Wat is er nieuw

aquaria schoonmaken

• Onderwerp starter Onderwerp starter mariohelmesenzo
  • Startdatum Startdatum
M

mariohelmesenzo

Guest
tropische visjes zoals guppen als ik de bak wil schoonmaken moet ik alle vissen er dan uithalen? het zijn warm water visjes en niet goudvisjes

Hoe precies wil je het aquarium gaan schoonmaken?
Zoals je de vraag stelt komt het over alsof dat misschien wel veel te grondig is.

Ik denk dart het ook van belang is om te weten wat je eronder verstaat en ook het waarom kan nog van belang zijn. In een goed ingedraaide bak is vaak niet heel veel onderhoud nodig. Dus enige toelichting zal wel makkelijk zijn 😉.

nou maak iedere week pompje schoont en filters in een beetje aquarium water in een emmer. zodat de goede bacterien niet eruit gaaan. t gaat me meer om de bodem

Aan de bodem weinig doen.
Filter moet zijn werk doen.

In principe hoef je aan de bodem idd weinig te doen. Je kunt er met vinger heel zachtjes doorheen 'roeren' en tegelijk het losse vuil opzuigen met een aquariumslang.
Maar dit doe je zo eens in de twee maanden, afhankelijk van de visbezetting en de grootte van je aquarium, pomp, etc.

@Is jou bak ingedraaid? pardon? wat is dat dan?

@ sanneke : vissen is een ehm waterhome dit is dezelfde als ik heb : http://www.deco-aquarium.fr/photo-aquar ... terhome-6/

alleen ik heb iets van 15 totaal 1 algeneter plantjes en 2 zijn zwanger. verwarming.

heb een extra bak gehaald met verwarming pomp en steentjes voor als de zwangere hun jongkies krijgen dat ik die in die andere bak tijdelijk kan doen tot ze groter zijn is dit verstandig?

pomp is best groot en gaat hard geen idee wat voor een

Filterpomp eigenlijk afblijven totdat je merkt dat de doorstroming aan het afnemen is..
Dan kun je de spons lichtjes uitspoelen..
Bodemonderhoud met een hevelklok, zelf gebruik ik gewoon een slang een beetje boven de bodem wapperen, eventueel daarvoor even een beetje omwoelen zodat het vuil naar boven komt.

dankje ik heb een slang

Dat is een fijn aquarium!

Als je nu bij het waterverversen eens in de twee/drie maanden even met je vingers zachtjes door de bodem gaat dan kun je het vuil wat eruit komt meteen met de slang mee opzuigen.

Alle andere keren (eens in de week) dat je een klein deel van je water ververst hoef je dit niet te doen.

Leuk dat je er een aquarium bij wilt voor de baby visje. Het is het handigste als je die altijd klaar hebt staan voor gebruik.

Is jouw aquarium ingedraaid? Wat is dat dan vraag je.

Een nieuw aquarium kun je het beste eerst vier weken laten draaien, ZONDER vissen. Je kunt van je grote aquarium het sponsje uitknijpen in je kleine aquarium water. Zo breng je de bacterien in het kleine aquarium.

Na vier weken is het water dan helemaal goed voor jouw visjes.

Die vier weken noemen ze het indraaien van je aquarium.

Als tip wil ik je meegeven om wat echte planten in je aquarium te zetten. Op de foto zie ik volgens mij plastic planten en dat vinden visjes niet zo fijn.

Succes!

sanneke aller eerst was dit aquarium heb ik overgenomen die was al ingedraaid alleen met de omverhuizing van verdieping hebben we 3kwart water eruit moeten halen.

daarnaast heb ik echte planten alleen die 2 rode die je ziet zijn nep

mariohelmesenzo zei:
nou maak iedere week pompje schoont en filters in een beetje aquarium water in een emmer. zodat de goede bacterien niet eruit gaaan. t gaat me meer om de bodem

Elke week is veel te veel in de regel. Pas als de uitstroom minder wordt dan actie ondernemen en licht uitspoelen.
Bij een buitenfilter kun je de watten wel eens per 1-2 weken vervangen of schoonmaken.
Bij een binnenfilter spoel ik niet vaker dan eens per maand de spons uit.

Edit:
Ik zie dat je waarschijnlijk een binnenfilter hebt gelet op het formaat en dan denk ik dat je best eens per maand dat kan doen of in veel gevallen nog minder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan