Wat is er nieuw

Aqualantis Splendid 80 Ultra van Dirkness

Dirkness

Well-known member
Lid geworden
18 september 2025
Leeftijd
44
Na lang wikken en wegen heb ik als 2e bak een Aqualantis Splendid (vrij populaire keuze merk ik) Ultra 80 aangeschaft. De kast staat. Niet waterpas, niet verassend met mijn huis uit 1923, en ga vanavond even aan de slag met meubelwiggen.

de eerste bewoners heb ik al binnen: 5 afrikaanse waaierhandgarnalen. Die logeren tijdelijk in mijn 57 liter bakje. Ergens. Geen idee waar precies.

Het binnenfilter ga ik niet gebruiken. Sterker nog, ik ga het proberen zonder filter te doen. Alleen met licht, een waterpomp en een heater, heel veel planten en veel nuttige inwoners ga ik proberen een ecosysteem te creëren. De planten komen morgen, dus dan ga ik eens flink aan de slag.

Mooie uitdaging

Gewaagd zonder filter en succes.

Het binnenfilter ga ik niet gebruiken. Sterker nog, ik ga het proberen zonder filter te doen. Alleen met licht, een waterpomp en een heater, heel veel planten en veel nuttige inwoners ga ik proberen een ecosysteem te creëren. De planten komen morgen, dus dan ga ik eens flink aan de slag.

Ga jij daarvoor ook een specifieke bodem gebruiken?

Ga jij daarvoor ook een specifieke bodem gebruiken?

Niet per se. Ga wel voedingsbodem gebruiken, maar de meeste planten en mossen die ik heb gekocht wortelen niet in de grond, maar halen hun voedingsstoffen direct uit het water en dat wordt (hopelijk) een natuurlijk filter.

Ik heb onder andere een limnobium laevigatum (als drijfplant), anubias nana, Bucephalandra sp. Needle Leaf, javamos en een grote Echinodorus X Barthii Osiris besteld. Uit mijn bestaande bak pak ik een aantal stekken waterpest en dan denk ik dat ik qua beplanting wel een aardige basis heb.

1000022039.jpg

Ondertussen heb ik de hard scape zo goed als af. Nog even de bodem fatsoeneren en dan kunnen de planten er in.

Helaas heeft het pakket met de planten vertraging opgelopen en komt die (waarschijnlijk) morgen in plaats van gisteren. Hopelijk komen ze heel aan.

De bak is inmiddels beplant en heb er wavemaker in gedaan om toch wat circulatie in te krijgen. Ik maakte me een beetje zorgen dat de stroming te sterk zou zijn voor de Betta, maar die lijkt het juist de hele tijd op te zoeken om te spelen. Voor de zekerheid staat de wave maker niet voortdurend aan.

Ik weet dat het een gok is om de betta in een niet ingedraaid en filterloos aquarium te plaatsen, maar ik meet dagelijks de waterwaardes, ververs het water indien nodig en houdt hem goed in de gaten. Mocht ik het idee hebben dat het minder gaat, staat zijn oude bakje nog voor hem klaar. Vooralsnog lijkt hij het prima naar zijn zin te hebben en gebruikt de volledige bak om zijn baantjes te trekken.

Bijlagen

• 20251026_114542.jpg
    20251026_114542.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 55
Leuk en ik zie het niet echt goed maar heb je anubia in de bodem staan? Deze mag niet met de wortelstok in de bodem namelijk.

Leuk en ik zie het niet echt goed maar heb je anubia in de bodem staan? Deze mag niet met de wortelstok in de bodem namelijk.
Ik snap goed dat je het niet duidelijk kan zien door die voorgrondplanten, maar de anubia op de bodem is op kiezels bevestigd, met de wortelstok boven het substraat.
Bedankt je voor het meedenken.

Een hoop veranderingen weer. De inhoud van mijn kleine bak is nu in deze terecht gekomen (alle garnalen en het schooltje corydoras pygmeus). Ik ga nog even goed nadenken wat ik met dat bakje ga doen.

Verder heb ik nu een school roze tetra's rondzwemmen en deze doen het heel leuk. De Betta Plakat kwam even buurten, deed even stoer pronken en ging weer zijn eigen gang. Altijd even afwachten hoe dat gaat, maar geen probleem dus.

Verder ben ik nu van het idee afgestapt van het idee om filterloos te draaien. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk(er) kan?
Er draait nu een Oase Biomaster 250 Thermo , met filtermedia van mijn kleine bak. Eerste keer extern. Ook spannend.

Bijlagen

• 20251105_182643.jpg
    20251105_182643.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 44
  • 20251105_182542.jpg
    20251105_182542.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 43
  • 20251105_182643.jpg
    20251105_182643.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 45
Ziet er goed uit. Ik vind roze tetra's ook heel leuk! Maar dat verklapt mijn profielfoto vast niet...

Super leuk visje inderdaad. Het was voor dat ik naar de LFS ging eigenlijk niet het plan om deze te kopen, had wat andere opties in gedachten. Maar toen ik deze zag, zocht ik ze meteen op of ze bij een Betta konden en de inrichting van mijn bak goed bij ze paste en gelukkig was dat het geval. Las wel wat negatieve ervaringen met een Betta, maar de verkoper zei als het niet goed zou gaan, ik de Tetra's of de Betta bij haar weer kwijt kon. Gelukkig was dat niet nodig.

Hele mooie vissen!

Even een nieuwe overzichtsfoto gemaakt tijdens voedertijd. Altijd een leuk moment.

Niet veel later besloot één van mijn waaierhandgarnalen dat dit eikeldopje een slimme verstopplek was. Ik weet waarom, of wat hij er er doet (of dat het iets goeds is), maar wel leuk om er weer eentje te spotten.

Nu zit hij er een paar uur en begin ik het toch vreemd te vinden. Er zijn betere plekken.

Bijlagen

• 20251106_182623.jpg
    20251106_182623.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 46
  • 20251106_163131.jpg
    20251106_163131.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 46
Is dit aquarium 80 liter?

Is dit aquarium 80 liter?

Nee, hij is 125 liter, de 80 staat voor de breedte maat. Hij is 80×40×50.

Haha ik dacht al. Zit dat allemaal in 80 liter?

Haha ik dacht al. Zit dat allemaal in 80 liter?
Met een beetje proppen zal dat vast wel lukken. Of de vissen er blij van worden is een tweede

Mijn bakje heeft momenteel eindelijk genoeg alg dat ik de laatste bewoners durf toe te voegen: 5 Otocinclus. Qua gedrag vind ik dat altijd een heel leuke vis.

Mijn planten doen het prima, maar weinig uitval en ze groeien prima. Ook het werk doen ze uitstekend (icm met mijn nieuwe filter) . 2 weken geleden mijn laatste waterwissel gedaan en de amoniak, nitrietpiek en nitraten zijn nog steeds 0. Zelfs na de toevoeging van de tetra's lijkt de bak de afvalstoffen makkelijk aan te kunnen. Misschien was het filter niet eens nodig. Maar een buffer is altijd wel een veilig idee.

Het nadeel van een dicht beplante bak ben ik inmiddels ook tegen gekomen. Kleine vissen en garnalen zijn moeilijk te spotten. Zo moeilijk dat ik dacht dat ik nog maar 4 of 5 corydoras pygmaeus over had. Meerdere keren gekeken en proberen te tellen. 5 is natuurlijk te weinig, dus ik naar de winkel om het groepje aan te vullen.

Een dag later komen er werklui in de straat die de straat open en dicht gooien. Hoop herrie, hoop trillingen, hoop paniek in de tank. Dus de corydoras gaan uit veiligheidsoverwegingen elkaar opzoeken en even flink scholen. Heel flink scholen.

Blijkbaar had ik geen uitval en zwemmen er nu 18 in mijn bak. Gelukkig zijn het geen grote vervuilers. Nu de rust is weder gekeerd zie ik er elke keer maar een stuk of 5.

Op de foto's ook even de zijaanzichten gedaan. Ik ben erg blij hoe het zich allemaal ontwikkeld.

Bijlagen

• 20251112_131534.jpg
    20251112_131534.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 31
  • 20251112_131559.jpg
    20251112_131559.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 31
  • 20251112_131542.jpg
    20251112_131542.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 30
Meer als het goed is. Volgens mij is hij ook hoger dan 50 en zohiezo een paar centimeter dieper dan mijn rio 125. En die van mij is 125 liter.

146 liter is die van jou.

Jouw bak lijkt qua bestand op zich best veel op die van mij qua wat ik wil. Ik zoek nieuwe planten, wat heb jij er allemaal in staan?

Meer als het goed is. Volgens mij is hij ook hoger dan 50 en zohiezo een paar centimeter dieper dan mijn rio 125. En die van mij is 125 liter.

Je hebt gelijk. Officieel is hij zo'n 145 liter. Maar ik reken zelf met 125 liter vanwege het substraat etc. Dat doe ik nu zo vaak dat ik de lege inhoud gewoon ben vergeten.

Jouw bak lijkt qua bestand op zich best veel op die van mij qua wat ik wil. Ik zoek nieuwe planten, wat heb jij er allemaal in staan?

Goede vraag. Ik ga later vanavond wel even de bestellijsten doornemen en die overtikken. Het zijn nogal veel soorten met allerlei Latijnse namen.

Op verzoek een overzicht van wat er allemaal aan plantsoorten in zit:
Limnobium Laevigatum,
Alternanthera rosaefolia,
Anubias Nana,
Anubias barteri sp "coin Leaf",
Echinodorus X Barthii Osiris,
Bucephalandra sp. Needle Leaf,
Vesicularia Dubyana,
Limnophila Heterophylla,
Limnobium Laevifolium,
Echinodorus Bleheri,
Pilularia globlulifera,
Heteranthera zosterifolia,
Ranunculus inundatus
en een soort waterpest waar ik de officiële naam niet van weet. Volgens mij was dat hem wel.

• Leuk
Waarderingen: Hug0
Even de bodembewoners bijvoeren...

Bijlagen

• 20251115_161729.jpg
    20251115_161729.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 24
Al een paar weken niks van gezien, maar vandaag toch één van de 5 gespot. Ik ga er maar van

Bijlagen

• 20251203_153402.jpg
    20251203_153402.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 29
Leuk en het zijn meesters in verstoppen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan