Wat is er nieuw

Aquarium afplakken om algen te stoppen/verwijderen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter johanbrigitte
  • Startdatum Startdatum
J

johanbrigitte

Guest
Ik last van alg groei, kom er niet vanaf.
Plantenvoeding, CO2, veel licht en weinig licht.

Niks heeft geholpen
Nu heb ik ooit ergens gelezen om de bak helemaal donker te laten voor een aantal dagen.
Meende 3 dagen.

Wie kan me hier meer over vertellen?

Gr Johan
 
Afplakken en daarna je filter schoonmaken is echt de laatste hoop.
Misschien kan je ons eerst wat meer vertellen over je aquarium?

- Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
- Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, GH, CO2, FE en temperatuur)?
- Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
- Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
- Voeg je CO2 toe aan het water? Hoeveel?
- Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan?
- Om welke algen gaat het (indien bekend)?
- Heb je een foto van je aquarium en de algen?
- Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
- Hoe lang heb je dit probleem al?
- Wat heb je zelf allemaal gedaan om het probleem op te lossen?
 
Ik denk dat je een black-out methode bedoelt.
In de link staat het beschreven,is natuurlijk wel symptoom bestrijding en waarschijnlijk geen oplossing voor het probleem want als er verder niks veranderd kan het net zo goed weer allemaal terugkomen na de behandeling.


http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
 
Afplakken helpte niet bij mijn
Heb 1week me aquarium af geplakt niks werkte
 
Je kan beter de oorzaak bestrijden dus dan hebben we wat meer info nodig als het kan.
Tegen blauwalg wil het weleens helpen maar niet tegen alle algen hoor.
 
Afplakken kan helpen, maar de oorzaak is er niet mee weggenomen, dus de alg zal weer terug komen.
Alg is "vaak"een voedingstekort, dus daar kan de oorzaak liggen, maar er kan ook bij de filtratie een oorzaak liggen.....!

sluit me verder aan bij Jessicalion
 
franketrank zei:
Afplakken en daarna je filter schoonmaken is echt de laatste hoop.
Misschien kan je ons eerst wat meer vertellen over je aquarium?

- Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al? 160-60-60. 3jaar
- Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, GH, CO2, FE en temperatuur)?
Ph. 7
No3 25
Po4. Schommelt tussen 1 en 2
Kh. 5/6
GH. 12
CO2
Fe 0
Temperatuur 26

- Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer? Om de 2 weken ongeveer 20cm
- Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe? Nee
- Voeg je CO2 toe aan het water? Hoeveel? Nee
- Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? 2x80w 13,5 uur
- Om welke algen gaat het (indien bekend)? Geen idee
- Heb je een foto van je aquarium en de algen? Niet op dit moment
- Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel? Niet super veel. Van alles en nog wat...
- Hoe lang heb je dit probleem al? Gaat al een hele tijd zo. Steeds weer adviezen en dan maar proberen.
- Wat heb je zelf allemaal gedaan om het probleem op te lossen?
Verlichtingsduur verminderen.
Meer CO2 en dus ph verlagen naar 6.8
Plantenvoeding


Maar nergens echt resultaat mee.
Je hoort steeds verschillende verhalen.

Dus wie kan me helpen hier mee....

Gr Johan
 
Je planten hebben ook plantenvoeding nodig voor de sporenelementen.
13,5 uur is dan echt te lang want dan ontstaan er snel tekorten en dan krijg je snel alg.
Hoe lang heb je de verlichting nu aan dan?? Ik denk dat 8 a 9 uur eerst beter is.
Je moet zorgen dat er geen voedingstekorten optreden en dat er voldoende stroming is.
 
Ok, de verlichting heb ik aangepast naar 9 uur, met 30min. Van 0 naar 100% en 30min. 100 naar 0%
Ga ook weer plantenvoeding geven.
Ga morgen weer waterwissel doen.

Kijken wat er uit komt.
Wanneer zou het beter moeten worden?

Stroming is er genoeg
 
Als je voldoende voeding in je bak hebt dan zouden de nieuwe bladeren mooi en algvrij moeten blijven.
Ik zou de erg bealgde dan ook verwijderen.
Zorg dus voor voldoende nitraat en fosfaat alsmede co2 en plantenvoeding.
 
2x 80w gedurende +13u is v��ls te veel voor een bak zonder CO2. Jessicapilon heeft gelijk: zorg voor meer voeding & CO2 (bv. bio CO2) en verlaag het licht qua sterkte (lichtduur heb je al gedaan). Als je liever geen bio-CO2 gebruikt kunt je overstappen naar de "non co2 methode".
 
Wat mogelijk ook als aanvulling wil helpen is het toevoegen van drijfplanten om ook de lichtsterkte wat te verminderen.
 
drijvers is ook een optie want dat heb ik ook hier in de bakken om het licht te dempen.
Maar zonder toevoegingen was de 13 uur teveel en ik denk ook met drijvers erin.
Prima dat de TS e.e.a. al heeft veranderd.

Zou mooi zijn als de TS de waterwaarden kan posten en een foto.
 
inderdaad net wat john zegt een foto en recente waardes (plus methode van meten) en beschrijving van stand plaats dus wel niet zon of veel buitenlicht
daarnaast wordt de black-out methode vooral gebruikt voor bestrijding blauw alg heeft weinig zin als het andere algen betreft
daarnaast zie nog al eens de aanrader voorbij komen om planten voeding en fosfaat te verhogen
das is vragen om meer problemen fosfaat is de nummer 1 als het gaat om algen groei daarnaast ga je door middel van planten voedsel het de algen nog makkelijker maken om te groeien
omdat er over het algemeen te veel in 1 keer wordt gegeven dus je een overschot veroorzaakt

groet

jaap
 
Nu is het wel zo dat algen erg weinig voedsel nodig hebben (een fractie van een plant) en dus ook wel groeien zonder dat je plantenvoeding doseert.
In principe geeft een voedingsoverschot geen algen en worden algen veroorzaakt door een tekort aan een bepaalde voedingsstof.
Ik heb in mijn bak gemiddeld 1 mg Fe en 30 mg nitraat en 3 mg fosfaat. Dat is vrij ruim maar dat veroorzaakr geen algen zolang alle benodigde voedingsstoffen maar voor handen zijn.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan