aquarium 200 liter welke cichlide?


Y

Yorick!

Guest
Hallo, sinds 2 weken ben ik de gelukkige eigenaar van een nieuwe aquarium. Het is een Juwel lido 200. Ook draait deze op een buitenfilter namelijk de eheim professional 3. Als bodem heb ik grind en als visbestand heb ik:

- 14 kardinaal tetra's
- 8 purperkopbarbelen
- 1 ancistrus
- 1 panda garra
- 3 oto's

Hier wou ik nog een echte eyecatcher bij namelijk een koppel cichlide. Zelf heb ik een lijstje opgesteld van cichlide, alleen heb ik totaal geen ervaring of deze erbij kunnen?

Tahuantinsuyoa macantzatza
Geophagus steindachneri
Cryptoheros nanoluteus
Cichlasoma amazonarum
Cleithracara maroni
schaakbordcichlide
koppel maanvissen? Deze zitten bij kennissen die er vanaf willen. Deze leven normaal in groep maar hoor ook vaak dat sommige mensen ze gewoon als koppel houden.

Zelf ben ik ook een grote fan van de sleutelgatcichlide

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Snap de behoefte aan wat groters/specialers.
Je bent al mooie soorten tegengekomen, maar als je dezelfde soorten google'd (geen afbeeldingen maar informatie :deal:) dan zie je al snel dat de meeste vissen bakken van 1,20m+ vereisen. ook zijn het allemaal (wellicht op de maanvissen na) zandhapperts en dat is wat lastig met grind.

het enige wat m.i. een optie zou zijn:

bodem vervangen door zand en alle bodem gerichte bewoners (barbelen, ancistrus, panda garra & de oto's) vervangen voor 1 goed koppel Cleithracara maroni. dan kunnen de Cleithracara maroni natuurlijk gedrag vertonen en hebben ze de bodem voor zichzelf. aangeraden word vanaf 1 meter bakken, maar de Lido 200 heeft een vergelijkbaar bodemoppervlak vergeleken met de standaard 1 meter bakken.
 
Sleutelgaatjes zijn hele rustige dieren, qua grootte zou ik me niet zo'n zorgen maken, maar wel om de drukke purperkoppen.

Bij mij kwamen ze nooit uit de verf met drukke medebewoners.

Zou gewoon een dwergcichlide pakken.
 
Zijn er ook cichlide die goed op grind te houden zijn? Dus de koppel maanvissen zijn zowiezo geen optie... Zelf vindt ik het heel lastig voor hierbij cichlide te combineren, want zowat alle dwerg cichlide hebben zand nodig om voedselresten uit het zand te kunnen filteren. Hebben jullie mischien andere suggesties van mooiere grootte vissen voor in deze bak op grind?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zul je naar het oppervlak moeten kijken, Goerami soorten bijvoorbeeld.
geen idee of dat lekker bij de rest van het bestand past overigens.
 
Zul je naar het oppervlak moeten kijken, Goerami soorten bijvoorbeeld.
geen idee of dat lekker bij de rest van het bestand past overigens.
Welke gourami soorten zouden dan eventueel kunnen want persoonlijk vindt ik vooral de grotere het mooist zoals de diamantgourami maar denk dat deze er niet in past?
 
Welke gourami soorten zouden dan eventueel kunnen want persoonlijk vindt ik vooral de grotere het mooist zoals de diamantgourami maar denk dat deze er niet in past?
200 liter, maar wat zijn de afmetingen?
 
71×51×65 nu heb ik veel "kleinere visjes" maar ben echt op zoek naar een koppel als eyecatcher van de bak.

Ik zou het niet doen. Ze verdienen toch wel een bak van 120, al zeggen sommigen dat ze ook in 100 cm kunnen. Mijn ervaring is dat ze best groot worden en de lengte gebruiken en nodig hebben.
Zelf had ik ze in een bak van 120 x 40 x 50. Die bak heeft 1/4 meer oppervlak dan jouw bak.
 
Ik zou het niet doen. Ze verdienen toch wel een bak van 120, al zeggen sommigen dat ze ook in 100 cm kunnen. Mijn ervaring is dat ze best groot worden en de lengte gebruiken en nodig hebben.
Zelf had ik ze in een bak van 120 x 40 x 50. Die bak heeft 1/4 meer oppervlak dan jouw bak.
Zelf heb ik vroeger een harem pauwoog grondels in een 60 liter aquarium gehad mischien is het leuk om deze hier bij te zetten?
 

Terug
Bovenaan