Aqualantis fusion 80 weinig licht opbrengst led

B

BertD

Guest
heeft iemand op het forum ook een Aqualantis fusion 80 en een oplossing voor het te kort aan licht?
Mijn planten die veel licht vragen doen het erg slecht in de bak en extra lichtunit kan je niet mooi ophangen in deze bak.
Zelf dacht ik om zilveren spiegel stickers te kopen om daarmee de onderkap te stickeren.
Zodat het licht wat door het water gereflecteerd wordt nog eens terug de bak in te sturen.

Wie heeft met deze bak ervaring?

Technische specificaties
http://www.aquatlantis.com/index.php?id=254&tbl=registos
 
Het aquarium in je link heeft LED verlichting. Deze is al naar onderen gericht. Dus stickers plakken heeft geen zin.
Heb zelf een fusion 120x50 deze heeft 2 LED balken.
Eigenlijk zou je via de aquariumzaak een 2e unit kunnen kopen. Dan bedoel ik dus, de unit compleet met aluminium balk.
Dan hoef je alleen de flappen wat smaller te maken. En heb je 2 units op je aquarium.

Geeft de led balk nog steeds evenveel licht, als toen je hem kocht? Want ik vind die balken echt superfel, doet zeer aan de ogen, als je erin kijkt.
Heb je er een controller tussen? Kun je die er eens tussenuit halen en de balk direct op de adapter aansluiten.
 
Ja als je er in kijkt doet het pijn aan de ogen inderdaad.. ( rechtstreeks op de lamp)

Alleen de rode planten doen het compleet niet in de bak.

De controller staat op 99% Als ik hem op 100% zet zie je het verschil niet met of zonder unit.
 
Rode planten, gaat dat nog steeds over die Alternanthera? Waar staat die?
 
Rode planten, gaat dat nog steeds over die Alternanthera? Waar staat die?

Voor aan in de hoek waar hij het meeste licht krijgt eigenlijk althans boven zijn hooft geen ander groen groeit
 
Bert, ik heb een Aqualantis fusion 100 iets groter dus maar wel met dezelfde soort ledverlichting.
Kan niet merken dat ik een lichttekort heb eerder teveel heb er zelfs een dimmer tussen zitten welke op 85 % staat, zonder dimmer had ik last van algen ed.
De planten groeien de bak uit ook de rode planten doen het goed.
Als je meer licht wil kunnen spiegelende spiegels stickers helpen, maar ook nog miss. zoeken in CO2/voeding/duur van de verlichting.
 
Bert, ik heb een Aqualantis fusion 100 iets groter dus maar wel met dezelfde soort ledverlichting.
Kan niet merken dat ik een lichttekort heb eerder teveel heb er zelfs een dimmer tussen zitten welke op 85 % staat, zonder dimmer had ik last van algen ed.
De planten groeien de bak uit ook de rode planten doen het goed.
Als je meer licht wil kunnen spiegelende spiegels stickers helpen, maar ook nog miss. zoeken in CO2/voeding/duur van de verlichting.

Lex bedankt, ik geef al voeding en CO2, algen heb ik oom maar dat komt niet door de verlichting denk ik...
van de aquarium vereniging zijn ze ook geweest en kreeg het advies om een unit bij te plaatsen, makkelijker gezegd als gedaan.
We hebben toen ook gekeken of de licht opbrengst beter was met 100%
 
De aquariumvereniging, Paluzee?
Niet om die in een hoekje te drukken, maar er zijn daar nogal wat lui met echte turbobakken: alles erg veel: licht, voeding en CO2.
Stuk voor stuk prachtige bakken hebben die lui, maar zou ons niet verbazen als ze daar niet goed raad weten met wat minder licht.
En dan is het erg makkelijk geroepen dat je te weinig licht hebt. Oftewel: zie hun advies wel in het juiste perspectief.

Wil je in hun gang van denken mee: dan haal je die lichtbalk.
Wil je die lichtbalk niet halen: dan accepteer je dat het slechts één richting van denken is (van de vele), dat je te weinig licht zou hebben.
 
en Alternanthera doet het meestal nog het beste recht onder de lamp.
 
De aquariumvereniging, Paluzee?
Niet om die in een hoekje te drukken, maar er zijn daar nogal wat lui met echte turbobakken: alles erg veel: licht, voeding en CO2.
Stuk voor stuk prachtige bakken hebben die lui, maar zou ons niet verbazen als ze daar niet goed raad weten met wat minder licht.
En dan is het erg makkelijk geroepen dat je te weinig licht hebt. Oftewel: zie hun advies wel in het juiste perspectief.

Wil je in hun gang van denken mee: dan haal je die lichtbalk.
Wil je die lichtbalk niet halen: dan accepteer je dat het slechts één richting van denken is (van de vele), dat je te weinig licht zou hebben.

Dan blijft het probleem dat sommige planten het slecht doen en sommige erg goed aangezien, ik 20 cm plant weg knip.. probleem blijft dat sommige plekken weinig licht is of ik moet alles kort blijven knippen tot 6 cm onder het wateroppervlak.
 
Het aquarium in je link heeft LED verlichting. Deze is al naar onderen gericht. Dus stickers plakken heeft geen zin.
Heb zelf een fusion 120x50 deze heeft 2 LED balken.
Eigenlijk zou je via de aquariumzaak een 2e unit kunnen kopen. Dan bedoel ik dus, de unit compleet met aluminium balk.
Dan hoef je alleen de flappen wat smaller te maken. En heb je 2 units op je aquarium.

Geeft de led balk nog steeds evenveel licht, als toen je hem kocht? Want ik vind die balken echt superfel, doet zeer aan de ogen, als je erin kijkt.
Heb je er een controller tussen? Kun je die er eens tussenuit halen en de balk direct op de adapter aansluiten.

Vol vermogen een van dicht bij en een van op afstand https://www.flickr.com/photos/144788452@N07/shares/1LFTg8
 
Die rode plant staat ook wel in het donkerste hoekje van het aquarium.
Recht onder de unit is er het meeste licht.
De unit is ook altijd smaller als het aquarium. De unit schijnt niet in de breedte richting. Wel in de diepte richting.
Dus de planten welke buiten de breedte van de unit staan, hebben minder licht.

Daarnaast kun je met elke vorm van verlichting een juiste balans vinden.
Minder licht, is minder voeding behoefte, minder CO2 behoefte. Als de driehoek in evenwicht is, dan is er geen probleem.
 
Alleen de rode planten doen het compleet niet in de bak.


Jouw rode plant is toch mooi rood en staat er toch goed bij? Of zie ik het verkeerd?
Verder zie ik geen rode planten, behalve helemaal weggestopt rechts achterin misschien?

Als ik jou was zou ik er echt geen lamp bij hangen, het is nu al een bak licht om te zien.
 
Jouw rode plant is toch mooi rood en staat er toch goed bij? Of zie ik het verkeerd?
Verder zie ik geen rode planten, behalve helemaal weggestopt rechts achterin misschien?

Als ik jou was zou ik er echt geen lamp bij hangen, het is nu al een bak licht om te zien.

Links voor hoord ook fel rood te zijn
 
Terug
Bovenaan