Wat is er nieuw

Aquapro 400 verversen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kristiaan
  • Startdatum Startdatum
K

Kristiaan

Guest
Hoi!

Ben sinds een tijdje begonnen met de hobby, en heb vragen over het verversen van mijn filter, de superfish aquapro 400. Ik filter over actief kool, keramiek balletjes en bioballs. Daarnaast wordt het water gefiltert door 3 soorten watten/sponzen. Van dik naar dun.

Wat moet ik hieraan verversen? En wanneer moet ik de slangen verversen?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Belangrijk is dat je niet teveel in 1 keer schoonmaakt want dan verstoor je de boel waardoor heel de balans uit je bak kan raken.
Actief kool kan je verwijderen in principe en eventueel de filterwatten vervangen als de uitstroom aanzienlijk minder is.
De slangen kan je als het nodig is schoon trekken met een speciaal dingetje of een koperdraad met een plukje watten bv.
Laat het filter ook niet al te lang uitstaan voor de zekerheid tijdens deze dingen.

De slangen hoeven niet te worden ververst alleen worden schoongemaakt van binnen, verder zo min mogelijk schoonmaken alleen eens in de zoveel tijd de watten en sponzen uitknijpen als de doorstroming minder wordt.

Slangen hoef je normaal maar 1 keer per jaar uit te kuisen en dit op de manier John aan geeft.

De zwarte kool zou ik eruit halen, en deze pas gebruiken als er bv. medicatie in de bak is gebruikt, voor iets anders heb je hem normaal niet nodig.

De watten zou ik wel telkens vervangen als je de filter uit kuist, de sponzen kan je gewoon uitknijpen tot de vuiligheid er zo goed als eruit is en opnieuw gebruiken.

Beste is wel dat je als je de filter uit kuist je die periode geen water ververst.
Dus als je bv. om de twee weken water ververst je beter nu water ververst, na twee weken de filter uit kuisen en twee weken later opnieuw normaal water verversen.
De filter uit kuisen moet bij de ene persoon om de maand, bij de andere pas om de drie maanden, het ligt er maar aan welke bezetting je hebt en hoe groot deze is. 🙂

Okeee top dank jullie wel! Waarmee kan ik het kool vervangen? Ik richt me op tanganyika cichliden!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan