Wat is er nieuw

Aquarium beginner

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Fleur
  • Startdatum Startdatum
F

Fleur

Guest
Beste mensen,

Ik heet Fleur en ben 18 jaar en ik ben op zoek naar een leuke hobby en wil graag een 60L aquarium aanschaffen. Helaas weet ik eigenlijk nog niks af van hoe dit werkt en ik wil graag een massa afslachting ;( van mijn vissen tegengaan door ook hier om tips te vragen hoe ik mijn bak gereed moet maken.
Dus graag hoor ik van iemand met ervaring hoe ik kan zorgen dat het water geschikt is en de juiste stoffen beschikt en watvoor vissen en planten ik kan nemen die samen kunnen en makkelijk zijn.
Ook wil ik graag weten hoeveel tijd deze hobby ongeveer in beslag zal nemen en hoeveel het ongeveer kost per maand (ook hoe het schoonmaken van de bak werkt en hoe vaak jullie dit doen, de verkopers in de winkel vertrouw ik hier nooit zo over want die willen mij natuurlijk zo'n aquarium verkopen.)


alvast heel erg bedankt!
groet Fleur :daisy:
 
Yo fleur. denk dat je 100 euro kwijt bent zonder aquarium.
 
aquaria van 60 cm heb je voor ongeveer 35 euro en met geluk met een pompje en verlichting , je aquarium 3 weken en het liefst 4 weken laten lopen met water en je pompje ,verlichting, bodem ,decoratie en planten dit zorgt voor bacteri�n die de vissenpoep verwerken en onschadelijk maken.

Je aquarium schoonmaken is niet zo moeilijk iedere week 10 a 25% water verversen en eens in de paar maanden je filter in aquariumwater schoonmaken.



Vul maar aan als ik iets vergeet!
 
Je aquarium schoonmaken is niet zo moeilijk iedere week 10 a 25% water verversen en eens in de paar maanden je filter in aquariumwater schoonmaken.


Zou hem toch echt wel elke maand schoonmaken.
 
nekoneko zei:
Je aquarium schoonmaken is niet zo moeilijk iedere week 10 a 25% water verversen en eens in de paar maanden je filter in aquariumwater schoonmaken.


Zou hem toch echt wel elke maand schoonmaken.
ligt ook aan hoeveel vuil je hebt.
 
hee bedankt voor je snelle reactie,
bedoel je �100 per maand als het aquarium al opgezet is of voor de eerste maand van aanschaf planten en bodem en decoratie etc ongeveer �100?
 
Eerste maand hoor, maandelijks hoef je waarschijnlijk alleen voer te kopen , ook moet je je water testen met speciale stripjes of speciale druppeltests( het liefst druppeltest deze zijn betrouwbaarder) op nitriet ,ph,kh en gh dese zijn het belangrijkste uit mijn hoofd.

Koop niet een aqua 20 ofzoiets 60 of 80cm zijn goede beginnersbakken
 
Ashraf zei:
Eerste maand hoor, maandelijks hoef je waarschijnlijk alleen voer te kopen , ook moet je je water testen met speciale stripjes of speciale druppeltests( het liefst druppeltest deze zijn betrouwbaarder) op nitriet ,ph,kh en gh dese zijn het belangrijkste uit mijn hoofd.

Koop niet een aqua 20 ofzoiets 60 of 80cm zijn goede beginnersbakken

+1
 
Welkom op het forum! Goed dat je je eerst inleest en vragen stelt, dat kan inderdaad problemen voorkomen.

De aquarium hobby hoeft niet zo duur te zijn. Tweedehands zijn er vaak redelijk goedkoop aquaria te verkrijgen, een aquarium met alles er op en er aan van 60x30x30cm (54 Liter) kun je op marktplaats vaak al vinden voor �30/40.

Indien je iets groter kwijt kan zou ik persoonlijk direct gaan voor een aquarium met een lengte van 80cm, hier kun je eigenlijk veel meer mee. Een prima aquarium van 80cm is bijvoorbeeld de Juwel Rio 125. Deze is tweedehands denk ik wel voor 100 euro aan te schaffen. Kijk dan wel goed of alles erbij zit zoals een geschikt filter (Welke ook groot genoeg is voor het aquarium), werkende verlichting en een verwarmingselement. Let ook goed op krassen en of de kitnaden nog goed zijn.

Misschien kun je op het forum wat inspiratie opdoen met betrekking tot de vissen. Het is dan handig om een topic aan te maken onder 'Samenstelling Visbestand' om te kijken of de vissen ook samen te houden zijn (http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... =50&page=1). Niet alle vissen kunnen namelijk zomaar bij elkaar. Verder willen winkels ook wel eens vissen verkopen die 1 meter lang worden.

Een aquarium heeft niet heel veel onderhoud, wekelijks een deel van het water verversen (30%) en het filter hoef je eigenlijk alleen schoon te maken wanneer er te weinig stroming is. Verder kun je het filter het beste zoveel mogelijk met rust laten.
 
op marktplaats kan inderdaad goedkoop zijn, maar als de bak uiteindelijk toch lek lijkt te zijn word het al gauw duurder dan een nieuwe gekocht te hebben, persoonlijk koop ik liever nieuwe spullen (met alles) mocht er dan wat fout zijn dan heb je nog je garantie. en een juwel rekord 600 (bijvoorbeeld) is nieuw niet eens zo heel duur.

kwa moet je is even kijken wat jou leuke vissen lijken en op dit forum vragen of dit samen kan of past, want een vis van 20cm in een 60cm aquarium is wat krapjes 😀

als je geen moeilijke planten wil. moet je is even op google "makkelijke aquariumplanten" intikken, krijg je hele lijsten met makkelijke (en zeker niet altijd lelijke) planten. plantenvoeding is meestal wel een aanrader.

al het kraanwater in nederland is geschikt, laat je niet verlijden om "watervoorbereiders" te kopen. wij hebben in nederland zeer zuiver water met geen tot heel weinig zware metalen.

onderhoud is eigenlijk 1x in de week vuil (als het er ligt) van de bodem afzuigen. ruiten schoonmaken en rond de 30% van het water verversen. dus water eruit en schoon water van ongeveer dezelfde temperatuur als het aquarium terug erin.

hier ben je ongeveer 20-30 minuten (ik dan) mee bezig

kosten heb je na dat je het volledige aquarium en inhoud heb gekocht niet echt.
alleen af en toe is wat voer en een eventueel overleden visje vervangen.
en uiteraard je stroom van de verlichting/filter/heater.
 
Ik ben het wel eens met Ludger.

Ik zou ook voor een 80 cm gaan, indien de financi�n het toelaten en wanneer je de plek hebt.

Is maar 20 cm breder, maar je hebt quasi dubbel zoveel inhoud. Hierdoor heb je meer mogelijkheden qua keuze visjes. Ook is een grotere bak meer vergevingsgezind.

2de hands is zeker een goede optie. Eventuele lekken is meestal niet zo'n groot probleem om op te lossen (tenzij de bak door en door rot is), krassen is een ander paar mouwen. Niet denken 'ach dat stoort niet, veel krassen', dat doet het na verloop van tijd wel.
 
Mijn 80x40x45 bak was 20 euro via marktplaats. 😉 Met verlichting en al.
 
Mega deal, Botia 🙂
 
Botia zei:
Mijn 80x40x45 bak was 20 euro via marktplaats. 😉 Met verlichting en al.
Cool, mijn aquarium 70x34x37 met pomp en licht voor en tientje,nu nog de andere techniek. Zat maar 1 krasje
 
Ik denk dat als ik 15 euro had geboden, ze er ook mee akkoord was gegaan.
 
De kosten voor een relatief klein bakje 60-80 CM hoeven echt de pan niet uit t ereizen soms moet je wat geduld hebben dat dan weer wel.

Als allles loopt zoals het moet heb je er niet veel onderhoud aan.

voor bijna alles in deze hobby zijn er betaalbare alternatieven.

Een beginner zou ik aanraden om het simpel te houden het hoeft echt niet allemaal ingewikkeld te zijn. Wat wel een voorwaarde is is een goede voorbereiding.

Stel hier gerust alle vragen die maar bedenken kunt. HEt moet wel erg raar lopen als er hier niet iemand zit die je verder kan helpen. rare of domme vragen bestaan niet. We hebben die allemaal gehad en zelfs de meest ervaren wijsneus hier loopt nog wel eens tegen dingetjes aan.

Ik zou indd eens 2e hands rondkijken. Waar woon je ? hier in de stad is een zogenaamd vissenasiel gevestigd die ook veel materiaal verkopen.

Maak een plan zet het gewoon een svoor jezelf op paier.

Tegen de tijd dat je klaar bent voor plantjes (als je plantjes wil wel aan te raden voor een beginner is mijn mening) zijn er ongetwijfeld wel liefhebbers te vinden die je eaan stekken kunnen helpen. Dtazelfde geld ook vaak voor de diertjes.

Maar vooral heb geduld dta si misschien wel het belangrijkste in onze hobby.
 
Beste Fleur,

Welkom bij de club van aquariumgekkies 😛

Je hebt heel veel vragen wat super goed is dat je die vooraf stelt!

@ludger, whahaha, er zijn lfs die beginners vissen verkopen die 1 meter worden!!! Yep, dat is mij dus overkomen. LoL

1) hoe zorg ik dat het water geschikt is? Voor de makkelijk visjes en garnalen kun je gewoon leidinwater gebruiken. In het begin kun je er wat bacterien bijdoen die je kunt kopen. Om het chloor eruit te halen kun je ook iets kopen dat je toevoegt na het waterverversen. Verder hoef je weinig te doen.

2) wat voor vissen? Je hebt vissen die aan het oppervlak leven, in de middenzone en op de bodem, grofweg he. Als je uit iedere laag een soort kiest is je bak mooi verdeeld, zowel voor het oog als voor de vissen. Het is belangrijk dat als je voor een corydoras (een leuk en makkelijk visje) gaat, dat je geen scherpe bodem uitzoekt. Filterzand of gekleurd zand van de hornbach zijn ideaal. Welke vissen je wil hangt o.a. af van de bakmaat. Als je garnalen wil kies dan voor de neocaridina garnalen, die zijn super leuk en kunnen op kraanwater. Ga er vauit dat je dan een verwarming aanschaft, want koudwater kunnen deze niet hebben.

3) wat voor planten? In het begin zou ik hele makkelijke en zuurstofrijke planten kiezen. Waterpest, cabomba bijvoorbeeld. Over het algemeen zijn rode planten moeilijker dus die zou ik pas proberen als je aquarium het een paar maanden goed doet.

4) de kosten per maand? Die bestaan uit voer, bijvoorbeeld een gewoon vlokkenvoer en tabletjes voor de bodem vissen. Met twee potjes van 10 euro doe je echt wel een paar maanden. Water gaat van de rekening af maar kost niet veel. Een druppeltestset is prijzig in aanschaf maar zeker nodig en doe je super super lang mee, wel jaren! Vertrouw niet op de lfs want die willen je water graag testen en vervolgens allerlei middeltjes verkopen.
Af en toe wil je een nieuw plantje kopen, ca 5 euro per stuk. De bodem, ca 15-35 euro.
Wat hout, een thermometer 3 euro, schepnetje 3 euro, filtermateriaal
Sommige dingen schaf je eens in de paar jaar aan. Andere dingen zoals voer wat vaker.

Tot slot een tip.
Beslis eerst voor jezelf welke bak je wil kopen. Ja, een 80cm daar kun je veel meer mee, maar weet niet of je daar het geld en de ruimte voorhebt. Wel is het zo dat een 80 cm veel makkelijker in onderhoud is dan een 30 cm en blijven je waterwaarden veel constanter.

Zodra je je bak in huis hebt kun je je gaan inlezen. Dan kun je ook een vraag plaatsen bij het gechikte onderwerp.

1) koop je bak, met filter, verwarming, thermometer.
2) bedenk welke vissen je wil
3) beslis naar aanleiding van je keuze welke bodem je neemt
4) koop veel zuurstofrijke goedkope planten
5) bak een paar weken laten indraaien, testen testen testen
6) tot slot koop je de visjes die je wilde

Bij iedere stap zoek je het geschikte onderwerp om je vervolgvraag te stellen

Succes met het kiezen en heb vooral heel veel plezier en laat je niet gek maken door de vele adviezen, hihi.
 
Sanneke80 zei:
1) hoe zorg ik dat het water geschikt is? ... In het begin kun je er wat bacterien bijdoen die je kunt kopen. Om het chloor eruit te halen kun je ook iets kopen dat je toevoegt na het waterverversen. Verder hoef je weinig te doen.

Bovenstaande hoef je niet te doen! Bacterieen uit een flesje zijn niet helemaal hetzelfde als de bacterieen die je uiteindelijk in je filer krijgt en nodig hebt. Gewoon indraaien 3-4 weken dan heb je de goede baterieen en dat flesje dus niet nodig, ze zijn eventueel alleen handig in echte nood als bv je filter uit is gevallen. Maar ook dan zijn de 'echte' bacterieen handiger, dus een pluk watten of handje keramische buisjes uit een draaiend filter zijn dan veel nuttiger.

Dat chloorverwijder spul heb je eventueel alleen nodig als je buiten Nederland woont. Dus laat je dat als Nederlander ook niet aansmeren door de lfs...
 
Vergeet in de kosten trouwens stroom niet! Zolang je dat niet zelf hoeft te betalen, tja zolang je ouder niet moeilijk doen... Maar toen ik uit huis ging, ging de stroomrekening de helft naar beneden...
 
@Saskia, wat betreft de bacterien, dat wist ik niet. Zelf heb ik altijd oud filtermateriaal van mijn vader gebruikt bij het opstarten. Maar ik wist niet dat als je dat niet hebt, de bacterien er dan vanzelf, dus zonder toevoeging, ook inkomen. Weer wat geleerd, hihi.

Wat betreft het chloor, heb ik toch een vraagje. Ik meet wel degelijk chloor in ons nederlandse kraanwater. Is dit dan geheel onschadelijk voor onze vissen?

Over de kosten van het stroom, idd!!! Die moet er idd wel bij in het rijtje! Goeie aanvulling!
 
Welkom en veel plezier met het starten van je neiwue hobby.

Voor een euro of 35 heb je bij Hornbach ook een nieuwe 60cm bak met alle hardware erbij. Verder kun je het zo duur maken als je zelf wilt.
 
Sanneke80 zei:
@Saskia, wat betreft de bacterien, dat wist ik niet. Zelf heb ik altijd oud filtermateriaal van mijn vader gebruikt bij het opstarten. Maar ik wist niet dat als je dat niet hebt, de bacterien er dan vanzelf, dus zonder toevoeging, ook inkomen. Weer wat geleerd, hihi.

Wat betreft het chloor, heb ik toch een vraagje. Ik meet wel degelijk chloor in ons nederlandse kraanwater. Is dit dan geheel onschadelijk voor onze vissen?

Over de kosten van het stroom, idd!!! Die moet er idd wel bij in het rijtje! Goeie aanvulling!


Chloor in je kraanwater?? ruik je dat dan ook???
Wordt al jaren niet meer toegepast ,in Nederland.

Alleen bij riool reparaties ,na schade, chloren ze dat stuk.
verder niet meer.
 
@Bertus, mijn teststrips van Tetra gaven altijd aan dat er duidekijk chloor in mijn kraanwater zit.

Maar heb eens op Brabant Water gekeken en je hebt gelijk! Er wordt hier geen chloor aan het drinkwater toegevoegd!

Gelukkig ben ik op jullie aanraden hier, overgestapt op de druppeltesten, want die teststrips zijn dus idd niet betrouwbaar! Heb geen druppeltest voor chloor, maar nu ik dit weet hoef ik dus ook geen aquasafe meer te gebruiken, leuk voor mijn portemonnee.

@Fleur, sorry voor de miscommunicatie!

En nog voor op je lijstje wbt de kosten... Houd er rekening mee dat wanneer je niet voor led verlichting kiest, je af en toe een nieuwe lamp moet kopen, maar die zijn gelukkig niet zo duur.

Lukt het een beetje met het maken van een keuze?
 
Hier in Belgi� komt er in ieder geval nog chloor uit de kraan hoor. Dat ruik je soms zelfs... Maarja, alvorens ik mijn water ververs, laat ik mijn emmer een nacht 'uitchloren' tot bij het 'ochtendgloren' 🙄
 
Bacteri�n uit een potje vergeten.
Gewoon even naar een aardige aquariumzaak gaan en vragen of ze een filterspons in een jampot kunnen uitknijpen.
Die zooi, inclusief bacteri�n voeg je toe aan je filter.
Verder is het een kwestie van geduld, verversen, meten en vooral je filter met rust laten.
 
help!!!
krijg mijn water van mijn aquarium niet goed al aan het sukkelen van september 2015
pasiiflora
 
pasiiflora zei:
help!!!
krijg mijn water van mijn aquarium niet goed al aan het sukkelen van september 2015
pasiiflora

Dit is hier niet de beste plaats om vragen te stellen, dan gaan we off-topic.

Maak in deze categorie een topic aan, met wat meer informatie.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan