Wat is er nieuw

Aquael UV filter ervaring?

Kommetje

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Leeftijd
37
Ik ben me aan het oriënteren op binnenfilters.

Ik heb een 60 liter aquarium.

Kreeg de tip voor de Aquael turbo 500 als goed filter. Dit werkt met een spons en keramische ringen wat ik begreep.

Nu zag ik op de website daar ook een filter dat werkt met een spons in combinatie met UV licht. Speciaal om algengroei tegen te gaan. Iemand ervaring met zo’n filter?

Beide filters zijn regelbaar en pompen 500 liter per uur dus daarin geen verschil.

Ben benieuwd of iemand me advies kan geven.

Dit is de info die bij het UV filter hoort.

Bijlagen

• 915579C9-0654-45CE-963A-918445BDCD62.png
    915579C9-0654-45CE-963A-918445BDCD62.png
    1.4 MB · Weergaven: 94
  • 83F4EEE4-5C4D-4D86-A358-C9AE9009C73A.png
    83F4EEE4-5C4D-4D86-A358-C9AE9009C73A.png
    952.6 KB · Weergaven: 95
Er zijn wat mensen op dit forum die dit gekocht hadden en erachter kwamen dat dat uv een ledlamp is en dus niet de werking heeft van een uv-lamp

Er zijn wat mensen op dit forum die dit gekocht hadden en erachter kwamen dat dat uv een ledlamp is en dus niet de werking heeft van een uv-lamp
Juist om dit soort dingen even te kunnen horen dacht ik het is wel handig even een topic te openen.

Maar dat turbo 500 filter kun je volgens mij ook op verschillende manieren in elkaar zetten. Ik ben een leek. Hoe weet ik nou wat ik het beste kan doen? Je kunt volgens mij alleen de spons gebruiken of alleen die keramische ringen.

Wat doet wat? En waarom allebei of slechts één ding. Kan iemand me wat uitleg geven zodat ik beter kan kiezen?

Ik zit ook even te denken. Het is idd een UV led lamp. Maar waarom zou dat dan niet werken? Tanden bleken bij de tandarts wordt ook met UV Led lampen gedaan.

Ik zit ook even te denken. Het is idd een UV led lamp. Maar waarom zou dat dan niet werken? Tanden bleken bij de tandarts wordt ook met UV Led lampen gedaan.
UV-ledlamp werkt niet voor de werking om bacterien en virussen te doden, als je even de zoekfunctie gebruikt op dit forum en als zoekterm dit filter intoetst kom je het vanzelf tegen

In zo'n filtertje zit een UV ledje. Wanneer je normaal gesproken UV licht nodig hebt dan zit er een lamp in een glazen omhulsel, een buis eigenlijk, waar het water omheen draait. Het geeft daardoor het licht tijd om in te werken op het water. Bij deze filtertjes zit als gezegd een ledje welke maar weinig kracht heeft en geen tijd krijgt om ook maar iets te doen doordat het water te snel stroomt. Die dingen kunnen een filterwerking hebben maar de UV invloed geloof ik niet in.

@benvo ik snap het nu. Thnx

Hallo Kommetje, leuke naam. 😉
Het schijnt inderdaad dat de huidige generatie UVC-leds (d.w.z. die op de aquariummarkt) niet zo goed werkt als een ouderwetse UVC-lamp. Ik ben een voorstander van UVC maar zou in zo'n klein led-lampje geen vertrouwen hebben. 🙃

Hoe weet ik nou wat ik het beste kan doen? Je kunt volgens mij alleen de spons gebruiken of alleen die keramische ringen.

Wat doet wat? En waarom allebei of slechts één ding. Kan iemand me wat uitleg geven zodat ik beter kan kiezen?
In principe doen ze qua biologische filtering allebei hetzelfde: hechtingsoppervlak bieden voor microben, die (afval)stoffen in het water verwerken.

Spons is fijner van structuur dan die keramische ringen, waardoor spons ook mechanisch wat dingen tegenhoudt. Dus blaadjes e.d. voor zover die in het filter terechtkomen (als het kan proberen te voorkomen). Na verloop van tijd heeft spons de neiging om verstopt te raken en dat zien sommigen als een nadeel.

Toch zou mijn advies altijd zijn om (niet al te fijne) spons te gebruiken en niet die ringen. Het biologisch oppervlak is een stuk groter. Zeker in een klein filter is het eigenlijk een no-brainer.

Ik denk dat de eerder genoemde Aquael turbo 500 veiliger is voor jonge garnalen. De aanzuiging gaat door de spons. De volgorde is van onder naar boven: Spons, ringen motor.

Ik denk dat de eerder genoemde Aquael turbo 500 veiliger is voor jonge garnalen. De aanzuiging gaat door de spons. De volgorde is van onder naar boven: Spons, ringen motor.
Ik ga denk ik geen garnalen doen maar weet nog niet zeker.

De turbo staat goed bekend, en straks wil je kind misschien toch garnalen...

Maar heb nog wel een andere vraag. Er zit een soort bakje boven het sponsfilter waar je iets in kunt stoppen naar keuze. Is er bijvoorbeeld ook iets wat slechte stoffen uit het water filtert wat je daarin kunt stoppen? Ik zag iets van koolstof ofzo kun je dat erin stoppen? En wanneer doe je dat?

De turbo staat goed bekend, en straks wil je kind misschien toch garnalen...
Haha dat zou zomaar kunnen. Maar daar moet je toch osmosewater voor hebben of iets? Ik moet nog veel ontdekken, sorry voor de vragen!!

Nee hoor, heel veel garnaaltjes doen het op leidingwater, ik heb ze ooit jaren op leidingwater gehad. In het bakje kun je de ringetjes doen, die er bij zitten. Daar groeien nuttige bacteriën op. Je kunt er ook actieve kool in stoppen, om slechte stoffen weg te filteren. https://aquainfo.nl/actieve-kool-aquarium/

Dat zou ik pas doen als er problemen zijn. Van vragen word je slim... Daar is dit forum voor.

Laatste vraag hierover. Kun je hem ook alleen met spons gebruiken? Want ik vind hem lomp groot om me even ongelukkig uit te drukken. Is dit wel een gezicht in een 40x40 bak?

Ja dat kan, maar heel groot is ie niet. Wat techniek zie je altijd in een aquarium. Als er een flinke plant voor staat zie je hem haast niet. zeker niet als je zwarte folie op de achterkant hebt.

Nou ik heb de turbo 500 besteld ben benieuwd!

Ik heb meerdere gehad van 500 tm 1000 en nog in bezit met de UVC optie. Dit is inderdaad niet noemenswaardig UVC licht. Bij mij geen effect in kader van algen. Nu is mijn aquarium algen gevoelig dus geen goede graad meter.

Het UVC ding kun je er ook uitdraaien en kapje in doen wat mee geleverd word zodat je met en zonder UVC kan gebruiken. In het filter zitten twee holle buizen die je in de spons moet steken en op deze wijze dus aan merk gebonden spons zit tenzij je de buizen waar het water doorheen geleid word, er ook uit laat. Boven het grote compartiment zit een klein bakje waar je ook van alles in kunt doen.

Je kunt hem vullen naar voorkeur materialen. Is maar net wat je erin nodig heb. Kool is een optie maar moet je dit willen?

Bij mij zijn er al verschillende overleden. Ik gebruik ze als bijzet filter en het snoertje van het UVC lampje is zeer fragiel wat gauw stuk gaat als je hem veel in en uit haal.

Qua kracht denk ik prima. Het ophangsysteem vind ik niet fijn. Plaat met zuignappen die je moeilijk los krijg en je het filter eraf kan schuiven maar om hem weer in het aquarium te hangen dan moet je de inkeping aan de achterkant van filterkop over een deel van de plaat schuiven wat je dus niet kan zien.

@michelle1 thnx voor je uitgebreide toelichting! Ik ben voor een ander filter gegaan.

Ik ben even benieuwd wat er wordt verstaan onder het filter schoonmaken? Omdat ik lees dat je bijvoorbeeld echt de spons niet onder de kraan mag afspoelen of vervangen etc. Wat maak je dan precies wel schoon en hoe?

Meestal wordt de spons in aquariumwater (in een emmer) uitgespoeld, om de bacteriecultuur niet te verstoren. Ik betwijfel hoe kwalijk Nederlands leidingwater is (chloorvrij) maar better safe than sorry.

Een verstopte spons kun je inderdaad licht uitknijpen in een emmer water om hem weer doorgankelijk te maken. Kraanwater is ook goed hoor, zelfs met chloor erin. (Dat kleine beetje chloor doet niet zoveel.) Spons doorspoelen onder de kraan zou ik persoonlijk niet doen. Gaat al gauw te hard en dan spoel je hele bacteriebeschavingen weg. Ziet je spons er na het poetsen weer mooi schoon en fris uit... dan heb je zojuist een massamoord gepleegd. 😉

Sponzen pas vervangen als ze niet meer hun "pasvorm" kunnen aannemen of van ellende uit elkaar vallen.

Qua onderhoud kun je ook af en toe denken aan de rotor (de pompschroef zeg maar) eruit halen en schoonmaken. Al kan ik me van mijn eigen filters de laatste keer dat dat nodig was niet herinneren...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan