Aquaria van DAFW


DAFW

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2017
Berichten
292
Leeftijd
26
Op verzoek ga ik beginnen aan mijn foto-album.

Even een korte intro sinds begin dit jaar ben ik weer begonnen met het houden van vissen.
Ik heb daarvoor al eens een aquarium gehad maar dit was geen succes omdat niemand zich er echt in had verdiept en we als beginners daardoor alles van de LFS aannamen.
Waardoor er op een gegeven moment maanvissen, guppen en een betta splendens bij elkaar zaten :oops:

Dit werkte uiteraard niet en na veel problemen en uitval is het aquarium verkocht.

Eind vorig jaar begon het toch weet te kriebelen en wilde ik het graag nog eens proberen en als cadeau voor het slagen kreeg ik als verassing een aquarium.

Nadat ik op het internet wat had rondgekeken wilde ik toch graag een tropisch aquarium en na wat overhalen had ik al snel een tropisch 72 liter aquarium in mijn kamer staan.
Na het nodige onderzoek en wat navragen tijdens het indraaien van het aquarium.
Wilde ik in dit aquarium 15 danio margaritatus, 8 otocinclus en een betta gaan houden.
4 weken later was het dan zo ver en kon ik de vissen in het aquarium toevoegen.
Aangezien het een foto album is:Dk
Hieronder wat foto's hoe het aquarium er toen bij stond.
IMG_20170227_205101.jpg
IMG_20170301_213515.jpg
IMG_20170301_213552.jpg

Ik was toen heel erg tevreden met het uiterlijk maar als ik er zo naar terug kijk ben ik blij dat ik het uiterlijk later wat heb veranderd :oops::Dk

Tot zover mijn intro op mijn foto album
Later meer:thumbs:

IMG_20170227_205101.jpg
 
Ben benieuwd naar het verdere verloop van jouw foto album.Mooie betta trouwens.:thumbs:
 
Ben benieuwd naar het verdere verloop van jouw foto album.Mooie betta trouwens.:thumbs:
Was inderdaad een mooie betta, maar helaas is die overleden:(k

Ben ook zeker benieuwd! Lekker bezig trouwens, nu al een foto-album :thumbs: :petjeaf:
Bedankt:)k, maar zo snel ben ik niet hoor lees als sinds eind februari mee dus heeft toch wel jaartje geduurd :Dk
 
Is het mogelijk om zelf de topic naam te veranderen of moet een moderator dit doen?
Want aquariums is volgens mij niet correct :oops:
en wil dit graag veranderen in: de Aquaria van DAFW
 
Is het mogelijk om zelf de topic naam te veranderen of moet een moderator dit doen?
Want aquariums is volgens mij niet correct :oops:
en wil dit graag veranderen in: de Aquaria van DAFW
Is het mogelijk om zelf de topic naam te veranderen of moet een moderator dit doen?
Want aquariums is volgens mij niet correct :oops:
en wil dit graag veranderen in: de Aquaria van DAFW
Stuur anders een PBtje naar Jessicapilon of naar Ton Hageraat en die doen dat direct voor jou.
 
Ik zie dat de titel is veranderd;)k
Super bedankt

Verder met de tijdlijn op dit moment is het eind februari begin maart.
Met de verkoper van de danio margaritatus had ik een kort gesprek over het kweken van de danio's maar ik was dit in eerste instantie niet van plan.
Na twee weken trok dit toch wel mijn interesse en ben ik wat informatie er over gaan opzoeken.
het leek me toen toch wel leuk om dit een keer te proberen en na wat overhalen kocht ik via marktplaats goedkoop een superfish aqua 30 om in te kweken.
IMG_20170315_193400.jpg

Na wat problemen met de verwarming en na deze ingeruild te hebben kon het indraaien van het aquarium beginnen.
en na het indraaien begon ik met mijn eerste kweek poging van de danio margaritatus.
in mijn kweek verslag zal ik wat dieper ingaan op wat ik nu precies gedaan heb voor degene die dat interessant vinden.

De weken daarna gebeurde er niet zoveel totdat ik opzoek ging naar een goed meubel voor onder mijn 72 liter aquarium.
Ook was ik opzoek naar een externe filter omdat mijn betta constant werd weggeblazen door de eheim pickup en deze niet te dempen was.
Via marktplaats vond ik iemand in de buurt die een juwel meubel verkocht en ook een Eheim 2217 te koop had staan.
Het meubel was iets te groot voor mijn aquarium en tijdens het gesprek met de verkoper kwamen we bij dit onderwerp en hij vroeg waarom ik dan een meubel nam die groter was.
Toen ik zei dat ik dat had gedaan zodat ik altijd nog een groter aquarium erop kon zetten bood die mij een 112 liter aquarium gratis aan.
Hierop zei ik uiteraard geen nee en zo stond er naast een nieuw aquarium meubel en een nieuw filter ook een nieuw aquarium in mijn kamer;)k
Tegen die tijd was ik er achter dat mijn goudvissen veelste klein zaten in een 54 liter aquarium en na het schoonmaken van het aquarium en de inrichting konden de goudvissen over.
IMG_20170427_124102.jpg

Aangezien mijn 72 liter aquarium plaats moest maken voor mijn 112 liter aquarium maakte ik gelijk gebruik van dat moment om de inrichting eens te gaan passen.
Omdat ik de Eheim 2217 wilde gaan gebruiken voor de 112 liter was ik ook weer opzoek naar een andere externe filter.
Via marktplaats heb ik voor de 72 liter een tetra EX 600 gekocht maar bij het binnen komen van het pakket bleek dit geen EX 600 te zijn maar een EX 800 plus!
IMG_20170626_224620_1.jpg


Morgen zal ik weer proberen een nieuw stuk te typen;)k
 
Ook daar kijken we dan weer naar uit en volgen we graag al je beweegredenen.
 
Het is rond juli, ik heb besloten dat het tijd is dat de goudvissen gaan verhuizen, ze zijn alle 4 een stuk gegroeid sinds februari en dan waren ze nog niet eens op de helft van de grote die ze konden worden.
Daarom ben ik via marktplaats opzoek gegaan naar een goed nieuws huis.
Deze hebben ze gevonden in een 2200 liter vijver.

Omdat de goudvissen weg waren maakte dat het 112 liter aquarium vrij.
Ik wilde hier mijn 72 liter bewoners in gaan doen.
Om dit nog even op te sommen dit waren 8 oto's en 19 danio margaritatus(19 inderdaad de kleintje waren tegen die tijd groot genoeg om bij de rest te kunnen)

Aangezien ik al een ingedraaid filter had konden ze eigenlijk bijna gelijk over.
Maar eerst wilde ik de scape aanpassen en er meer planten in doen.
IMG_20170720_215744.jpg

Omdat ik had gelezen dat de bacteriën van tropisch en van koudwater aquaria verschillen heb ik toen toch er voor gekozen om het aquarium 4 weken te laten indraaien met mijn reserve filter.
Na deze periode kon ik dan 2 weken beide filter in het aquarium laten draaien en daarna de pickup eruit halen.
Dit idee bleek prima te werken en na 4 weken kon alles over.

In dezelfde tijd ging het niet zo goed met mijn betta.
Hij kreeg last van ernstige vinrot en na dat mijn kweekaquarium vrij kwam is die daarheen verhuist voor rust.
Na meerdere pogingen met medicatie was er geen verbetering maar ging die alleen nog maar achteruit tot het moment dat die alleen nog maar op de bodem lag.
Ik heb hem op dat moment uit zijn lijden verlost.

Nadat de betta was uitgevallen heb ik twee aquariums gekocht een aqua 20 en een aqua 30.
Dit met het idee om de aqua 30 te gaan gebruiken als betta aquarium.
Aangezien ik het idee had dat mijn vorige betta teveel stress had in het gezelschapsaquarium.
Voor het aqua20 aquarium had ik nog geen plannen
IMG_20170715_194613.jpg
IMG_20170720_215827.jpg

Nadat ik ze allebei had ingericht konden ze 4 weken indraaien.
Mijn andere aqua 30 heb ik na uitvallen van mijn vorige betta helemaal schoongemaakt (natuurlijk niet met schoonmaakmiddelen) zodat ik er weer in kon gaan kweken en kweek nummer 2 was gestart.
 
Zal ik doen;)k gister begin gemaakt aan het kweekverslag.
Is nog wat karig want is alweer tijdje geleden.

Maar verder met mijn foto album.
Na het uitvallen van mijn betta ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe, na een aantal mooie foto's van betta's te hebben gezien viel de keuze op een betta splendens plakat red dragon.
hqdefault.jpg

Nu was het de taak om er zo een te vinden:Dk

Mijn 72 liter was leeg omdat de bewoners hiervan zijn verhuist naar de 112 liter.
Aangezien het dennerle grind in het aquarium heel erg beviel koos ik ervoor om dit nogmaals te gebruiken, ook de zwarte verf van dat aquarium vond ik erg mooi en dit bleef beter zitten dan zwarte folie.
Ik heb hier zoals zovelen zwarte krijtbord verf voor gebruikt dit kost bij de action 4 euro en voor 1 euro meer heb je daar ook nog een roller bij.

Nadat dit aquarium geverfd was, was er nog genoeg over en ik heb daarom het 30 liter aquarium van de vorige post ook geverfd omdat de folie niet zo goed bleef zitten.

Al beplanting wilde ik voor wat makkelijkere planten gaan en dit zijn uiteindelijk allemaal cryptocoryne's geworden.
Omdat er ook wat zuurstof planten in moesten heb ik er een aantal stekken cabomba bij gezet.
IMG_20170826_123624.jpg

IMG_20170826_123629.jpg

IMG_20170826_123644.jpg


Dit was het weer voor vandaag:)k
 
Probeer 'the bettabook' op facebook, die hebben enorm veel verschillende soorten zitten.
 
Mooie betta en ik hoop voor jou dat je hem vind.:stars:
Probeer 'the bettabook' op facebook, die hebben enorm veel verschillende soorten zitten.

Super bedankt alleen ik denk niet dat het helamaal duidelijk is dat ik mijn foto album vanaf het begin aan het opbouwen ben.
Op dit moment ben ik bezig om vanaf februari dit jaar tot het heden te reconstrueren met behulp van foto's die ik in die tijd heb genomen met tekst en uitleg over de keuzes die ik heb gemaakt met daarnaast de gebeurtenissen.

Ik zie nu dat ik dit inderdaad niet duidelijk heb aangegeven:oops:

Ik hoop dat het nu wat makkelijker te volgen is en sorry voor de verwarring:sorry:
 
Super bedankt alleen ik denk niet dat het helamaal duidelijk is dat ik mijn foto album vanaf het begin aan het opbouwen ben.
Op dit moment ben ik bezig om vanaf februari dit jaar tot het heden te reconstrueren met behulp van foto's die ik in die tijd heb genomen met tekst en uitleg over de keuzes die ik heb gemaakt met daarnaast de gebeurtenissen.

Ik zie nu dat ik dit inderdaad niet duidelijk heb aangegeven:oops:

Ik hoop dat het nu wat makkelijker te volgen is en sorry voor de verwarring:sorry:
Tussen de regels door is de opbouw wel te lezen ja, maar niet echt heel duidelijk. Had het er wel uit gehaald, maar was meer op de manier van posten
 
Ja klopt de spanning is er nu wel gelijk vanaf:pk
Het heeft me ongeveer 4 maanden gekost maar ik heb hem via verloop kunnen bestellen en hij is er op dit moment precies een maand
IMG_20171116_194820.jpg
IMG_20171116_194836.jpg
IMG_20171214_093047.jpg
 
Tussen de regels door is de opbouw wel te lezen ja, maar niet echt heel duidelijk. Had het er wel uit gehaald, maar was meer op de manier van posten

Ik zal er op gaan letten hier is inderdaad nog wat in te verbeteren.
Mocht het niet duidelijk zijn of niet goed geschreven dan hoor ik het graag.
Het moet natuurlijk wel goed en duidelijk te lezen zijn
 
Wel een hele gave vis hoor!
Prachtig dier! Ja, sorry... ik had hem niet echt begrepen :D

Ben er ook heel erg blij mee:)k
moet ook zeggen super service van verloop.
Gaf aan dat ik opzoek was naar de kleuren combinatie en ze hebben deze voor mij besteld.
Hij bleek helaas niet op voorraad en toevallig ging de importeur naar Thailand en die heeft daar gekeken of die ze kon vinden.
De drie die daarna binnen kwamen zijn alle drie naar verloop gegaan en ik kon daar de dag dat ze binnen kwamen kiezen welke ik wilde hebben.
 
Ben er ook heel erg blij mee:)k
moet ook zeggen super service van verloop.
Gaf aan dat ik opzoek was naar de kleuren combinatie en ze hebben deze voor mij besteld.
Hij bleek helaas niet op voorraad en toevallig ging de importeur naar Thailand en die heeft daar gekeken of die ze kon vinden.
De drie die daarna binnen kwamen zijn alle drie naar verloop gegaan en ik kon daar de dag dat ze binnen kwamen kiezen welke ik wilde hebben.
Super chill idd! Mooi dat je deze service zo hebt! Heb je geluk mee
 
Ik ben ook zeker blij dat er zo'n goede winkel bij me in de buurt zit :)k

Omdat ik het toch niet kan laten om nog klein stukje te typen.

De volgende periode was kwa veranderingen rustig mijn 72 liter was aan het indraaien en in mijn 112 liter was alles nog licht beplant en daarom waren de danio margaritatus waren een beetje schuw.
Omdat ik ook een beetje last had van draadalg ging in opzoek naar een oplossing hiervoor .

Bij toeval was het zo dat bij verloop de amano garnalen die maand in de aanbieding waren.
Mijn vorige ervaring met garnalen was niet zo goed omdat ze allemaal dood gingen, terug kijkend op die periode kwam dat waarschijnlijk door het juwel filter:oops:.
En omdat het water zo slecht was dat ze er allemaal uitklommen:oops:

Ik wilde het daarom nog een keer proberen.
Binnen twee dagen dat ik de 10 amano's erin had gedaan waren alle algen weg en tot op de dag van vandaag is er bijna geen alg meer te vinden, naar mijn mening zijn dit dus echt geweldige algeneters en algemene opruimers
IMG_20170830_205803.jpg


Omdat ik de danio margaritatus toch wat schuw vond heb ik een beetje rondgekeken op het internet of iemand hier een oplossing voor had.
Echt specifiek op de soort kon ik niks vinden maar ik las wel vaak dat drijfplanten konden helpen bij schuwheid.
Een een tijdje later had ik dan ook een hele kluit salvinia natans in mijn aquarium drijven.
IMG_20170927_185849.jpg
IMG_20170927_185856.jpg


Ondertussen groeide de rest van de planten rap door en ik denk dat het een combinatie van beide is maar de danio margaritatus zijn nu bijna niet meer schuw te noemen.

Volgende keer meer :)k
 
Het was voor mij eerlijk gezegd ook niet 100% duidelijk maar al bij al blij dat je deze prachtige vis in je bezit hebt en wat de shop betreft das wel een service om U tegen te zeggen.:thumbs:
 
Je leest idd vaker dat te felle verlichting er voor kan zorgen dat vissen schuw worden. Fijn dat dit een oplossing is geweest want het zijn prachtige vissen om te zien!
 
Leuk verslagje om te lezen .
Hoe een virus zicht zomaar kan verspreiden beginnen met een 54l bakje en even later al een paar bakjes erbij :D
 
Je leest idd vaker dat te felle verlichting er voor kan zorgen dat vissen schuw worden. Fijn dat dit een oplossing is geweest want het zijn prachtige vissen om te zien!

Zeker, dit is ook de reden dat ik ze ben gaan kweken;)k


Over verlichting gesproken, toen ik het 112 liter aquarium kreeg zat er helaas geen verlichting in.
Ik heb daarom twee Aquastorexl smd led balken van 60 cm in de kap van het aquarium gemaakt.
Na een aantal weken is daar nog een RGB balk van JMB bijgekomen met een TC-420 led controller.
Totale kosten: 155 euro


Voor de 72 liter ben ik na het kapot gaan van de tl buis gegaan voor een goedkopere oplossing.
Ik heb hiervoor een goedkope chinese oplossing gegaan om te kijken of dit zou voldoen.
Omdat het vergeleken met andere oplossingen zo goedkoop was wilde ik de gok wel wagen.
Uiteindelijk zitten er twee balken boven van totaal 8 watt(al neem ik de chinese specificaties altijd met een korreltje zout.)
De lichtopbrengst vind ik voor de 20 euro die ik ervoor betaald heb prima en de planten groeien goed.
Voor de Low-light setups vind ik dit dus een prima oplossing.
Totale kosten: 20 euro

In mijn betta aquarium was de verlichting ook kapot:stom:
Voor dit aquarium ben ik dus ook opzoek gegaan naar nieuwe verlichting.
In dit geval ben ik gegaan voor de 5500K Superfish aqua40 LED van Aquaterraled.
Ik moet er bij zeggen dat een versie heb met alleen maar witte leds
Volgens de verkoper was ik de eerste die de Led kreeg toegestuurd.
Deze ledbalk is met zijn 5,4 watt een stuk feller dan de led uit china maar is ook wel duurder.
Totale kosten: 25 euro

*alles kosten zijn zonder verzendkosten



Omdat de drijfplanten in mijn 112 liter een goed resultaat hadden.
Heb ik na een tijdje een aantal plantjes overgezet naar mijn 72 liter aquarium.
Dit ook omdat ik in dit aquarium goerami's wilde gaan houden en deze van drijfplanten houden.
Na een tijdje informatie te hebben verzameld ging ik voor de honing goerami.
Dit heb ik gedaan omdat er in mijn aquarium eigenlijk maar twee soorten goerami's kunnen: de honing goerami en de dwerg goerami.
Omdat ik veel slechte verhalen over ziektes bij de dwerggoerami vond ben ik voor de honing goerami gegaan.
Bij de LFS hoorde ik dat er makkelijk 2 koppels in mijn aquarium konden en uiteindelijk heb ik dit ook gedaan.
Achteraf had ik voor een koppel gekozen, maar na 2 maanden gaat het nog steeds goed en heb ik geen wonden of gescheurde vinnen gezien.
IMG_20171003_204833.jpg


Na twee weken heb ik daarbij nog 10 corydoras habrosus gedaan.
IMG_20171002_201746.jpg

Na een week heb ik de indeling nog een klein beetje veranderd omdat ik het stuk hout toch niet zo mooi vond.
IMG_20171019_175927.jpg


Later meer:)k
 
Dan heb je serieus in de kosten gezeten Daf zo'n 200 euro,dat word kweken en kweken en nog eens kweken maat.
 
Dan heb je serieus in de kosten gezeten Daf zo'n 200 euro,dat word kweken en kweken en nog eens kweken maat.

Om alle kosten eruit te halen wel inderdaad.
Gelukkig vind ik het ook heel leuk om te doen en is het heel erg leuk om mede hobbyisten blij te maken met de danio margaritatus want ik vind het een prachtige vis:)k.
 
Om alle kosten eruit te halen wel inderdaad.
Gelukkig vind ik het ook heel leuk om te doen en is het heel erg leuk om mede hobbyisten blij te maken met de danio margaritatus want ik vind het een prachtige vis:)k.
Is een mooie rode vis inderdaad,ietwat speciaal en valt wel op in een aquarium.
 
Wauw ziet er allemaal wel heel gaaf uit.
Welke drijfplanten gebruik je?
 

Terug
Bovenaan