Wat is er nieuw

aquaria prijs qualiteit verhouding

• Onderwerp starter Onderwerp starter ralfj
  • Startdatum Startdatum
R

ralfj

Guest
Ik ben erover aan het denken om met de tijd een groter aquarium te kopen van ongeveer 100cm. Nu heb ik op Internet al wat rond gekeken en er zijn zo veel verschillende aquaria dat ik me afvraag, wat is nou een goed aquarium? En dan natuurlijk voor een redelijke prijs. 😉
Ik zou hem met onderkast willen.
En zouden jullie voor nieuw gaan of ook voor 2e hands?

Ligt natuurlijk aan de prijs en de conditie van het aquarium. Let vooral op krassen (en uiteraard op lekken)

ligt ook aan je budget..hoeveel wil of kan je eraan uitgeven?

Ik heb mijn 150 cm bak via marktplaats gekocht voor 100 euro inclusief goed werkende verlichting en (bijna) krasvrij.
Onderkast kocht ik voor 50 euro. Dus al met al niet te duur. Kon ik de rest aan techniek en inrichting uitgeven.

Wel eerst gaan kijken en vragen of ze de bak willen vullen..lekvrij en krasvrij bekijken!

Maar is het ook bijvoorbeeld zo dat juwel aquarium met kast betere kwaliteit heeft dan bijvoorbeeld eheim? Of andere merken?
Ik heb gelezen dat met name de onderkast van eheim beter zou zijn, maar het lijkt alsof ik hier meer mensen met een aquarium van juwel zie.
Of doet het merk er eigenlijk niet zo toe, en moet je gewoon kijken naar wat je mooi vind (binnen je budget natuurlijk)?

Nou als ik hem zo rond de �150 of minder kan kopen zou dat mooi zijn, maar dan zal het geen nieuwe zijn denk ik?

De verschillende merken hebben allemaal hun voors en tegens.
Zou zelf kijken naar wat binnen jouw budget past en wat je dan tegenkomt. Neem er je tijd voor. Er komen elke dag weer bakken bij op marktplaats.

Maar is het wel re�el om voor dat geld een 2e hands te kunnen kopen of zou ik dan toch meer aan minimaal �200+ moeten denken?
Duurder zou ook kunnen, duurt alleen wat langer om hem dan aan te schaffen. En er is ook zeker geen haast bij hoor, heb alle tijd.
Maar als het voor minder zou kunnen is het natuurlijk mooi, dat geld zou ik dan weer in andere dingen kunnen investeren.

kijk eens rond op marktplaats etc
heb je een idee

al wordt er soms wel eens teveel gevraagd

Voor 200 euro heb je ook een nieuwe meterbak: klik

Verwarming en extern filter er dan nog wel bijkopen. Geen intern filter is een voordeel ;-)

Ik wilde hem ook met meubel om daar een extern filter in te kunnen zetten, maar zonder meubel zou ik ook plaats hebben voor een groter aquarium (dressoir 190cm) maar dan met binnen filter.
Is dat wel mogelijk om bijvoorbeeld een aquarium van 120cm met een binnenfilter te houden?
Of tot welke maat zou een binnenfilter goed kunnen functioneren?
(Hiervoor zou ik nog wel heel even mijn vrouw moeten overtuigen 😉 )

Ja dat is idd een mooi voorbeeld SaskiaZ.
Met geen binnenfilter is een voordeel, bedoel je de prijs of werking ervan?

Kijk gewoon op MP voor bakjes vanaf 1meter.
Heb mijn Rio 180 gekocht voor 180 euro incl meubel en pomp.
Staan er genoeg op!

ralfj zei:
Ja dat is idd een mooi voorbeeld SaskiaZ.
Met geen binnenfilter is een voordeel, bedoel je de prijs of werking ervan?

Ik heb zelf nog maar 1 bak met een intern filter, eigenlijk moet ie daar ook nog uit. Ik heb zelf visbestanden waarbij een extern filter gewenst is (Tanganyika) tot zelfs noodzakelijk is (malawi mbuna, roofvissen). Verder neemt een intern filter ruimte in die ik liever terugzie in liters, je kunt het waterniveau van je bak niet laten zakken zonder het filter uit te zetten, ik vind ze lastiger schoon te maken, ze hebben minder inhoud, het is een stuk lastiger om zaken als turf, kool of keramiek in te doen (ja, in dure voorgevormde bakjes...). Laat soms kitresten achter bij verwijderen. Je betaalt bij aankoop wel voor zo'n intern kreng ding, dat is dus zonde vind ik.

ralfj zei:
Is dat wel mogelijk om bijvoorbeeld een aquarium van 120cm met een binnenfilter te houden?
Of tot welke maat zou een binnenfilter goed kunnen functioneren?

Een binnenfilter heeft minder met de bakmaat te maken als met het visbestand dat je houdt.

Veel vissen gaat niet, en sterk vervuilende vissen al helemaal niet.

Dus, als je van plan was een heel lichte visbezetting te nemen zonder vervuilende vissen (maanvissen, discus, goudvis-achtigen, roofvissen etc) dan kan een intern filter wel.
In alle andere gevallen, intern filter eruit en een (ruim bemeten) extern filter erop.

Ik zou ook kijken op marktplaats als ik jou was, daar staan aardig wat aquaria op. Als je even goed rondkijkt vindt je vast wel iets moois voor een leuke prijs.

Op marktplaats heb je ook genoeg bakjes waar ze al een extern filter bij hebben zitten.
Dus dan is de keuze heel makkelijk als je het mij vraagt.

Als je voor nieuw gaat zou ik voor de trofis gaan, mooie degelijke bakken, voor een redelijke prijs.

Gr. Rob.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan