Aquariaan in nood

Lumineon99

Well-known member
Lid geworden
7 mei 2020
Berichten
98
Leeftijd
25
Locatie
's-Hertogenbosch
Hallo forumleden!

Ik heb een juwel rio 120 (80/30/40) en zit met een probleem met het licht, deze werkt niet goed meer!
Als ik deze in het stopcontact steek wilt ie het soms voor een paar seconden doen (knipperend) maar valt daarna tevergeefs uit, soms gaat ie gewoon niet aan.
Moet ik nu gewoon 2 nieuwe t5 balken kopen of is het een probleem van binnenin en moet ik dus een geheel nieuwe lichtbak halen?
Dit 2e zou erg jammer zijn, weet dat die niet bepaald goedkoop zijn.
 
ff knipperen en dan niets, kan ook een starterprobleem zijn.
Maar ik kan wel niet zeggen of de t5 van juwel deze wel nog heeft (kunnen ook electronische balasten zijn)
 
Zover ik mij herinner had mijn Rio destijds geen starter maar was dat electronisch als ik het goed heb.
 
En wat kan ik daarmee? Ben zelf helaas niet zo technisch aangelegd. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?
 
Maak anders eens een foto van de onderkant van de lichtbalk?
 
En wat kan ik daarmee? Ben zelf helaas niet zo technisch aangelegd. Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?
Een nieuw setje lampen kost niet zo veel, je loopt enkel het risico dat je er niets lee bent.
Wat ook een mogelijkheid is, is de armatuur zo laten en er ledbuizen in steken (die hebben dan een andere stroomvoorziening)
 
Maak anders eens een foto van de onderkant van de lichtbalk?
20200803_164835.jpg
20200803_164841.jpg
 
Een nieuw setje lampen kost niet zo veel, je loopt enkel het risico dat je er niets lee bent.
Wat ook een mogelijkheid is, is de armatuur zo laten en er ledbuizen in steken (die hebben dan een andere stroomvoorziening)
Werkt dat gewoon zo zonder enige vervanging aan te brengen? Die moeten toch ook aan de gang gebracht worden lijkt mij (nogmaals ik ben niet technisch)
 
Werkt dat gewoon zo zonder enige vervanging aan te brengen? Die moeten toch ook aan de gang gebracht worden lijkt mij (nogmaals ik ben niet technisch)
die ledbuizen?
Die komen met hun eigen stroomvoorziening.
De oude T5 armatuur dient dan enkel nog om ze op hun plaats te houden (en het middenste stuk van je lichtkap toe te houden)
 
die ledbuizen?
Die komen met hun eigen stroomvoorziening.
De oude T5 armatuur dient dan enkel nog om ze op hun plaats te houden (en het middenste stuk van je lichtkap toe te houden)
Voor hoever ik weet is die armatuur niet open te maken. Zit vast met plastic etc
Of begrijp ik het verkeerd?
 
Zover ik weet is het wel open te krijgen maar dat is geen makkelijke klus en zal je moeten breken als ik het goed heb. Dan zijn led buizen of een andere balk de makkelijkste oplossing denk ik.
 
Een klein stukje theorie. Je hebt lage frequentie tl en hoge frequentie tl verlichting. De lage frequentie is ongeveer 50hz en de hoge gaat over de 10khz. Het verschil is te herkennen of de starter aanwezig is. Deze is namelijk alleen aanwezig bij de lage frequentie verlichting. De lage frequentie wordt aangestuurd doormiddel een mechanische voorschakel apparaat. De hoge door een Elektronisch voorschakelapparaat. Tot zover de theorie.

Je hebt een hoogfrequent tl. Ik verwacht dat deze defect is. Ik weet niet of deze makkelijk te vervangen. Anders raad ik je je aan om deze om te bouwen naar ledbuizen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Buizen vervangen is een optie. Want hoe zien de huidige buizen eruit? Zien ze op de uiteinden zwart? Dan zijn ze waarschijnlijk gewoon op. Wanneer je voor TL gaat moet je er wel aan denken dat Juwel zo hun eigen buislengtes heeft waardoor ze ook nogal exorbitante prijzen kunnen hanteren. Bij Hornbach kost een voor jou geschikte buis 13,95 euro. Maar gemiddeld moet je aan zo'n 16 euro denken. Je moet er twee kopen, tenminste dat zou ik doen. Wanneer er iets is met een buis werkt de andere in het Juwel systeem ook niet. De Juwels werken zonder starter. Ze zijn wel open te maken, ik heb het al eens gedaan maar eenvoudig is het niet. Ik deed het door de onderkant met een Dremel open te slijpen. Later heb ik dit met een stuk PVC weer dicht gelijmd. Waar je trouwens nog wel even naar zou kunnen kijken is je aansluitingen in de doppen. Daar zitten de draden met clipjes vast. Is alles daar nog schoon ook de verbindingen? Ik vraag dit omdat ik op de foto zie dat de balk er niet zo schoon uitziet.
 
Buizen vervangen is een optie. Want hoe zien de huidige buizen eruit? Zien ze op de uiteinden zwart? Dan zijn ze waarschijnlijk gewoon op. Wanneer je voor TL gaat moet je er wel aan denken dat Juwel zo hun eigen buislengtes heeft waardoor ze ook nogal exorbitante prijzen kunnen hanteren. Bij Hornbach kost een voor jou geschikte buis 13,95 euro. Maar gemiddeld moet je aan zo'n 16 euro denken. Je moet er twee kopen, tenminste dat zou ik doen. Wanneer er iets is met een buis werkt de andere in het Juwel systeem ook niet. De Juwels werken zonder starter. Ze zijn wel open te maken, ik heb het al eens gedaan maar eenvoudig is het niet. Ik deed het door de onderkant met een Dremel open te slijpen. Later heb ik dit met een stuk PVC weer dicht gelijmd. Waar je trouwens nog wel even naar zou kunnen kijken is je aansluitingen in de doppen. Daar zitten de draden met clipjes vast. Is alles daar nog schoon ook de verbindingen? Ik vraag dit omdat ik op de foto zie dat de balk er niet zo schoon uitziet.



Ik ga morgen eens even kijken, bedankt!
 
Ik heb besloten om een led buis te gaan halen. Deze kan in de huidige armatuur maar heeft zijn eigen stekker om het even simpel te verwoorden, dus ik hoef niets aan de lichtbak zelf te veranderen. Iedereen bedankt voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan