Aquael mini pat zonder slangetje


S

Sheila1808

Guest
Ik ga dit weekend mijn nano cube 30 liter opstarten. Eerst dacht ik het meegeleverde Dennerle hoekfilter te gaan gebruiken maar heb toch maar besloten een Aquael mini pat aan te schaffen met een dubbele medium sponsfilter. Heb er veel goeie dingen over gelezen. Ik vraag me alleen af of het regelbare luchtfilterslangetje er perse tussen moet. Zorgt dit alleen voor luchtbelletjes?of heeft dat nog een andere functie. Er komen alleen garnalen in.
 
Het slangetje hoeft er niet tussen. Wij legden een knoopje in het slangetje omdat de zuigende opening onder water al eens een slak leeg zoog, maar het hoeft dus niet te bubbelen.
 
Het slangetje zit op een buisje wat je er dus gewoon tussenuit kunt laten. Ik heb dit filter sinds twee weken ongeveer. Heel apart filtertje, de spons is het filtermedium. Ben heel benieuwd naar hoe dit verder gaat werken.
 
hoeft niet
juwel hooft ook zoiets bij zijn binnenfilters
Op het lowtech bakje dat bij mijn zoon staat kunnen de vissen die er in zitten de extra zuurstof die er in komt als je het slangetje wel gebruikt overigens wel waarderen ze zijn dan een stuk actiever
 
wat is daar apart aan als ik vragen mag?
Bij een filter denk ik aan een pot waar buisjes, sponzen of watten etc. inzitten en die met slangetjes verbonden is aan het aquarium. Of een inwendig filter, wat ook een soort containertje met filtermedia is. En dat is dit niet. Het is een aanzuigkorfje, direct naar de pomp en de spons zit aan de buitenkant van de aanzuigkorf. Is wennen voor mij. Ik zeg natuurlijk niet dat het niet werkt, maar ik heb 'm nu twee weken en ik ben benieuwd naar hoe het gaat werken. Ik zie dat het een beetje vol begint te lopen inderdaad. De garnalen zitten er de hele tijd op. Bij het andere sponsje zijn de gaten te groot, daar gaan de babygarnalen zeker doorheen, dus ik zal het wel vaak moeten uitspoelen denk ik.
 
86a137dc490579d8655fd4b2cbbbb4ea.jpg

https://gyazo.com/86a137dc490579d8655fd4b2cbbbb4ea
dit zou ik er op zetten
 
Bij een filter denk ik aan een pot waar buisjes, sponzen of watten etc. inzitten en die met slangetjes verbonden is aan het aquarium. Of een inwendig filter, wat ook een soort containertje met filtermedia is. En dat is dit niet. Het is een aanzuigkorfje, direct naar de pomp en de spons zit aan de buitenkant van de aanzuigkorf. Is wennen voor mij. Ik zeg natuurlijk niet dat het niet werkt, maar ik heb 'm nu twee weken en ik ben benieuwd naar hoe het gaat werken. Ik zie dat het een beetje vol begint te lopen inderdaad. De garnalen zitten er de hele tijd op. Bij het andere sponsje zijn de gaten te groot, daar gaan de babygarnalen zeker doorheen, dus ik zal het wel vaak moeten uitspoelen denk ik.

Het is gewoon een sponsfilter maar dan een zonder luchtpompje die er apart nog bij moet.
 
Bij een filter denk ik aan een pot waar buisjes, sponzen of watten etc. inzitten en die met slangetjes verbonden is aan het aquarium. Of een inwendig filter, wat ook een soort containertje met filtermedia is. En dat is dit niet. Het is een aanzuigkorfje, direct naar de pomp en de spons zit aan de buitenkant van de aanzuigkorf. Is wennen voor mij. Ik zeg natuurlijk niet dat het niet werkt, maar ik heb 'm nu twee weken en ik ben benieuwd naar hoe het gaat werken. Ik zie dat het een beetje vol begint te lopen inderdaad. De garnalen zitten er de hele tijd op. Bij het andere sponsje zijn de gaten te groot, daar gaan de babygarnalen zeker doorheen, dus ik zal het wel vaak moeten uitspoelen denk ik.

Nee oké! dacht wellicht heb je weinig vertrouwen in het systeem oid :))
Zoals John al aangeeft, eigenlijk is het gewoon een elektrisch aangedreven sponsfilter, en voor biologische filtratie is er weinig zo goed als een sponsfilter, zie ook https://www.golias.net/akvaristika/experiments-nitrification.php
 
Ja, ik bedacht me later ook dat dat hamburger mattenfilter in principe ook volgens dat systeem werkt. En het is ook logisch natuurlijk, je hebt veel oppervlak met al die gaatjes in de spons.
 
Het slangetje hoeft er niet tussen. Wij legden een knoopje in het slangetje omdat de zuigende opening onder water al eens een slak leeg zoog, maar het hoeft dus niet te bubbelen.
Se-ri-effing-eus! Ik had dit gisteren gelezen, net een pat mini in een SF Home 25 gezet wegens toekomstige garnalenbewoning. Ik kom vanavond boven, bedenk me dat ik dat tussenstuk er dus voor de zekerheid uit ga halen dankzij dit topic, zit er dus al een posthoornslak vast op dat openingetje! Helaas niet overleefd.
 
Se-ri-effing-eus! Ik had dit gisteren gelezen, net een pat mini in een SF Home 25 gezet wegens toekomstige garnalenbewoning. Ik kom vanavond boven, bedenk me dat ik dat tussenstuk er dus voor de zekerheid uit ga halen dankzij dit topic, zit er dus al een posthoornslak vast op dat openingetje! Helaas niet overleefd.

Het tussenstuk kan je er ook tussenuit halen natuurlijk. Wij doen dat met het tussenstuk van de iets grotere broer, de aquael turbo 500. Dat tussenstuk gebruiken wij op spraybars om onze bio-co2 toe te voegen aan de bakken. Dubbel plezier van de filters :)
 
Se-ri-effing-eus! Ik had dit gisteren gelezen, net een pat mini in een SF Home 25 gezet wegens toekomstige garnalenbewoning. Ik kom vanavond boven, bedenk me dat ik dat tussenstuk er dus voor de zekerheid uit ga halen dankzij dit topic, zit er dus al een posthoornslak vast op dat openingetje! Helaas niet overleefd.

Vast?? Normaliter komt daar juist lucht/water uit dus dat geeft weerstand en ik kan me haast niet voorstellen dat een jong garnaaltje daar tegenin kan komen. Het is me hier ook noot opgevallen hoor. Je kan ook het slangetje laten zitten en die dicht zetten zodat die geen lucht trekt en zo is dat stuk ook gelijk afgesloten.
 
Vast?? Normaliter komt daar juist lucht/water uit dus dat geeft weerstand en ik kan me haast niet voorstellen dat een jong garnaaltje daar tegenin kan komen. Het is me hier ook noot opgevallen hoor. Je kan ook het slangetje laten zitten en die dicht zetten zodat die geen lucht trekt en zo is dat stuk ook gelijk afgesloten.
Het is dat eerste tussenstukje met nippeltje er op dat je op de uitstroom zet, en waar je de luchtslang op zet. Die slang zuigt van buiten lucht aan in de uitvoerbuis. Blijkbaar, als je daar geen luchtslang op zet, zuigt hij water naar binnen. En daar was dus een onfortuinlijke posthoorn op beland :cry:
 
O ja het hele kleine pijpje bedoel je waar hij normaliter lucht mee aanzuigt. Inderdaad kan daar een kleine garnaal inkomen zonder slang maar dan zou ik er gewoon een slangetje met een regelaartje opdoen en deze dicht zetten. Ik heb nu geen mini pat meer dus moest eerst weer even kijken hoe dat ding werkte ;)
 
O ja het hele kleine pijpje bedoel je waar hij normaliter lucht mee aanzuigt. Inderdaad kan daar een kleine garnaal inkomen zonder slang maar dan zou ik er gewoon een slangetje met een regelaartje opdoen en deze dicht zetten. Ik heb nu geen mini pat meer dus moest eerst weer even kijken hoe dat ding werkte ;)

Slakken ploppen op dat aanzuigbuisje en worden leeggezogen wanneer je het niet afsluit.
 

Terug
Bovenaan