Wat is er nieuw

Aquairum buiten met waterval

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Canon
  • Startdatum Startdatum
C

Canon

Guest
Hallo allen,

Mijn 700L aquarium stond altijd op het zolder, mijn 'grote' slaapkamer.
Nu ben ik verhuisd en heb een redelijke tuin, een geen groot huis.

Ik dacht toen om mijn aquarium buiten te plaatsen. Mijn plan is om een overkapping te maken, en daaronder komt dan mijn aquarium te staan.
Deze komt dan op stenen muur te staan van 70cm hoog oid.

Er zit een overloop in. Mijn plan is om die nog te gebruiken, het water komt dan onder mijn aquarium terecht en wil ik dan via een waterval van de rots af laten gaan naar een mini vijvertje, bijvoorbeeld een ingegraven speciekuip.

Waar ik vragen over heb is natuurlijk het weer buiten.
Ik wil hem op sowieso op 3 punten in een muur zetten. onder, achterkant en een zijkant.
Bovenkant moet ik even kijken, gewoon de kap denk ik? Dit houdt hij dan wel 300 dagen per jaar vol lijk mij.

Wat als het heel koud wordt? Ik dacht aan om iets van platen te maken. Deze kunnen er voor zodra het heel koud wordt. Je hoeft er dan toch ook niet in te kijken.
Is een verwarming element wat? Misschien wel iets voor vijvers? Zolang het maar niet vriest in de bak.

Stel dat het 8 dagen 34 graden is achter elkaar, wat dan? Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit grote problemen op levert?
Lijkt me dat goed filteren dan een belangrijk iets is. Ik wil werken met een opvoerpomp. De ingegraven speciekuip kan ik vol doen met filtermateriaal. als het daar doorheen is pompt het water het aquarium weer in.

Welke vissen en planten?
Normaal pas ik het aquarium aan, aan de vissen. Dat gaat nu niet lukken. Ik dacht dus aan goudvissen, zijn er veel andere optie's?
Planten maakt me ook niet zo heel veel uit. Misschien in de zomer mooiere, en in de winter waterpest ofzo?
zijn aanzicht.png
Mijn tekenskills uit de kast gehaald.
Volgens mij spreekt het voor zich.
Groene buis is dus de leiding van de opvoerpomp. Waarschijnlijk gewoon PVC buizen.
Misschien wil ik nog en extern Eheimfilter ergens toevoegen, ingebouwd. Zodat de opvoerpomp in nood uit kan en Eheim doorgaat.



Voor aanzicht.png
Deze is heel vlug getekend. Dit is dus onder de overkapping

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.


Ik zie trouwens dat mijn onderschrift link nog werkt. Om deze bak gaat het voor de geïnteresseerden 🙂.
 
Ambitieus plan, mooi project om te volgen. Je komt dan wel in de richting van inheemse planten en dieren. Als ik het goed begrijp wordt je vijver dan een soort natuurlijk filter voor je aquarium?
 
Ik zou er een mooie lotus / water lelie in doen.
Die paarse bloem geeft
 
Zwanebloem langs de oevers, en dotterbloemen in het voorjaar. Als de bak vorstvrij staat onder een overkapping, kun je ook aan sluierstaarten denken. Die hebben met 170 cm voldoende zwemruimte.
 
Ik raad het je af.
Bij mij is het al vijf jaar een drama.
Het enige dat groeit is alg.

Ik kap ermee na de zomer.
Vijf seizoenen all work no play vind ik genoeg.
 
Ik raad het je af.
Bij mij is het al vijf jaar een drama.
Het enige dat groeit is alg.

Ik kap ermee na de zomer.
Vijf seizoenen all work no play vind ik genoeg.

Hij kan toch proberen?
Misschien is de situatie bij hem anders waardoor hij die problemen van jou niet of minder krijgt?
 
Ik vind het een mooi plan en zoals je het omschrijft moet het zeker mogelijk zijn.

Ik zou wat isolatie betreft de achter en wellicht de zijkanten isoleren met tempex platen (vast) en er voor de voorkant een paraat hebben voor als het erg koud wordt. Hoe snel de temperatuur zal dalen durf ik niet te voorspellen. Gevoelsmatig zou je onder een overkapping wel boven het vriespunt moeten blijven maar echt zeker weten doe ik het niet en je kunt er altijd een verwarmingselement in gooien.

Wat de overloop en filter betreft zie ik ook geen problemen. Dat is gewoon een bioloog in een cementkuip, wellicht wat schuiven met de indeling. Je zou ook kunnen kijken naar een plastic compartimenten filter voor een vijver en die er onder zetten. Dan heb je direct vakken waar je een scheiding kunt aanbrengen tussen mechanisch en biologisch. Of je tikt een oud 100cm aquarium op de kop en maakt er een echte bioloog onder.

Leuk project in ieder geval en ik volg ook 🙂
 
Hij kan toch proberen?
Misschien is de situatie bij hem anders waardoor hij die problemen van jou niet of minder krijgt?
Oh, zeer zeker.
Maar ik vond het wel fair om een waarschuwing te plaatsen .
 
Houd wel rekening met het feit dat met een béétje vorst de filterpomp ermee stopt.
Die motortjes/rotortjes winnen het niet van ijskristallen.
Bij mij stond de pomp zelfs vast terwijl in de pot en de slangen nog gewoon water zat.
 
Vriendelijk dank allen voor de reactie's.
Waarschijnlijk wordt het volgend jaar pas hoor. Aan het huis moet ook nog het 1 en het ander gebeuren wat nog net voorrang heeft 🙂. Maar de leuke dingen moet je alvast een beetje plannen he.

Goede tips. Waarschijnlijk kan ik dus meer planten en vissen dan verwacht. Wat me trouwens ook nog mooi lijkt is wat verlichting er om heen natuurlijk 🙂.
Ik denk dat het vooral belangrijk wordt om waar het aquarium op komt te staan uit te denken. Ene kant heel stevig omdat er 700 kilo op komt. Gewoon een gemetselde muur.

Aan de zijkant misschien een soort kast waar het Eheim filter in kan. Hier zal het dan niet zo snel in vriezen.
@Guppeman, waar loop jij vooral tegen aan? Is het de warmte of de kou, of allebei?

Alg lijkt me ook niks. Het plan is wel om het dus onder een overkapping te maken waardoor de volle zon hopelijk niet maximaal op komt.
Ik heb eigenlijk nooit last van alg gehad, dus dan moet ik me daar maar in verdiepen.

Jullie zijn over het algemeen positiever dan ik had verwacht.
 
Het is één groot (draad)algendrama, Canon.
Ik vermoed door het teveel aan licht.
Vorig jaar heb ik de boel zelfs afgeschermd met vuilniszakken.
Ook dat hielp niet.

temperatuur is niet echt een issue.
Ik heb er subtropertjes in en die redden zich prima tussen een graadje of 16 en (zoals nu) een graadje of 25.
Maar met dit soort temperaturen verslijmen de planten en ontploffen de algen.
Het evenwicht is nog delicater dan met een binnenbak, en je kan er minder invloed op uitoefenen.

Heb vele tips gehad hier, en heb er vele uitgevoerd en vele keren leek het dan weer goed te gaan.
Maar een ingreep om het ene weer in orde te krijgen heeft weer gevolgen voor iets anders.
Bovendien is mijn bak niet overdekt, dus weersinvloeden hebben vrij spel.
Voeg je een middeltje toe (bijvoorbeeld voeding) komt er een stortbui, aquarium stroomt over, dus de boel is verdund. Voeg je op de gok nog wat toe... Ja hoor, teveel. :-(
(Zo kreeg ik van de week een tip om een Easy Carbo bombardement uit te voeren. Het lijkt aan te slaan, maar ben ook benieuwd wat het voor gevolgen gaat hebben.)
Maar in jouw geval zal het wellicht wat minder spelen aangezien je de bak gaat overdekken.
 
mss ben je hier iets mee qua inspiratie

Vanaf 11m30
 
Een buiten aquarium kan prima, maar deze moet steeds overdekt staan en mag maar enkele uren per dag zonlicht krijgen.
Doe je dat niet komt het nooit goed.
Ik heb een 200x100x70 buiten staan met rheofiele vissen uit Noord-Amerika, kan het je aanraden.
 
Dit soort dingen zie ook nog wel eens, niet wat jij van plan bent maar misschien kan je er wel iets mee. Een omgekeerde glazen bak in je vijver?

aquarium.jpg
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: denken moet je niet teveel doen hoor met dit weer
      Terug
      Bovenaan