Aquarium 63cm


J

Jari tielens

Guest
Beste leden,

Ik heb onlangs mijn eerste aquarium gekocht van 63x31x50 namelijk de superfish home 80

Nu vroeg ik mij af of jullie een leuke lijst hebben van vissen die ik samen kan houden.

Zou ook wel iets speciaals in de bak willen zoals bv een kreeftje ofzo

Graag hoor ik jullie ideeën
Groetjes
 
Kreeftjes is vaak geen goed idee met vissen want veel willen nog weleens een staart/vis proberen te pakken.
 
Is het echt je allereerste aquarium, Jari?
Dan raad ik je aan om nog een poosje te wachten met "iets speciaals".

Bevolk je bak juist met eenvoudig te houden vissen die goed samen te houden zijn.
Daarmee geef je jezelf de tijd om allerlei fouten te maken zonder dat die gelijk desastreus zijn.
Daar leer je vervolgens van en na een poos zul je klaar zijn voor speciale vissen.

Met dat bakje valt er al genoeg te genieten.
Zou je gelijk in het diepe duiken door speciale vissen in de bak te doen dan heb je de kans dat je het een dermate zooitje wirwo dat je deze hobby de rug toe keert
 
Eens met Guppenman.

Ook had ik persoonlijk een breder aquarium gekocht. Nu kun je weinig aan dieptewerking doen.
 
Inderdaad, dat is achteraf.
En mijns inziens ook niet belangrijk.
Dit bakje staat er, en daar kan je heerlijk mee aan de gang.
En zo vertrouwd raken met deze hobby.
Is dit de beste start?
Neuh.
Is dit een slechte start?
Meer dan absoluut niet!
Het is een start
En dáár gaat het om.

@TS: zoek op dit forum eens op nano bakje en zie wat voor leuks daar allemaal mee te bereiken is.
Oók diepte, hoor.
Dat kan best.
 
Maar we geven helemaal geen antwoord op de vraag.
Hele leuke vissen om mee te beginnen, zeker in zo'n kleine bak, zijn neon tetra's.
Vrolijk, kleurrijk en redelijk sterk.

Guppen zijn altijd leuk, maar kunnen voor een overbevolking zorgen.

Om dat tegen te gaan zou je een koppeltje Siamese kempvissen of paradijsvissen kunnen overwegen.

En op de bodem misschien wat corydorasjes.
Best speciaal om naar te kijken en hele leuke, ook redelijk sterke visje.

Niet teveel van alles, want dan krijg je weer overbevolking.
 
Om dat tegen te gaan zou je een koppeltje Siamese kempvissen of paradijsvissen kunnen overwegen.

Geen koppeltje Betta (Siamese Kempvis) op 60 cm. De vrouw kan nergens heen als de man het op de heupen krijgt en het is ook bekend dat een vrouw een man aardig kan toetakelen. Het kan goed gaan maar de hel kan ook los breken.
Na het paren wordt de vrouw weg gejaagd en waar moet de vrouw heen op 60 cm?

Ik zou sowieso nooit een koppel nemen, ook niet in een grotere bak. Vrouwen (harem) zonder mannen en mogelijk een man erbij. Maar dat dus voor een grotere bak.

Guppen zijn niet meer de makkelijkste. Jij hebt er geluk (?) mee maar de aankopen uit de LFS (Local Fish Store) kennen heel veel uitval.


Een andere optie is nog de Honing Gourami, maar zelf vond ik hem niet kleurrijk genoeg. Eerlijk erbij zeggen dat mijn Home 80 donker is met de zwarte achterwand en zwart zand..
 
Ja, inderdaad.
Dat jaaggedrag van de Siamese kempvissen had ik even niet aan gedacht.

En dat van die Guppen.
Tja, dat lees ik hier heel vaak.
De mijne worden, op een enkele na, allen zo'n anderhalf tot twee jaar oud.
In een onverwarmde bak en in het vroege voorjaar gaan ze nog in een buitenbak ook.
Ik heb hier Guppen zwemmen met rollators:D
 
Ja, inderdaad.
Dat jaaggedrag van de Siamese kempvissen had ik even niet aan gedacht.

En dat van die Guppen.
Tja, dat lees ik hier heel vaak.
De mijne worden, op een enkele na, allen zo'n anderhalf tot twee jaar oud.
In een onverwarmde bak en in het vroege voorjaar gaan ze nog in een buitenbak ook.
Ik heb hier Guppen zwemmen met rollators:D
:D

Ik heb het een paar jaar terug geprobeerd in de Juwel die ik toen nog had. Ze vielen stuk voor stuk om, niet al te lang na aanschaf.
 
Guppen zijn altijd leuk

Om dat tegen te gaan zou je een koppeltje Siamese kempvissen

Zoals reeds gezegd is een koppeltje betta's niet echt een goed idee in dit formaat bak maar ook de combinatie mannelijke guppen en (mannetjes-) betta is niet ideaal. Het lukt misschien wel in sommige gevallen maar ik zou het toch proberen vermijden als het kan.
Sommige mannelijke betta's krijgen het snel op hun heupen als er andere vissen met kleurrijke en lange staarten in hun buurt zwemmen dus dat is een risico dat je misschien liever vermijdt...
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk ben ik meer fan van bakjes met 1 (maximaal twee) soortje(s) ipv een combinatie van meerdere soorten maar dat is een keuze natuurlijk.

Paar opties die ik zelf zou overwegen:

Rasbora brigittae zijn mooie visjes, Microdevario kubotai zijn ook leuk en iets minder courant of een groepje Celestichthys margaritatus (Rasbora galaxy). Ik zou opteren voor een leuk groepje van één van dergelijke scholenvisjes.
En indien liefhebber (en met het juiste bodemmateriaal) eventueel nog een klein soortje corydoras voor de bodem, een paar zebraslakjes en eventueel een groepje (mini) japonica's.

Of een mooie betta met een groepje cory's en wat japonica's is ook een leuk bestandje voor een (eerste) bak van dit formaat.
 
:D

Ik heb het een paar jaar terug geprobeerd in de Juwel die ik toen nog had. Ze vielen stuk voor stuk om, niet al te lang na aanschaf.
Dan doe ik of iets goed, óf ik heb veel mazzel.

Laten we het dan maar op het laatste houden, want doen doe ik niet veel.:D

Veel meer dan voeren en water verversen (en zelfs dat niet in de buitenbak, dat moet de regen maar doen) doe ik niet.
Misschien worden ze ook wel harder in zo'n buitenbak.
 
Nouja 60x30 is een hele standaard maat, waar zeker wat mee te doen is.

Je hebt de mooiste betta's als je een beetje zoekt, 1 man + bijvis zou heel goed kunnen.

Weet je ongeveer wat voor waardes er uit je kraan komen ? je zou bijvoorbeeld ook kunnen denken aan een koppeltje apistogramma Borelli voor op de bodem + bijvis.
 
bedankt voor jullie uitgebreide uitleg ! ik zal de komende dagen alle vissen eens goed bekijken en een keuze maken van welke visjes ik ga nemen. de corydora vind ik wel een hele leuke dus die gaat er wel bijzijn ;)
 
bedankt voor jullie uitgebreide uitleg ! ik zal de komende dagen alle vissen eens goed bekijken en een keuze maken van welke visjes ik ga nemen. de corydora vind ik wel een hele leuke dus die gaat er wel bijzijn ;)
Bij voorkeur een zandbodem hè? Het best voor de tere baarddraden en ze kunnen op natuurlijke wijze zand door de kieuwen spoelen.
 
Leuk!
Hou je ons een beetje op de hoogte?
(Liefst met foto's. Zijn we gek op)
 
ja klopt de kiezels gaan eruit en ik ga er zand indoen. nu is het enkel nog een thuis zoeken voor de 2 goudvissen die er nu inzitten want deze zullen waarschijnlijk niet samen gaan met bovenstaande vissen (?).

hoe onderhoud je een zandbodem juist ? gewoon laten hoe het is of bij verversing van het water even omwoelen dat het meeste vuil van de bodem weg is ?
 
Dit is het aquarium momenteel. Als d enieuwe visjes er in gaan ga ik het beeld in het midden eruit doen zodat ik wat meer plaats heb voor plantjes. Ook ga ik er een zwarte achterwand aan bevestigen.

20190111_204039.jpg
 
ja klopt de kiezels gaan eruit en ik ga er zand indoen. nu is het enkel nog een thuis zoeken voor de 2 goudvissen die er nu inzitten want deze zullen waarschijnlijk niet samen gaan met bovenstaande vissen (?).

hoe onderhoud je een zandbodem juist ? gewoon laten hoe het is of bij verversing van het water even omwoelen dat het meeste vuil van de bodem weg is ?
Eigenlijk was het het meest ideale als je de goudvissen (komeetstaarten?) in een vijver kon plaatsen maar daar is het nu te koud voor. Wellicht dat de dierenwinkel ze als je alles uitlegt terug wil nemen? Sluiers kunnen ook in een bak binnen maar dan moet je al denken aan een meter lang en dat zul je niet zo snel vinden ben ik bang.

Een zandbodem laat je met rust, als het aquarium goed is ingedraaid is de zandbodem zelf-reinigend door de bacteriën die er in leven. Voor de planten die het nodig hebben kun je bij de wortels voedingscapsules of bv kleiballetjes steken. We helpen je daar wel mee op weg.
 
Dit is het aquarium momenteel. Als d enieuwe visjes er in gaan ga ik het beeld in het midden eruit doen zodat ik wat meer plaats heb voor plantjes. Ook ga ik er een zwarte achterwand aan bevestigen.

Bekijk bijlage 266006
Voor goudvissen (inderdaad komeetstaarten zover ik het kan zien) is dit inderdaad veel te klein.
Ik heb dezelfde bak met zwarte achtergrond. Klik maar eens op Home 80 versie 2.0

Ik heb overigens het interne filter inclusief het filterhuis er helemaal uitgesloopt. Niet in het begin gedaan maar ik merkte dat de stroming niet voldoende was. Zonder filterhuis krijg je zeeën meer ruimte.

Het licht van dit bakje is overigens vrij zwak, daar zul je bij de plantenkeuze rekening mee moeten houden.
 
Eigenlijk was het het meest ideale als je de goudvissen (komeetstaarten?) in een vijver kon plaatsen maar daar is het nu te koud voor. Wellicht dat de dierenwinkel ze als je alles uitlegt terug wil nemen? Sluiers kunnen ook in een bak binnen maar dan moet je al denken aan een meter lang en dat zul je niet zo snel vinden ben ik bang.

Een zandbodem laat je met rust, als het aquarium goed is ingedraaid is de zandbodem zelf-reinigend door de bacteriën die er in leven. Voor de planten die het nodig hebben kun je bij de wortels voedingscapsules of bv kleiballetjes steken. We helpen je daar wel mee op weg.

voor het zand in de bak te leggen moet dan al het water er uit ? en is er absoluut geen mogelijkheid dat de goudvissen er in kunnen blijven voor een tijd tot ik in de toekomst een groter bak koop ? of gaan de goudvissen de andere vissen aanvallen/op eten ?
 
voor het zand in de bak te leggen moet dan al het water er uit ? en is er absoluut geen mogelijkheid dat de goudvissen er in kunnen blijven voor een tijd tot ik in de toekomst een groter bak koop ? of gaan de goudvissen de andere vissen aanvallen/op eten ?
Je kunt goudvissen niet combineren met warm water vissen, maar de belasting van het filter is al zo groot met 2 goudvissen dat je het filter nu al teveel belast.
Je kunt ze wel zo lang in deze bak houden, bv tot het voorjaar - maar dan zul je vaak en veel water moeten wisselen om de vissen gezond te houden (en goed te laten uitgroeien).
Ik ben geen goudvissen expert, durf je niet te zeggen hoe vaak je dan water moet wisselen, maar wat betreft hoeveelheden moet je denken aan 50% procent per keer.

Gebruik je overigens de bijgeleverde verwarming? Die kun je eruit halen, geen verwarming nodig bij koud water vissen. Is zelfs beter voor ze.
 
voor het zand in de bak te leggen moet dan al het water er uit ?
Dat is wel het handigste, zand moet je wassen. Als je het daarna op de bodem legt en vult met bv een kommetje of bordje onder de waterstroom, dan stuift het niet je hele bak door. Dat zal het wel doen als je het zand in een gevulde bak er in kiepert.
 
Je kunt goudvissen niet combineren met warm water vissen, maar de belasting van het filter is al zo groot met 2 goudvissen dat je het filter nu al teveel belast.
Je kunt ze wel zo lang in deze bak houden, bv tot het voorjaar - maar dan zul je vaak en veel water moeten wisselen om de vissen gezond te houden (en goed te laten uitgroeien).
Ik ben geen goudvissen expert, durf je niet te zeggen hoe vaak je dan water moet wisselen, maar wat betreft hoeveelheden moet je denken aan 50% procent per keer.

Gebruik je overigens de bijgeleverde verwarming? Die kun je eruit halen, geen verwarming nodig bij koud water vissen. Is zelfs beter voor ze.


er zat geen verwarming bij , deze hebben ze mij erbij verkocht toen ik de bak kocht :( maar dan heb ik de goudvissen erin gedaan en heb ik de verwarming er uit gehaald. zal een moeten bekijken wat ik met de goudvissen kan doen want men vriendin is al verliefd op ze :p dus ze zal het niet graag horen dat ze uit de bak moeten.
 
Een aquarium is voor komeetstaarten geen optie om eerlijk en direct te zijn.
Nu je het zegt, bij mijn bak zat er inderdaad ook geen verwarming bij maar ik had er nog een liggen die ik erin heb gezet.
 
er zat geen verwarming bij , deze hebben ze mij erbij verkocht toen ik de bak kocht :( maar dan heb ik de goudvissen erin gedaan en heb ik de verwarming er uit gehaald. zal een moeten bekijken wat ik met de goudvissen kan doen want men vriendin is al verliefd op ze :p dus ze zal het niet graag horen dat ze uit de bak moeten.
Ik vermoed dat als je een "gratis op te halen" advertentie plaatst op Marktplaats, dat je ze zo kwijt bent.
 
Ik vermoed dat als je een "gratis op te halen" advertentie plaatst op Marktplaats, dat je ze zo kwijt bent.

Ja maar dat is toch zielig haha je zorgt dan zo goed voor de vissen en dan moet je ze gratis weg geveb :p
 
En waarschijnlijk komen ze dan weer in een klein bakje terecht.
waarschijnlijk wel. even een misschien niet onbelangrijke vraag maar als ik nu men kiezels eruit haal en zand in de bak doe moet ik de bak dan terug laten indraaien ?
 
Ja maar dat is toch zielig haha je zorgt dan zo goed voor de vissen en dan moet je ze gratis weg geveb :p
Och, tja.
Een hond of kat zou daar wel eens mee kunnen zitten.
Ik denk dat een goudvis daar toch minder problemen mee zal hebben.

Zojuist heb ik nog twee Guppen gehaald.
Toen ik ze vrijliet voerde ik de overige vissen om ze wat af te leiden.
Wat denk je?
Die nieuwe vissen begonnen ook gelijk te eten.
Dus ik denk niet dat ze het aquarium of de medewerker van de dierenwinkel erg misten.:cool:

En de grootte van de bak waar ze in gaan komen kan je naar vragen.
 
waarschijnlijk wel. even een misschien niet onbelangrijke vraag maar als ik nu men kiezels eruit haal en zand in de bak doe moet ik de bak dan terug laten indraaien ?

Deels, de bodem moet weer indraaien. Dit kan goed gaan met een hele lichte bezetting.
Het veiligste methode is regelmatig het watertesten en als NH3/4 of NO2 stijgt (vaak in de derde week NO2) flink water wisselen.

Zelf zou ik dan 4 weken opnieuw indraaien, zonder bewoners. Het veiligste en diervriendelijkste.
Just my 2$cents
 

Terug
Bovenaan