Wat is er nieuw

Aquael Ultramax 1000 voor Lido 120?

Papaguinness

Well-known member
Lid geworden
20 augustus 2025
Leeftijd
62
Korte vraag: mijn Lido 120 staat in te draaien, nog zonder visjes, maar meteen boel planten. Ik heb er een Eheim Aquaball 180 in zitten; ik denk kwalitief een prima filtertje, maar ik vind hem te klein en niet krachtig genoeg voor de 120 liter. Ik wil meer controle over de uitstroom/stroming, en wat meer stroming. Ook is het wel een lomp ding in de bak, al heb ik hem best goed verstopt achter een enorm stuk kienhout.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Aquael Ultramax 1000. Deze heeft een relatief heel groot filtervolume en een theoretisch debiet van 1.000 liter/u. Denken jullie dat dit qua volume en vermogen passend is? Als voordelen zie ik: naar ik begrijp onbegrijpelijk stil, best solide gebouwd en waanzinnig goedkoop (bij Olibetta nu nog geen honderd euro).

Goeie keus?

Bij voorbaat dank voor jullie mening, uiteraard.

Groeten, Gerard

Never mind, peeps; heb intussen besloten om toch maar een merk te kopen waar je gemakkelijk onderdelen etc. voor kunt kopen en de Oase Biomaster 2 thermo 250 besteld. Nominaal debiet 900 liter/uur, laat daar eens de helft van overblijven dan lijkt me dat nog genoeg voor mijn 120 liter bakkie, en mijn verwarming kan ook gelijk de bak uit. En als ik nog eens upgrade naar de Lido 200 (wat ik me op termijn zomaar voor kan stellen) kan ik hem samen met de interne filter van Juwel gebruiken en heb ik voor die bak ook voorlopig genoeg.
1758196730070.png

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de pomp je bevalt in de Lido 120 qua geluid en installatie of heb je m nog niet binnen.
Vond je het Juwel filter wat standaard in de Lido zit niet sterk genoeg?
Ben zelf oriënterend voor een aquarium en pomp 😊 en had mn oog laten vallen op de Lido 120.
Ging uit van een Juwel 125 omdat ik daar bij de bodem kan komen zonder trapje.

De Lido 120 is een vrij diepe bak, het waterniveau is dacht ik 55cm, de bak zelf is nog best een stukje hoger. Als je klein bent is het best een eind reiken naar de bodem van de bak, wat bij het rommelen met de plantjes niet handig is; met mijn 1.80m is dat geen probleem maar zit ik al tot ver over mijn elleboog in het water als ik iets van de bodem op moet rapen. Ik vind de verhoudingen van die bijna vierkante voorruit echter erg mooi en je kunt in een relatief klein aquarium toch planten kwijt die flink de hoogte in gaan.

Ik heb hem tweedehands gekocht, als open bak. De interne standaard filter unit was eruit gesloopt en de originele filter heb ik niet.

Wat betreft de installatie en het bedieningsgemak vind ik de Biomaster geweldig. Het in elkaar zetten wijst zich allemaal vanzelf als je eerder een extern filter in elkaar hebt gezet, en anders is de handleiding best begrijpelijk. En anders zijn er volop YouTube filmpjes waarin de installatie stap voor stap voorgedaan wordt. Qua geluid denk ik dat hij goed scoort als je resonantie etc. weet te voorkomen. In eerste instantie schrok ik van het geluid, maar als je zorgt dat de filter op een zachte, goed dempende ondergrond staat (in mijn geval een oud kussen van een tuinstoel), en de slangen nergens in direct contact komen met de onderkast van het aquarium hoor je nauwelijks meer gebrom van de motor. Wat overblijft is een licht zoemen en suizen, niet echt een trillend gebrom. Ik heb er een decibel meter app op mijn telefoon voor gehouden en kom op 26-27 decibel als je vlak voor het aquarium staat. Als het stil is in de kamer hoor je hem echt wel, maar ik vind het geluidsniveau beter dan ik me van een jaar of tien geleden herinner, toen ik voor het laatst een aquarium met extern filter had. Helemaal geluidloos krijg je een apparaat waar honderden liters water per uur doorheen stroomt natuurlijk nooit, maar uiteindelijk ben ik wel tevreden met het geluid van deze filter.

Hi
Dank je voor je uitgebreide reactie
Ik had de pomp die jij hebt al gezien bij pondguru van pimp my filter op you Tube.
Hij deelt pompen opnieuw in met meer biologische media ipv alleen maar sponzen
Ziet er goed uit zeker omdat je die filterhuis araf kan halen zonder alles los te koppelen.

Ik zelf ben 1.72 en heb vandaag in een winkel even gekeken of ik in de Juwel 125 op de bodem kon komen met mn hand zonder opstapje. En dat ging. De Lido is zo een 7cm hoger als ik het goed heb (130 cm hoog)

Het is nog even nadenken wat wijsheid is.
Ik heb een 250 liter gehad (aqualantis fusion) en daar moest ik de trap op en vond de hoogte huis lastig 😂
Mss niet de juiste planten gehad.

Ik heb al een beetje Zitten snuffelen in je andre berichten ivm vissen bestand enzo.
Heb je toevallig al een foto hoe de bak nu draait?

Ik neem de Lido zeker in overweging en ga even kijken wat er nog meer die hoeveelheid decibel aangeeft in huis.
Heb een gevoelig gehoor zeker voor hoge en lage tonen. Dus goed om vooraf te weten had hier nog niet over nagedacht dus dank hiervoor 👍🏻💪🏻

1000022863.jpg

Ik kan je wel een foto van mijn bak laten zien, maar ik begrijp niet wat je daarvan denkt te leren over mijn filter.

Hahahaha nee dat heeft er ook niets mee te maken. Ik was eigenlijk benieuwd naar hoe jij m had ingedeeld met planten ed.
Ik was niet helemaal duidelijk 😬
Maar dank voor de foto😊 mooi hoor! Vooral met de donkere bodem, het hout en de hoogte verschillen

Dank je. De bak draait nu een maand en dit weekend komen de eerste visjes erin: een groepje Trigonostigma Espei en een paar piepkleine, nog jonge Pauwoog-grondeltjes (zie mijn profielfoto). Een local fish shop heeft de Espei's zitten en de grondeltjes voor me besteld en ze zijn al binnen, morgen ga ik ze halen. Verder wil ik er dan nog een koppel of trio honinggoerami's in (ik denk de "goud"-kweekvariant), maar daar wacht ik nog even mee. Eerst zien of de bak stabiel blijft nu er beestjes in komen, over een maandje of wat kijk ik wel verder. Daar blijft het bij, drie soorten slechts, maar omdat die Espei's nogal levendige zwemmertjes zijn denk ik dat er toch altijd genoeg beweging in de bak zal zijn.

Ik heb er nou trouwens acht soorten planten in zitten (plus nog die drijfplantjes Amazone Kikkerbeet, die ik in zo'n drijfring bij elkaar houd), omdat er in het pakket dat ik besteld heb acht soorten zitten. Dat pakket is eigenlijk voor een 80cm bak bedoeld, en de Lido is maar 60cm breed. Achteraf denk ik dat het beter was geweest als ik maar een stuk of 5 soorten had genomen, en dan in wat grotere, beter van elkaar te onderscheiden groepjes geplant. Het voordeel is nu dat het meteen lekker vol is en ik vanaf het begin veel groen had, maar de soorten staan nu wel erg dicht op elkaar dus ik overweeg toch in de toekomst de plantenindeling wat aan te passen. Maar geeft niet, dan houd ik wat te hobbyen hè, al doende leert men.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan