Aquarium 120 lek 🙈

R

Richard81

Guest
Goedenavond,

na het buitenspelen in de sneeuw kwam ik binnen met een heel water ballet. Het aquarium lekt flink op de kitnaad. Ik heb gelukkig met een paar lijmklemmen het lekken kunnen stoppen. Nu wil ik alles gaan overzetten naar een tijdelijk aquarium. Kan ik gewoon schoonzand uitspoelen en dat met aquarium water erin doen en de vissen met wat planten gelijk overzetten?

alvast bedankt
 
Goedenavond,

na het buitenspelen in de sneeuw kwam ik binnen met een heel water ballet. Het aquarium lekt flink op de kitnaad. Ik heb gelukkig met een paar lijmklemmen het lekken kunnen stoppen. Nu wil ik alles gaan overzetten naar een tijdelijk aquarium. Kan ik gewoon schoonzand uitspoelen en dat met aquarium water erin doen en de vissen met wat planten gelijk overzetten?

alvast bedankt

Als het tijdelijk is, zou ik de opvangbak gewoon zonder bodem doen.
Wel je filter erbij plaatsen.

Weet niet hoe lang je ervoor uitrekt om je hoofdbak weer op orde te krijgen (neem aan dat je een nieuwe gaat plaatsen)? mocht dat een weekje of minder zijn, zou ik de vissen de komende week ook gewoon even niet voeren... voorkomt belasting van de biologisch onstabiele opvangbak.
 
Ik ben inderdaad van plan om een nieuwe bak te gaan halen ja. Ik weet zo niet of ik de nieuwe bak met een week weer draaiende heb. Ik heb er voornamelijk bodem vissen in zitten. Het is nu ook wel een mooie kans om het gelijk helemaal groots aan te pakken natuurlijk. Kan het nieuw zand gelijk in een aquarium met vissen of zitten daar gevaren aan?
 
Belangrijkste is dat je je bacteriën mee neemt dus je filter( materiaal).

Wij hebben een aantal weken geleden ook de bodem eruit gehaald en vervangen (filterzand). Dat kan prima. Zand en planten erin, vissen erbij en gaan. Je vissen zwemmen mogelijk alleen even in de mist maar dat trekt wel bij.

Je zult de eerste dagen wat meer ontlasting op de bodem terug vinden omdat de bacteriën die dat opruimen nog moeten ontwikkelen maar dat kan geen kwaad.

Je moet alleen wel bedenken ondanks dat je je filter mee neemt naar je nieuwe bak verlies je bacteriën uit de bodem. Dus wees matig met voeren, test je water, hou je vissen in de gaten en ververs liever een keer te veel dan te weinig.
 
ik heb al 3 keer mn zand vervangen in een draaiende bak, no problemo
 
Ok de pomp die in het lekke aquarium zit is te groot lijkt me voor de 60cm bakje. Ik zat al wel de denken of een stukje filter in het pompje te doen of zijn er nog andere tips?

alvast bedankt allemaal
 
lekt de kit bovenin of onderin?
Misschien kan je het niveau gewoon laten zakken
 
Probeer dan zoveel mogelijk biologisch materiaal in die tijdelijke bak te plaatsen. Dan houdt je de bacteriën daarop in ieder geval voorzien van voeding
 
Probeer dan zoveel mogelijk biologisch materiaal in die tijdelijke bak te plaatsen. Dan houdt je de bacteriën daarop in ieder geval voorzien van voeding
Schiet ik er iets mee op om het filter materiaal in een emmer te doen met een luchtpomp en aquarium water of is dat zinloos?
En iemand een idee hoe je een L nummer uit ze huis zet? Die zit altijd in een ornament maar komt er nu dus mooi niet uit🙈
 
Nee in een emmer zetten heeft geen zin voor meerdere dagen lijkt me. Voor het Lnummer, kan je hem niet met ornament en al overzetten? Je kan ze ook bij de kop pakken tussen duim en wijsvinger van bovenaf, ter hoogte van de borstvinnen.
 
Bij de verhuizing van mijn Malawibak in der tijd heeft het filtermedium 3 dagen in emmers met luchtsteen erin gestaan, na het heropstarten van de bak heb ik geen problemen ondervonden van NH3/4 of NO2, dus m.i. heeft het wel zin.

wat voor filter heb je nu op je bak staan trouwens? en waarom zou deze niet op de tijdelijke bak kunnen?

Zou proberen om de nieuwe bak z.s.m. up en running te krijgen, maar hoe snel het kan ligt natuurlijk ook of je er nog een achterwand in wil plaatsen ect.
 
Ik heb hem en ze huis maar over gezet eens kijken of hij er zelf uit gaat komen dan, staat wel erg vol zo 🙈
 
Bij de verhuizing van mijn Malawibak in der tijd heeft het filtermedium 3 dagen in emmers met luchtsteen erin gestaan, na het heropstarten van de bak heb ik geen problemen ondervonden van NH3/4 of NO2, dus m.i. heeft het wel zin.

wat voor filter heb je nu op je bak staan trouwens? en waarom zou deze niet op de tijdelijke bak kunnen?

Zou proberen om de nieuwe bak z.s.m. up en running te krijgen, maar hoe snel het kan ligt natuurlijk ook of je er nog een achterwand in wil plaatsen ect.
Ik heb een e901 staan lijkt me dat dat te hard gaat in zo een klein bakje ?
 
Ik heb een e901 staan lijkt me dat dat te hard gaat in zo een klein bakje ?

Weet niet hoe klein dat bakje is :)) maar je kan die E901 aardig knijpen met dat hendeltje.
Voor langere termijn is dat niet altijd even goed voor de pomp, maar voor een weekje moet dat niet uitmaken.
 
Weet niet hoe klein dat bakje is :)) maar je kan die E901 aardig knijpen met dat hendeltje.
Voor langere termijn is dat niet altijd even goed voor de pomp, maar voor een weekje moet dat niet uitmaken.
Een 60cm bakje maar heb nu een deel van het biologische gedeelte in de tijdelijke bak zitten de rest met filters in een emmer met lucht pomp. Ik ga morgen maar eens bedenken wat ik met het nieuwe aquarium wil gaan doen allemaal.
iemand misschien nog een goed adres tussen Utrecht en Wageningen ergens voor een nieuw aquarium?
 
Een 60cm bakje maar heb nu een deel van het biologische gedeelte in de tijdelijke bak zitten de rest met filters in een emmer met lucht pomp. Ik ga morgen maar eens bedenken wat ik met het nieuwe aquarium wil gaan doen allemaal.
iemand misschien nog een goed adres tussen Utrecht en Wageningen ergens voor een nieuw aquarium?

DIebo, Zoo&Zo, VKCichliden, Utaka en dan heb ik ze wel geloof ik.
Kwa aquaria zijn zeker Diebo & Zoo&zo denk ik je beste opties.
 
Ligt ook een beetje wat je wil. Diebo is wel goed qua aquaria en advies en zo maar als de bak die je wil toevallig bij de hornbach staat is dat meestal wel goedkoper.
 
Diebo is in nieuwegein toch?
mooie zaak maar daar krijg je ook vaak kneuzen advies hoor, wel goede kwaliteit vissen/planten.
Ik vind de aquariums bij de Hornbach ook vaak scherp geprijsd...
 
Heb dit probleem ook eens gehad.
Bij mij hebben de vissen een paar dagen in het bad rondgezwommen.
Wat planten erin, wat schuilplaatsen gecreëerd met bloempotten, het filter met stukken tuinslang verlengd en de verwarming gewoon zo erin gehangen.

Het gezin vond het niet leuk, imaar de vissen genoten volgens mij van de ruimte. :D
Iedereen, inclusief de planten, heeft het avontuur overleefd.
 
Is het een idee om elke dag 'vuil' water van het tijdelijke aquarium bij het filtermateriaal in de emmer te doen? Neem aan dat daar vaak gewisseld moet worden nu.

Dan hebben de bacteriën wat vervuiling om in leven te blijven :)
 
iemand misschien nog een goed adres tussen Utrecht en Wageningen ergens voor een nieuw aquarium?
Het ligt er echt aan welke bak je wilt hebben. Hornbach Nieuwegein had ik goede ervaringen mee, zeker qua prijzen van aquaria maar ook onderhoudsmiddelen (een fles Voogle 500ml kost er 9,95), maar zij hebben op sommige modellen erg lange levertijden.
Diebo, ben ik 4 jaar terug een aantal keer geweest, hadden toen vond ik wat prijziger assortiment, en toen ik er om advies kwam vragen hadden ze niet echt heel veel zin om me te helpen, leek het, vond het toen niet een heel prettige zaak. Kan nu helemaal anders zijn!

Ga je voor een juwel, dan kun je prijstechnisch het beste bestellen bij pets place, als je een wat grotere bak neemt en niet zelf af gaat halen, en geen lange levertijden wil hebben (en hun verzendkosten waren lager dan elders). Let wel op: (grotere) aquaria worden verzonden middels palletzending (en daar betaal je ook voor bij), dat betekent dat als je er een wil laten bezorgen en je bijvoorbeeld op 1 of 2 hoog woont, dat ze hem niet naar boven komen brengen, dus je moet dan zelf zorgen dat die bak naar boven komt. Kan een dingetje zijn als je een anderhalvemeterbak neemt en geen lift hebt.

Heel veel succes! Wat ellendig dat je bak is gaan lekken, echt super rot dat dit je zo overkomt. Sterkte met de opzet van het nieuwe!
 
Ga je voor een juwel, dan kun je prijstechnisch het beste bestellen bij pets place
Juist de Hornbach. Laagste prijsgarantie + 10% extra korting :)
Zolang de winkel waar je de laagste prijs hebt gevonden maar een Nederlandse KvK heeft.
Dit kan ook online met een formulier, al heb ik geen ervaring met online.
 
Juist de Hornbach. Laagste prijsgarantie + 10% extra korting
Ik tel de verzendkosten erbij op. Stel, je neemt een Rio 450, dan zit je bij hornbach aan een levertijd van 2-3 weken en verzendkosten van 99,95 euro. Dan is de bak + kast + verzendkosten 758 euro.
Bij Pet's Place zijn kast en meubel samen 727 euro, verzendkosten 24,95, dus betaal je totaal 752 euro. Levertijd 1-4 werkdagen.
Is dus goedkoper bij Pet's Place als je laat bezorgen en als het een rio 450 betreft met onderkast erbij.
 
Zal wel even naar de levertijd vragen van een Juwel.
Kreeg van Wesdijk te horen juwel rio 450 2 maanden.

Mvg ronald
 
Ik tel de verzendkosten erbij op. Stel, je neemt een Rio 450, dan zit je bij hornbach aan een levertijd van 2-3 weken en verzendkosten van 99,95 euro. Dan is de bak + kast + verzendkosten 758 euro.
Bij Pet's Place zijn kast en meubel samen 727 euro, verzendkosten 24,95, dus betaal je totaal 752 euro. Levertijd 1-4 werkdagen.
Is dus goedkoper bij Pet's Place als je laat bezorgen en als het een rio 450 betreft met onderkast erbij.
Met verzendkosten kan het niet uit.. 😅 zeker als deze opgehoogd zijn naar zo'n 100,- euro.
Paar weken terug was dit nog 70,-. Vond ik ook teveel dus maar opgehaald.
 
Verbaas mij wel over de lange levertijden van een aantal aanbieders... je zal maar acuut een nieuw aquarium nodig hebben.
 
Verbaas mij wel over de lange levertijden van een aantal aanbieders... je zal maar acuut een nieuw aquarium nodig hebben.
Van wat ik van de zomer begreep (toen wij voor een nieuwe bak shopten) verdienen LFS eigenlijk bijna niks aan de verkoop van Juwel-aquaria, dat werd me in meerdere zaken verteld. Die marge schijnt heel klein te zijn. Zeker als hij voor een lage prijs of een actie wordt verkocht. Het was zelfs zo dat een van de winkels aan gaf dat het voor hen prijstechnisch zelfs prettiger was als ik de bak ergens anders zou bestellen. Misschien heeft dat met de langere levertijden te maken?

Er werd me toentertijd inderdaad ook aangeraden om het af te halen, omdat je dan kan controleren op glasbreuk. De thuisbezorgingen kwamen bij die specifieke winkel niet eens het filiaal in, maar gewoon rechtstreeks vanaf de fabrikant doorgestuurd naar ons huis.
Afhalen was toen voor ons echter geen optie. Bak besteld bij Pet's Place (vanwege de goedkopere bezorging en tot aan de deur - zo begrepen we, want er stond 'standaardlevering' bij (gratis dus), met een toeslag van 25 euro). Drie maal raden wie die mensen waren die op twee hoog woonden, op de dag van levering werden verrast door een post-nl persoon die zijn pallet beneden voor de entree kwakte, dus op straat eigenlijk, en vervolgens gewoon weg reed. Ik heb een klacht ingediend. Wat geld teruggekregen. En een ervaring rijker.

Als het een optie is, zou ik zeker ook kiezen voor afhalen. Die 70 euro, dat lijkt een soort standaard tarief te zijn wat DHL rekent voor palletzendingen, tenminste zo werd me van de zomer verteld.
Ik denk dat je, als je zoiets als een rio180 neemt, prima zit bij Hornbach Nieuwegein inderdaad. Daar komt mijn rio 180 ook vandaan. Doet het nog steeds. Nooit lek geweest. Prima tevreden over. Komt mijn 13 jaar oude goudvis die erin woont ook vandaan, en zijn 12,5 jaar oud geworden maatje ook. Alleen maar goede ervaringen met die winkel.
 
Drie maal raden wie die mensen waren die op twee hoog woonden, op de dag van levering werden verrast door een post-nl persoon die zijn pallet beneden voor de entree kwakte
Dit is vrij normaal voor grote/ zware dingen.. 😅 Tenminste, als er geen lift aanwezig is Die grote/zware dingen tillen ze niet alle trappen op.
 
Dit is vrij normaal voor grote/ zware dingen.. 😅 Tenminste, als er geen lift aanwezig is Die grote/zware dingen tillen ze niet alle trappen op.
Mijn ervaring is dat veel bedrijven zware dingen als wasmachines ook zonder lift tot en met de tweede verdieping tot de deur komen bezorgen. Vaak moet je dat dan ook even aangeven, hoe hoog je woont, of er een lift is, etc (wij hebben hier trouwens wel een lift, na drie traptreden op).
Dat dat niet standaard is, ben ik met je eens! Maar dan staat het vaak wel ergens vermeld, als je er even naar zoekt. En dat was bij Pet's Place niet het geval, daar hadden ze het door het hele bestelproces heen over standaardlevering, geen woord over pallets, over woonhoogtes, alleen over een transporttoeslag om goede levering te waarborgen. Bij bijvoorbeeld bezorgopties via DHL stond wel duidelijk dat het om een pallet zou gaan, maar die levering was ook overal 79 euro in plaats van 25.
Ik vond het zo op de stoep achterlaten van een pallet geen goede levering. Dat vonden zij ook want ze hebben me geld terug gegeven. En de info aangepast op hun website ;) .


On topic, @Richard81, heb je al een nieuwe bak uitgezocht? En hoe gaat het met de toekomstige bewoners? Is je L-nummer al uit zijn ornament? En nog in zijn element?
 
Hoi hoi,
Ik ga straks een nieuwe bak ophalen 120x40x50 er stond er nog eentje, schijnbaar is iedereen begonnen met een aquarium tijdens de Corona.

De vissen maken het gelukkig nog steeds goed allemaal. Ik heb de L nummer er nog niet uit gezien denk dat hij wel fijn zit erin. Ik kan dus gelukkig 1 deze dagen gaan beginnen vanavond nog de laatste hand aan het meubel dat het aquarium erop kan 💪🏻
 
Aquarium staat 💪🏻
ik ga nog een topic beginnen van de bouw en alles. Ik ben van plan om tegen de achterwand een plaat hout zwartste verven en die er tegen aan klemmen met tempex. De bedoeling is om een hoop planten ed te gaan planten.
 

Bijlagen

  • 193D58DE-3891-4B76-BC75-4A8081BE0B1F.jpeg
    193D58DE-3891-4B76-BC75-4A8081BE0B1F.jpeg
    244.1 KB · Weergaven: 74
Waarom verf je dr achterwand niet gewoon zwart? Het glas?
 
Terug
Bovenaan