Aqualantis van AquariusTropical


Dank voor je reactie.
Misschien moet ik me dan toch aan de EI methode wagen? Ik heb afgelopen uurtjes wat zitten lezen op het forum en kom dan bij de EI Index Kit van Planted-Box of de EI van AquariumBemesting.nl uit.
Volgens mij zijn beide wel oke?

Wat zijn jullie ervaringen met deze producten? Is het beginner proof? ;-)
Ook voor iemand die niet alles van waardes etc afweet? :engel:
Juist voor beginners en iemand die niets van waardes etc af weet is de EI methode perfect. Je hoeft namelijk niets te meten. Je laat zo'n calculator voor je uitrekenen wat je moet bestellen en kiepert het er dagelijks of wekelijks in en je hebt er geen omkijken meer naar. Hierdoor heb je dan wel altijd genoeg micro en macro (die nu lijken te ontbreken) voeding beschikbaar voor je planten.

Het nadeel is dat je wekelijks 50% water moet verversen. Dit omdat je niet meet en altijd te veel doseert en deze 50% waterverversing is een soort beveiliging, dat je niet na een aantal weken met torenhoge voedingsstoffen in je aquarium zit. Ik zou zeggen dat het zeker het proberen waard is!

Bij aquariumbemesting.nl heb ik het formaat van jouw aquarium opgegeven en deze pdf kwam daar uit. Inclusief instructies voor het mengen van de poedertjes en een boodschappenlijstje voor 3 maanden ;)
Als je zelf dat stappenplan uitvoert kun je alle artikelen automatisch in je winkelmandje plaatsen.

Het ziet er in het begin wellicht wat ingewikkeld uit maar dat is het echt niet. Als je wel eens een kopje thee of koffie met suiker hebt gemaakt dan begrijp je het principe al.
 

Bijlagen

  • Estimative Index - 244 liter.pdf
    702.8 KB · Weergaven: 99
Laatst bewerkt:
Neem die 50% niet te letterlijk. Dat is echt om er voor te zorgen dat je echt nooit moet testen op NO3 en PO4.

Ik doe het al een paar maanden, en ververs ca 30% per week. Ik meet om de 2-3 weken, en het eigenlijk eerder te weinig NO3 in mijn bak.
Als je wat snelgroeiende planten hebt, waarvan je regelmatig wat snoeiafval moet weg gooien, dan is dat ook een manier waarom NO3 en PO4 je bak verlaten.
 
Dank voor jullie reacties, met name @DanielHoogland voor de genomen moeite!
Ik heb de EI besteld van aquariumbemesting.nl
Hopelijk lost dit op termijn mijn alg problemen op, en als dan ook nog de planten mooier/gekleurder/roder worden ben ik helemaal een tevreden man!

Je hebt je verlichting op 65% staan, die zou ik ook voor hetzelfde tijdvak op minstens 95% zetten. Licht hebben je planten ook nodig om hun ding te kunnen doen :)
Dank voor je reactie,
Ik neem aan dat ik beter mijn verlichting kan verhogen als ik een tijdje in de EI zit?
Op het moment dat ik het nu verhoog, worden mijn algen dan niet alleen maar erger? Ik was juist een beetje bang om m’n verlichting te verhogen :engel: .
 
Helaas.... de alg problemen leken achter mij te liggen maar niks is minder waar.
Baardalgen op de planten en bodem zijn weer vollop aanwezig.

2 maanden geleden ben ik voor dit probleem langs mijn LFS gegaan, water laten meten en kreeg het volgende advies mee:
Het volgende is letterlijk overgenomen van mijn kassabon.
Waterwaardes gemeten door LFS:
No2 = 0
No3 = 5-10 (10-25)
Po4 = 0 (0.2-0.8)
PH = 6.8
KH = 7
Po4 laag waardoor plantengroei stil kan staan en hogere kans is op baardalgen.
Advies: Po4 toevoegen in verhouding nitraat.

Ik heb een flesje Easy Life FOSFO meegnomen en ben begonnen met het doseren ervan.
Ook werd mij aangeraden om ipv 1x per week 50% waterwissel te doen, dit te veranderen in 1x per 2 weken. Volgens m’n LFS kon het zo zijn dat ik teveel voeding verloor tijdens de waterwissel.
Dit heb ik een kleine 2 maanden gedaan, maar zonder definitief resultaat.
Daarom bij deze aan jullie vraag wat jullie mij zouden adviseren:help:.
Hieronder nog wat recente informatie:

Waardes kraanwater:
PH = 7.5
GH = 9
KH = 5
No2 = <0.01
No3 = 1
Po4 = <0.5
Nh4 = <0.05
Sio2 = 5.0
Fe = <0.02

Waardes aquarium water:
PH = 6.8 (geregeld door PH controller)
GH = 9
KH = 6
No2 = <0.01
No3 = 1
Po4 = 0.2
Sio2 = 2.5
Fe = 0.05

Co2 wordt toegevoegd door middel van een PH controller.
Afgelopen week m’n drop checker op verschillende plaatsen in de bak gehangen, overal is deze mooi groen.
De flow door de bak lijkt mij ook goed, alle planten bewegen goed mee met het water.

Plantenvoeding gebruik ik de Dennerle Perfect Plant System Set.
S7 Vitamix - 5 pompjes per week (elke zondag)
V30 Complete - 5 pompjes per maand (elke 30e van de maand)
E15 FerActiv Tabletten - 2.5 tablet per maand (elke 15e van de maand)
Deze manier van toevoegen werd aangeraden in de gebruiksaanwijzing van het product.

Aangezien dit mijn eerste plantenbak is heb ik voor deze voeding gekozen. Ik heb gedacht aan de EI methode maar ik vond het redelijk ingewikkeld allemaal. Om het niet teveel te laten worden in 1x heb ik dus voor Dennerle voeding gekozen. Daarnaast ben ik ook echt geen held in het berekenen en meten van de parameters, als ik daar eventueel EI poedertjes op zou moeten afmeten wordt het mij al snel veel te ingewikkeld allemaal.
:oops:

Wat betreft verlichting heb ik de standaard led verlichting die bij deze bak geleverd wordt (Easy Led 2.0).
Deze staat aan van 12:00uur tot 20:00uur op 65%.

De planten groeien, echter lukt het mij niet om rode plantjes ook echt daadwerkelijk rood te krijgen.
Maar daarvoor zou ik denk ik eerst mijn alg problemen onder de knie moeten krijgen.

Bekijk bijlage 288324

Heel graag hoor ik jullie advies!
Want van die algen op m’n bodem wordt ik echt niet vrolijk! ;-)

Vriendelijke groet,

Joey

Om een plantenbak te hebben zou ik het volgende willen adviseren: Ga altijd uit van licht. Licht is het eerste wat een plant nodig is om te groeien. Wanneer het begint te groeien gaat het vragen om CO2 en overige bemestingsvormen. Daarom zou ik de lichtintensiteit verhogen naar 95 %. (Zet led nooit op 100% dat verkort de levensduur) Dat zal betekenen dat je ook je CO2 toevoer moet verhogen. Wanneer je een automaat hebt dit ingesteld is op een bepaalde waarde gebeurd dit dan vanzelf. Je lichtintensiteit moet sterk omhoog omdat de meeste planten, zeker je rode, dit vragen. Baardalg ontstaat door een CO2 tekort. Niet zozeer door een PO4 tekort. Maar dat laatste kan wel zorgen voor kleine gaatjes in bladeren of loslatende bladeren. PO4 tekort kan ook oorzaak zijn van GSA (Green Spot Algae), een algensoort dus die zicht als groene puntjes op je planten maar ook graag op glas manifesteert. Je baardalg zit op de bodem dat kan betekenen dat je waterdistributie niet toereikend is, je bemesting bereikt niet de bodem. Dat zal je dus moeten bezien. Zelf bereik ik dit door een spraybar over de gehele achterwand vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht. Je filteruitstroom hoeft nu een korte afstand te overwinnen en behoudt zo haar distributie kracht. Je stroming wordt door de voorruit gekaatst en naar beneden geduwd. Gaat over de bodem (!!!) terug naar achter en komt daar weer boven voor de volgende push. Doordat bij mij de filteraanzuiging rechts zit volgt er een spiraalvormige beweging naar rechts die alle hoeken en gaten bereikt. Hierdoor zijn extra stromingspompen, met het gevaar van waterbotsingen, volkomen overbodig.
 
Laatst bewerkt:
Neem die 50% niet te letterlijk. Dat is echt om er voor te zorgen dat je echt nooit moet testen op NO3 en PO4.

Ik doe het al een paar maanden, en ververs ca 30% per week. Ik meet om de 2-3 weken, en het eigenlijk eerder te weinig NO3 in mijn bak.
Als je wat snelgroeiende planten hebt, waarvan je regelmatig wat snoeiafval moet weg gooien, dan is dat ook een manier waarom NO3 en PO4 je bak verlaten.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je meet nu NO3 en PO4 en dat is prima, maar met EI gooi je zoveel andere mineralen/stoffen het aquarium in overvloed in dat je die 50% reset in mijn mening nodig hebt. Met slechts 30% verversen kunnen andere mineralen dus wel een ongewenste hoge concentratie bereiken, zelfs als je dit niet aan je NO3 en PO4 meet. Een keertje iets minder verversen is prima maar doe je dit standaard, dan zal je ook minder moeten doseren. De hele formule gaat er vanuit dat je 50% wisselt en daarmee zorg je dat je maximaal het dubbele van wat je er wekelijks in gooit in je bak kunt hebben. Bij 30% waterwissel is dan al gauw het drie dubbele.

@AquariusTropical Succes er mee, ik ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat. Wat betreft het licht verhaal lekker naar benvo luisteren :)
 
Dank voor jullie reacties, met name @DanielHoogland voor de genomen moeite!
Ik heb de EI besteld van aquariumbemesting.nl
Hopelijk lost dit op termijn mijn alg problemen op, en als dan ook nog de planten mooier/gekleurder/roder worden ben ik helemaal een tevreden man!


Dank voor je reactie,
Ik neem aan dat ik beter mijn verlichting kan verhogen als ik een tijdje in de EI zit?
Op het moment dat ik het nu verhoog, worden mijn algen dan niet alleen maar erger? Ik was juist een beetje bang om m’n verlichting te verhogen :engel: .
Ben heeft het antwoord op je vraag eigenlijk al gegeven. Het klopt dat bij hogere lichtintensiteit of meer lichturen, je planten meer voedingsstoffen vragen. Ze hebben echter wel een minimum aan verlichting nodig om goed te kunnen groeien. Wat mij betreft kun je je lichtintensiteit per direct verhogen, zodra je nieuwe voeding binnen is volgens EI doseren en wekelijks 50% water gaan wisselen. Je bak zou zichzelf dan wel recht moeten trekken (bladeren aangetast door baardalg kun je al wel verwijderen).
 
Duidelijk verhaal, dank daarvoor @benvo & @DanielHoogland .
Ook die Green Spot Algae zit op m’n ruiten en aantal planten idd. Maar de EI poeders zijn besteld dus dit zal vast wel weer goed komen.
Die 50% waterwissel is geen probleem, dit deed ik sws al.

Wat betreft de stroming. Het bedrijf dat mijn aquarium heeft geplaatst heeft de uitstroom rechtsboven en de instroom links onderin gedaan. Iets wat ik idd liever aan beide kanten had gehad. Maar dit was, volgens LFS, logistiek gezien niet mogelijk.
Anyway, realiteit is nu dat ik het niet zo makkelijk meer kan veranderen dus moet ik ‘t doen met wat ik nu heb.
Volgens mij zat er bij m’n filter een spraybar, vanavond zal ik daar eens naar kijken.
Op dit moment heb ik een stromingspompje onder mn uitlaat gehangen die het water verder mn aquarium inblaast (althans dat was mn idee). De baartalgen die op de bodem zitten zie ik ook daadwerkelijk bewegen. Toch lijkt hier te weinig co2 te komen? Enig idee hoe dat kan?
Drop checker hangt op dit moment links ondering mn bak en kleurt groen (zie foto, deze kleur is het overal in mn bak, lichter krijg ik t niet)
D9E62B32-7982-49D8-836F-49C22CFA8897.jpeg

Wel heb ik een vraag: m’n co2 word d.m.v. een reactor geïnjecteerd, hierdoor is de kracht van m’n filter natuurlijk al wat afgenomen.
Is het niet zo dat een spraybar dit nóg meer verminderd?

Sorry, misschien dat het allemaal erg simpel is maar voor mij allemaal de eerste keer :)

Dank voor alle adviezen tot zover!
- Joey
 

Bijlagen

  • EE750C72-5CFB-4A7A-8B7B-BFD4D2311CE5.jpeg
    EE750C72-5CFB-4A7A-8B7B-BFD4D2311CE5.jpeg
    85 KB · Weergaven: 77
Begrijp ik het goed dat je letterlijk nu van rechts je aquarium in blaast en dat het aan de overkant weer eruit richting je filter gaat? Dat zie je maar zelden inderdaad, met een spraybar kun je dan nog wel je blind spot rechtsonder oplossen. Heb je al geprobeerd meer bubbels per minuut te geven om wat meer co2 toe te dienen?
 
EI poedertjes zijn al bezorgd, snelle en nette levering!
Zometeen gelijk aanmaken, ik ben erg benieuwd!

Vraag: Moet het nog op een bepaalde temperatuur bewaard worden? Kan het gewoon in het aqua kastje of moet het in de koelkast?

4D785F9B-7CAF-4A3F-88D6-6C7C27B73FD2.jpeg
 
Even een kleine update;

Afgelopen weken begonnen met het toevoegen van de EI poeders, dit bevalt tot nu toe erg goed, het was inderdaad erg makkelijk om te mengen/afwegen. nogmaals dank voor de geboden hulp toen die tijd!

Naar aanleiding van @benvo advies om een spraybar te gebruiken ben ik dat gaan proberen, helaas liep ik tegen het volgende probleem aan.
Bij mijn filter (oase biomaster) kreeg ik een spraybar meegeleverd die tot ongeveer 3/4 van mijn achterwand kwam. Natuurlijk niet de bedoeling maar wel goed om even uit te testen. Helaas merkte ik al snel op dat ik niet voldoende kracht in m’n filter heb zitten om een goede flow te krijgen. Ik voelde nauwelijks water uit de gaatjes komen En ik zag het water/plantjes niet bewegen. Ik denk dat dit komt omdat er een reactor op de uitstroom zit.
@benvo zou het eventueel mogelijk zijn een keer je stroming tijdens een waterwissel te filmen? Dan weet ik een beetje waar ik aan moet denken. Dat zou heel erg fijn zijn.

Ik was van plan om een 2e filter op het aquarium aan te sluiten (een extra filter kan nooit kwaad was mijn gedachte) zodat ik meer kracht op de spraybar zou krijgen.
Helaas is die mogelijkheid weggevallen door financieel erg onzekere tijden (zzp‘er in de horeca en dankzij corona virus geen inkomen meer). Ik ga er vanuit dat ik de aankomende maanden geen ’grote’ uitgaves kan doen.

Op dit moment weet ik even niet meer wat ik het beste kan doen om van mijn alg problemen (baard+draad) af te komen.
Ik weet dat het 9 van de 10x een co2 probleem is, maar wat ik niet helemaal snap:
Op dit moment staat mijn ph controller ingesteld op 6.7 (ik heb een kh van 5).
Mijn dropchecker is overal in de bak even groen (groengeel redt ik niet).
Ik geloof in de theorie dat het aan mijn flow ligt, maar wordt de co2 niet al opgelost in de reactor? komt de co2 dan sws niet overal in de bak?

Heeft iemand nog suggestie‘s/mogelijkheden?

Met vriendelijke groet,

Joey
 
Ik gebruik een Eheim 2217 en de spraybar is zeg maar 1 meter met gaatjes van 1,5 mm. Als ik ververs dan draait het filter door en de straal uit de gaatjes bereikt dan net de voorruit, De bak is 50cm diep.
Daarvoor gebruikte ik de Eheim uitstroombuisjes die ik met filterslang had verbonden en toen kwam de straal slechts halverwegen en nu is dat krachtiger door de kleinere gaatjes.
 
Even een kleine update;

Afgelopen weken begonnen met het toevoegen van de EI poeders, dit bevalt tot nu toe erg goed, het was inderdaad erg makkelijk om te mengen/afwegen. nogmaals dank voor de geboden hulp toen die tijd!

Naar aanleiding van @benvo advies om een spraybar te gebruiken ben ik dat gaan proberen, helaas liep ik tegen het volgende probleem aan.
Bij mijn filter (oase biomaster) kreeg ik een spraybar meegeleverd die tot ongeveer 3/4 van mijn achterwand kwam. Natuurlijk niet de bedoeling maar wel goed om even uit te testen. Helaas merkte ik al snel op dat ik niet voldoende kracht in m’n filter heb zitten om een goede flow te krijgen. Ik voelde nauwelijks water uit de gaatjes komen En ik zag het water/plantjes niet bewegen. Ik denk dat dit komt omdat er een reactor op de uitstroom zit.
@benvo zou het eventueel mogelijk zijn een keer je stroming tijdens een waterwissel te filmen? Dan weet ik een beetje waar ik aan moet denken. Dat zou heel erg fijn zijn.

Ik was van plan om een 2e filter op het aquarium aan te sluiten (een extra filter kan nooit kwaad was mijn gedachte) zodat ik meer kracht op de spraybar zou krijgen.
Helaas is die mogelijkheid weggevallen door financieel erg onzekere tijden (zzp‘er in de horeca en dankzij corona virus geen inkomen meer). Ik ga er vanuit dat ik de aankomende maanden geen ’grote’ uitgaves kan doen.

Op dit moment weet ik even niet meer wat ik het beste kan doen om van mijn alg problemen (baard+draad) af te komen.
Ik weet dat het 9 van de 10x een co2 probleem is, maar wat ik niet helemaal snap:
Op dit moment staat mijn ph controller ingesteld op 6.7 (ik heb een kh van 5).
Mijn dropchecker is overal in de bak even groen (groengeel redt ik niet).
Ik geloof in de theorie dat het aan mijn flow ligt, maar wordt de co2 niet al opgelost in de reactor? komt de co2 dan sws niet overal in de bak?

Heeft iemand nog suggestie‘s/mogelijkheden?

Met vriendelijke groet,

Joey
Over het algemeen zijn de gaatjes bij een standaard meegeleverde spraybuis vaak te veel of te groot. Zelf begin ik altijd met een 12/16 pijp, niet dikker. Daarin komen om de 3 cm. een gaatje van 2 mm. Dat is vaak te klein maar het is dan ook een startpunt. Vergroot de gaatjes telkens met een halve mm. om de gewenst distributie te verkrijgen.
 
Filmpje van de hoeveelheid kracht waar ik op uit kom, dit lijkt mij niet voldoende denk ik?

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen week al m’n hout en stenen uit de bak verwijderd, naar mijn mening hield het teveel stroming/distributie tegen. Ook zat alles onder de baard/draadalg.
Zoals hierboven te zien is heb ik de meegeleverde spraybar geïnstalleerd om te zien of dit een betere distributie geeft. En als ik in de bak kijk lijkt dit het geval.
Zodra de corona maatregelen weer uit ons leven verdwenen zijn zal ik een spraybar maken die over de hele achterkant stroming zal geven, met kleinere gaatjes erin zodat ik hopelijk een stevigere distributie zal krijgen. Voor nu roeien met de riemen die ik heb, dus heb ik de 2 wavemakers recht op mn vooruit gericht zodat de flow geholpen wordt.

Daarna heb ik alle plantjes uit de bak gehaald en alle met alg betaste bladeren verwijderd.
Met frisse tegenzin ;) alle plantjes tijdelijk even op een rij onder de spraybar gezet en via internet een aantal nieuwe plantjes besteld (die komen morgen binnen). Hopende eindelijk van de alg problemen af te zijn.
Planten even tijdelijk op een rij:
ED5CDBAB-B8C2-4BA4-A107-D774900A1FD7.jpeg


Helaas keek ik vanavond weer even van wat dichterbij en zag ik weer algen terugkomen. Volgens mij zijn dit draadalgen?
De restantjes baardalg op de crypt zaten er nog op, die probeer ik te verwijderen met easy carbo spot treatment, helaas nog zonder effect.
De draadalg?? is wel nieuw op de planten gekomen.

6AC701F5-201E-4B46-BE0B-938A489CA6A7.jpeg

87A82AF5-0A4C-4F34-ABD5-0A36466DF38D.jpeg


Plantenvoeding wordt nog steeds dagelijks toegevoegd (EI).
PH 6.8
KH 6
Dropchecker groen

Zou dit eventueel kunnen komen omdat de stroming nu, door de tijdelijke spraybar, te langzaam is?
Ik weet het anders ook niet meer, die algen komen echt mijn neus uit ondertussen.
 
1FF49A5B-BA40-43D8-9AC1-9C0FDBAFFBDE.jpeg


Even een snel plaatje gemaakt met de telefoon, vanmiddag een paar plantjes erbij gezet:
- Heteranthera zosterifolia
- Alternanthera rosanervig
- Helanthium tenellum (eens zien of ik een grasveld-achtig effect kan krijgen, ben benieuwd!)
 
Bekijk bijlage 294776

Even een snel plaatje gemaakt met de telefoon, vanmiddag een paar plantjes erbij gezet:
- Heteranthera zosterifolia
- Alternanthera rosanervig
- Helanthium tenellum (eens zien of ik een grasveld-achtig effect kan krijgen, ben benieuwd!)

Je spraybar moet hoger zitten namelijk vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht, zo'n 30 graden, naar beneden. Je wateroppervlak mag licht rimpelen. Dat CO2 trappetje brengt je CO2 keurig naar boven je bak uit zoals het ding nu zit. Zet het apparaatjes zo laag mogelijk onder je spraybar zodat elke CO2 bel nogmaals naar beneden gedrukt wordt. Overigens vind ik dit lelijke dingen in een bak en zou ik hem, indien mogelijk vervangen door een diffuser. Een Bazooka achtig type. Die dingen kan je prima verstoppen een geven een zeer fijne CO2 stroom. Kosten? Bij tante Ali rond de vier euro.
HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg
 
Je spraybar moet hoger zitten namelijk vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht, zo'n 30 graden, naar beneden. Je wateroppervlak mag licht rimpelen. Dat CO2 trappetje brengt je CO2 keurig naar boven je bak uit zoals het ding nu zit. Zet het apparaatjes zo laag mogelijk onder je spraybar zodat elke CO2 bel nogmaals naar beneden gedrukt wordt. Overigens vind ik dit lelijke dingen in een bak en zou ik hem, indien mogelijk vervangen door een diffuser. Een Bazooka achtig type. Die dingen kan je prima verstoppen een geven een zeer fijne CO2 stroom. Kosten? Bij tante Ali rond de vier euro.
Bekijk bijlage 294785
m’n co2 wordt op dit moment al door een reactor toegevoegd is dit niet de meest efficiënte manier? Welk co2 trappetje bedoel je eigenlijk precies? Dat snap ik niet helemaal :)
De spraybar zal ik idd wat hoger zetten. Thanks voor je tips
 
Bekijk bijlage 294776

Even een snel plaatje gemaakt met de telefoon, vanmiddag een paar plantjes erbij gezet:
- Heteranthera zosterifolia
- Alternanthera rosanervig
- Helanthium tenellum (eens zien of ik een grasveld-achtig effect kan krijgen, ben benieuwd!)
Op de bovenste foto hier meende ik zo'n CO2 trappetje links in je bak te zien.
 
Het is alweer een tijd geleden, tijd voor een update!

Afgelopen maanden ben ik begonnen met de EI methode en dit bevalt me prima. Ondanks dat had ik toch nog steeds last van slecht groeiende planten en kwamen er weer algen tevoorschijn. Na lang zoeken en hulp via het forum heb ik de co2 fluctuatie problemen weten op te lossen, en blijft m’n co2 mooi op peil. De meeste plantjes zien er weer blij uit.

2 weken geleden heb ik ook een extra filter geplaatst, er draait nu een oase biomaster 600 en 350 op de bak. Ik zie duidelijk verschil in de kwaliteit van het water. Super tevreden mee!

Zoals in het bijgevoegde filmpje te zien is heb in ondertussen een spraybar over de gehele lengte van m’n bak, ook dit bevalt goed. Wel ga ik zodra de geplande verhuizing achter de rug is deze vervangen door een zwarte uitvoering met kleinere gaatjes. Tijdens de verhuizing zal ik ook de stroming pompjes eruit halen (dit gaat dan wat makkelijker aangezien de bak iets te dicht op de muur staat) de pompjes staan nu dus uit.

Gister avond voor de grap een klein filmpje in elkaar geflanst. Hopelijk vinden jullie het leuk! Het is nog verre van perfect maar het staat er gelukkig een stuk beter bij als een aantal weken terug. Desondanks zijn alle tips welkom



Tot de volgende update!
 
Tof filmpje! Misschien een idee om wat garnalen 🦐 toe te voegen. Kunnen erg goed alg eten.
 
Leuk filmpje inderdaad en het ziet er echt prima uit zo. Fijn om te horen dat ons advies heeft geholpen en bedankt voor de update, het is altijd leuk om na een tijdje te zien/horen hoe het is gegaan.
 

Terug
Bovenaan