ik iig heel leuk. Kwam ook betrouwbaar over.

Waarom zou je eigenlijk een lade willen toevoegen wanneer het voor jezelf niet duidelijk is wat er in te doen? Wat is de achtergrond van deze gedachte? Heb je filterproblemen? Zo ja, welke?

Ik vroeg me af of een extra lade een toegevoegde waarde zou zijn op mijn huidige filter en als er een extra lade toegevoegd zou worden of bijvoorbeeld keramische pijpjes meer nut ou hebben dan nog een spons.

Hierop ben ik gaan Googlen en kwam ik er niet meer uit, door het Googlen kwam ik ook de blauwe sponsen tegen en vanuit daar de vraag wat de meerwaarde is van een witte tov een blauwe spons

Een echte filter probleem heb ik niet, ik ervaar wel een deadspot in hoek van het aquarium, hier lijkt steevast wat zwerfvuil op te hopen.

Groetjes,

Jordy

Ik vroeg me af of een extra lade een toegevoegde waarde zou zijn op mijn huidige filter en als er een extra lade toegevoegd zou worden of bijvoorbeeld keramische pijpjes meer nut ou hebben dan nog een spons.

Hierop ben ik gaan Googlen en kwam ik er niet meer uit, door het Googlen kwam ik ook de blauwe sponsen tegen en vanuit daar de vraag wat de meerwaarde is van een witte tov een blauwe spons

Een echte filter probleem heb ik niet, ik ervaar wel een deadspot in hoek van het aquarium, hier lijkt steevast wat zwerfvuil op te hopen.

Groetjes,

Jordy
De vraag kwam bij mij op omdat ik eigenlijk vind dat wanneer er geen probleem is je er ook geen zou moeten creëren. Nog even afgezien van het feit dat een groter filter in je bak niet beslist mooier is. Wat blijft is dat het uiteraard aan jouw is of er een uitbreiding moet komen.

Een extra korf zal dit niet veranderen en zoals Ben al aangeeft zal het zeker niet mooier lijken.

Ik zou zelf een buitenfilter overwegen als dat mogelijk is met spraybar.

Een externe filter is lastig omdat het aquarium op een gewone dressoir staat met lades.

Bij het filter word een spraybar mee geleverd welke ik ook gebruik maar die is nogal aan de kleine kant, heb al gezocht naar een alternatief maar kan deze helaas niet vinden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan