- Lid geworden
- 1 maart 2024
- Leeftijd
- 48
Yes, mijn nieuwe filter is binnen en ga spoedig beginnen met eerst wat live testen uit te voeren. (hier kom ik later op terug om mijn ervaringen te delen met jullie)
Ik heb sinds vandaag de Aquael Hypermax 4500 Bluetooth binnen en wil graag met jullie meedenken en filosoferen over de beste indeling van de filtermanden.
Op dit moment gebruik ik een Oase Biomaster Thermo 850 (2e generatie) met de volgende indeling:
1. Onderste mand: Eheim Mech Pro
2. Oase Hel-X (origineel, in netje)
3 & 4. HS Aqua Bactones
5. Blauwe spons
6. Mandje voor Sera Silicate Ex of andere chemische toevoegingen
7. Kleine bovenste mand: originele Oase bruin/oranje spons
Deze indeling werkt voor mijn aquarium eigenlijk prima: ik ga dus van mechanisch → biologisch → chemisch, en dat heeft nooit problemen gegeven.
Nieuwe situatie: Hypermax 4500 BT:
De Hypermax heeft 5 grotere manden, waarvan de bovenste door de filterkop niet volledig benut kan worden.
Dat lijkt mij juist ideaal voor:
→ “Mechanische filtering eerst zodat er minder vuil in de biologische media komt.”
Klinkt logisch.
Mijn eigen voorkeur is meer een mix van mechanisch + biologisch in de onderste lagen, en als laatste de 2 sponzen van grof naar fijn? Maar ik sta open voor betere inzichten.
Mijn huidige voorlopige idee:
Mand 1 (onderin):
Ik heb sinds vandaag de Aquael Hypermax 4500 Bluetooth binnen en wil graag met jullie meedenken en filosoferen over de beste indeling van de filtermanden.
Op dit moment gebruik ik een Oase Biomaster Thermo 850 (2e generatie) met de volgende indeling:
1. Onderste mand: Eheim Mech Pro
2. Oase Hel-X (origineel, in netje)
3 & 4. HS Aqua Bactones
5. Blauwe spons
6. Mandje voor Sera Silicate Ex of andere chemische toevoegingen
7. Kleine bovenste mand: originele Oase bruin/oranje spons
Deze indeling werkt voor mijn aquarium eigenlijk prima: ik ga dus van mechanisch → biologisch → chemisch, en dat heeft nooit problemen gegeven.
Nieuwe situatie: Hypermax 4500 BT:
De Hypermax heeft 5 grotere manden, waarvan de bovenste door de filterkop niet volledig benut kan worden.
Dat lijkt mij juist ideaal voor:
- Sera Silicate Ex
- Seachem Phosbond
- Seachem Purigen
- Of andere chemische media die je niet altijd nodig hebt
Daar blijft het toch veilig genoeg en komt er niet overdreven veel waterdruk op.
Maar nu de belangrijkste vraag: hoe deel ik de onderste 4 manden in?
Aquael adviseert zelf:- Grove spons (Onderin, die is zwart)
- Fijnere spons (Blauwe)
- Mechanische filtering (Mech Pro óf Hel-X of combinatie van)
- Biologische filtering bovenaan (Bactostones of Matrix of whatever)
→ “Mechanische filtering eerst zodat er minder vuil in de biologische media komt.”
Klinkt logisch.
Mijn eigen voorkeur is meer een mix van mechanisch + biologisch in de onderste lagen, en als laatste de 2 sponzen van grof naar fijn? Maar ik sta open voor betere inzichten.
Mijn huidige voorlopige idee:
Mand 1 (onderin):
- Zwarte grove spons (maximale mechanische filtering)
- Eheim Mech Pro gemixt met:
- Oase Hel-X
(Deze twee vullen nu in de Biomaster 2 verschillende mandjes, maar kunnen in de Hypermax samen in één)
- HS Aqua Bactones
(waarschijnlijk kan de inhoud van 2 Biomaster-mandjes nu samen in 1 Hypermax-mand)
- Blauwe spons van Aquael (extra mechanisch + polijstfiltering)
- Chemische media naar keuze: Silicate Ex / Purigen / Phosbond
- Afhankelijk van wat op dat moment nodig is of extra filterwatten of sera ballen.
Mijn vragen aan jullie:
- Wat vinden jullie van deze volgorde?
- Zijn er Hypermax-gebruikers die hun ervaringen met mandindeling willen delen?
- Wat werkt volgens jullie het beste qua flow, bio-oppervlak, en onderhoudsgemak?
- Is de spons → mech → bio → spons → chem volgorde logisch, of zouden jullie andersom werken?
Bijlagen
Laatst bewerkt: