Wat is er nieuw

Aquarium besturing met een Arduino

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Henko
  • Startdatum Startdatum
H

Henko

Guest
Voor komende winter heb ik maar een nieuw project opgestart.

De bedoeling is een complete besturing voor mijn aquarium te bouwen.
Het wordt een systeem met touchscreen waar alles op in te stellen is, en meetwaarden zichtbaar gemaakt gaan worden
Momenteel ben ik tevreden over wat ik heb maar dit is gewoon voor de FUN 🙂
Hoever ik kom zullen we zien, aangezien het niet makkelijk gaat worden.
Zelf kom ik wel uit de techniek, dus een beetje kennis is er wel.

Wat moet er gerealiseerd worden:

- Temperatuur indicatie en bewaking met noodafschakeling bij te hoge temperatuur.
- PH meting met regeling/ of CO2 op tijd schakelen.
- Verlichtings schema (dit gaat het meest complex worden schat ik)
- Automatisch water verversen

Inmiddels heb ik wat onderdelen binnen en ik heb een begin gemaakt met de verschillende schermen.
Op het internet zijn verschillende projecten te vinden waar je software van kunt "lenen".
Qua soft ware is het dus knippen en plakken, en dan aanpassen naar je eigen wensen, dit is een aardig uitdaging.
Als ik alles zelf zou moeten bedenken, ben ik volgend jaar nog niet klaar.


De Arduino mega uit china met touchscreen :
IMG_1305.JPG



Maar een bakje aangeschaft om de rommel op te kunnen ruimen.
Anders wordt het een zooitje op de keukentafel en krijg ik ruzie😱

Er zijn nog meerdere boten onderweg vanuit China om de onderdelen te leveren.
IMG_1331.JPG



Het startscherm met:

- Temperatuur + settings
- PH meting + settings
- Algemene setting
- Licht schema
- Water ververs systeem

Alle waarden die je ziet op het scherm zijn nog statisch, dit is hoe ik het graag zou willen zien.
IMG_1349.JPG


Temperatuur scherm met settings:
IMG_1350.JPG


PH scherm met settings (nog niet goed over na gedacht)
IMG_1351.JPG



Alles staat hier in de kinderschoenen dus alle input is welkom
 
Hoe ga je dat automtaich waterverversen aanpakken? Lijkt me lastig, omdat je met slangen moet werken, ga je die in je aquarium monteren?
 
Heb zelf ook iets gemaakt met een LCD scherm maar ga er binnenkort een Wifi module aan toevoegen zodat ik ook remote kan kijken..

Verlichting struikelen de meeste op..
 
Hoe ga je dat automtaich waterverversen aanpakken? Lijkt me lastig, omdat je met slangen moet werken, ga je die in je aquarium monteren?
Afvoeren doe ik nu al met een afsluiter, dus daar hoeft alleen maar een klep tussen, via dezelfde leiding kan ik ook weer vullen, dus klep plaatsen en aansluiten op de waterleiding.

Verlichting struikelen de meeste op..
Dat wordt ook de grootste uitdaging denk ik, eerst maar eens een realtime clock en temperatuurmeting met alarm maken.
 
Heb zelf ook iets gemaakt met een LCD scherm maar ga er binnenkort een Wifi module aan toevoegen zodat ik ook remote kan kijken..

Verlichting struikelen de meeste op..
't Ja, laat dat nu net, die verlichting, het project zijn waar ik me mee bezig hou? Het gekke is; krijg, om te beginnen, maar eens goede informatie over de precieze werking van, in mijn geval, JMB led balken. Op de Arduino.nl site komen we er (nog) niet uit. We blijven wel ons best doen. Ook wacht ik al behoorlijk lang op de levering van mijn Arduino Mega en wat dies meer zij. De chinezen van Aliexpress hebben alle tijd...
 
Naar alle waarschijnlijkheid gebruikt JMB een PT4115 driver..
 
Welke LED balken heb je van JMB? Ik reeg onderstaande info:

"

Beste Vadim,


PWM signaal is van 0-10V voor de Profilux en ook 12V te gebruiken voor de eigen JMB Controllers. Wij adviseren dimmen via PWM daar onze led hiervoor zijn ontworpen. Dimmen op massa kan uiteraard ook! Alleen wij kennen de gevolgen hiervan niet op lange termijn.....


Mvg hans


"

Op een forum van @PeterW werd mij al verteld dat het signaal dimt tussen 0 en 5V. Voorbij 5V kan geen kwaad maar hij bereikt 100% bij 5V
 
Leuk om te zien dat er zoveel mensen arduino projecten aan het maken zijn voor hun aquariums.

Ik zou wel je schermoriëntatie aanpassen dan kun je veel meer data kwijt.
De DS18B20 is een zeer fijne temperatuursensor die ook in een waterproof versie komt en is zeer klein dus kun je overal achter stoppen.
Echter zal de RTC module ook een uitdaging worden aangezien hier wel wat meer bij komt kijken dan alleen de tijd aflezen vooral als je ook nog gebruik gaat maken van de TimeAlarms library (http://www.pjrc.com/teensy/td_libs_TimeAlarms.html).


@yov Jou uitleg van PWM is verkeerd. PWM genereert geen signaal tussen de 0-10v (bij arduino 0-5v) maar genereert een duty cycle van een aantal procent. Zeg bijvoorbeeld dat je de led op 50% wilt laten branden voor 2 seconde dan is de led in feite 1 seconde uit en 1 seconde aan dus 0v of 5v. Als het waren knippert de led dus continu, dit gebeurt natuurlijk allemaal heel snel en zul je met het blote ook dus ook niet zien.
 
@Stefanfr klopt als een Bus! Maar dit pulserend signaal is bij JMB 1 van 0-10v! Op het forum van peter werd medegedeeld dat een 0-5V ook werkt dus je kan 0-10v gebruiken of 0-5V
 
Dan zou inderdaad kunnen. een controller heeft altijd een min voltage en max voltage dan zal die van de JBM rond de 4.7v en 10.7v zitten. Om op safe te spelen is het mogelijk om een mosfet te schakelen via de arduino en op de source en drain 10v zodat je zeker de goede voltage hebt.

Wat ik wel zie is dat de JBM erg prijzig is en voor de beperkte keuze die zij bieden. De prijs voor mijn aquarium loopt al snel op tegen de 800 euro! Ik ben nu door het zelf te maken nog geen 100 euro kwijt. En heb hierbij dus ook precies wat ik nodig heb/mooi vind. + de leds zijn water gekoeld en kan ze dus op de volle 100% aanzetten. Hierbij nog als voordeel dat mijn Heater niet vaak meer aan springt (alleen in de avond).
 
Als je met een DC voltmeter meet meet je ergens tussen de 0 en 5 volt afhankelijk van je duty cycle.
Hoe meer je richting de 100% duty hoe meer je richting de 5v gaat 😉
 
Dat klopt omdat een voltmeter "langzaam" is. Dit is expres zo omdat je anders helemaal gek word en geen bruikbare data er van af kan halen.
Dit is ook het verraderlijke aan een multimeter omdat je er dan vanuit gaat dat de voltage op die pinnen ook daadwerkelijk die voltage heeft.
Maar wanneer je een ledje aansluit op een PWM signaal van 10v en je zet em op een duty cycle van 25% ofwel 2,5 volt (op de multimeter) is hij zo kapot.
Met een oscilloscoop daar in tegen kun je de duty cycle mooi in beeld brengen. Maar die zijn weer enorm duur
 
JMB is zeker niet scheutig met informatie over hun balken. waar ik inmiddels wel achter ben is dat het balken zijn met ingebouwde drivers. (Groepen van telkens 3 leds/driver). PWM aansturing 0-5V.
Dit omdat ook ik bezig met de bouw van een Arduino systeem om mijn ledbalken aan te sturen.

Een Arduino is deze week binnengekomen, ook een (I2C-)LCD scherm. Het laatstgenoemde product is vooralsnog niet van plan om ook maar een letter te laten zien op het scherm...
 
Toevallig vandaag ook een arduino Mega, touchscreen en shield besteld! Ik ben iets soortgelijks van plan 🙂

Nu spot ik een relais kaartje in die kist van je; wees daar voorzichtig mee, belast ze niet voor hun volle vermogen want die relais zijn nou niet van de beste kwaliteit. Maar nog belangrijker; check de kruip afstand van de hoog voltage kant want die is vaak echt om te janken bij die ebay modules. Ik meen dat velleman wel veilige relais kaartjes kan leveren mocht je iets willen dat veiliger is
 
Er zijn inderdaad veel mensen die bezig zijn met een Arduino. Ik ben eigenlijk benieuwd of er ook mensen zijn die al verder gekomen zijn? Zelf ben ik mij aan het verdiepen in de taal C. Overigens gaat het mij, voorlopig, uitsluitend om een verlichting controller.
Volgens kenners zitten nu juist daar de meeste problemen...
 
Wat is de grootste uitdaging met verlichting?
 
Wat is de grootste uitdaging met verlichting?
Het programmeren. Inmiddels ben ik er wel zo ongeveer uit hoe alles aan te sluiten. (Aan JMB balken) Maar het programma moet aan een aantal eisen voldoen en dat vergt nogal wat.

Bovendien is er nauwelijks iets te vinden over de manier waarop ik zou willen werken. Wel zijn er veel sketches die werken met RGB. Doel; veel kleurtjes en hooguit een zon-op en ondergang.

Maar als gezegd mijn doelstelling ligt hoger én breder.
 
Toevallig vandaag ook een arduino Mega, touchscreen en shield besteld! Ik ben iets soortgelijks van plan 🙂

Nu spot ik een relais kaartje in die kist van je; wees daar voorzichtig mee, belast ze niet voor hun volle vermogen want die relais zijn nou niet van de beste kwaliteit. Maar nog belangrijker; check de kruip afstand van de hoog voltage kant want die is vaak echt om te janken bij die ebay modules. Ik meen dat velleman wel veilige relais kaartjes kan leveren mocht je iets willen dat veiliger is

Zijn die relais bordjes echt zo gevaarlijk of ligt het eraan wat je erop aansluit?
Ik gebruik ook zo'n goedkope van ebay, ik schakel er mijn T5 verlichting mee, mijn magneetventiel en in de zomer de koelventilatoren.
Misschien is dan een SSR (solid state relais) beter of maakt dat niks uit?
 
Zijn die relais bordjes echt zo gevaarlijk of ligt het eraan wat je erop aansluit?
Ik gebruik ook zo'n goedkope van ebay, ik schakel er mijn T5 verlichting mee, mijn magneetventiel en in de zomer de koelventilatoren.
Misschien is dan een SSR (solid state relais) beter of maakt dat niks uit?

Het gaat vaak mis bij de zogenaamde kruip afstand, oftewel de afstand tussen je hoogspanningskant en de laagspanningskant. Die wil je toch wel minstens 3 mm uit elkaar zien

http://i.ebayimg.com/00/s/NzgwWDc4MA==/z/QU8AAOSwmfhX6qFh/$_1.JPG

Deze lijkt er bijvoorbeeld redelijk safe uit te zien, maar er zijn er ook in omloop waar de groundplane gewoon lekker op 1 mm langs je hoogspanningskant loopt (die houd in deze afbeelding gelukkig op bij de 5 volt kant). Sommige gebruiken heel vrolijk een optocoupler en vervolgens gebruiken ze de arduino kant van de optocoupler weer om een transistor aan te sturen die het relais schakelt, wat de functie van die optocoupler weer teniet doet. Maar dat laatste Is niet zoooo kritisch aangezien de meeste mensen daar toch de voeding van de arduino voot gebruiken.

Maar ik zou aanraden om toch eens even de pcb goed te bekijken of je je goed voelt bij de afstandenafstanden tussen de printbaantjes zeker gezien het feit dat een aquarium vochtig Is 😛

Oh en ga ze niet aan de limieten van hun specs gebruiken. Maar bij normale aquaria zul je niet meer dan 1 of 2 ampère schakelen. 🙂
 
Het gaat vaak mis bij de zogenaamde kruip afstand, oftewel de afstand tussen je hoogspanningskant en de laagspanningskant. Die wil je toch wel minstens 3 mm uit elkaar zien

http://i.ebayimg.com/00/s/NzgwWDc4MA==/z/QU8AAOSwmfhX6qFh/$_1.JPG

Deze lijkt er bijvoorbeeld redelijk safe uit te zien, maar er zijn er ook in omloop waar de groundplane gewoon lekker op 1 mm langs je hoogspanningskant loopt (die houd in deze afbeelding gelukkig op bij de 5 volt kant). Sommige gebruiken heel vrolijk een optocoupler en vervolgens gebruiken ze de arduino kant van de optocoupler weer om een transistor aan te sturen die het relais schakelt, wat de functie van die optocoupler weer teniet doet. Maar dat laatste Is niet zoooo kritisch aangezien de meeste mensen daar toch de voeding van de arduino voot gebruiken.

Maar ik zou aanraden om toch eens even de pcb goed te bekijken of je je goed voelt bij de afstandenafstanden tussen de printbaantjes zeker gezien het feit dat een aquarium vochtig Is 😛

Oh en ga ze niet aan de limieten van hun specs gebruiken. Maar bij normale aquaria zul je niet meer dan 1 of 2 ampère schakelen. 🙂


Ik gebruik deze,
_gmmr69NB_7-a6igDdqBM8plEUxxUAcr.jpeg

_gmmr69NB_7-a6igDdqBM8plEUxxUAcr.jpeg


geen idee of deze goed of slecht zijn.
 
Heb je toevallig een goede foto van de onderkant?
 
Met informatie uit deze thread heb ik mijn arduino- dimmer voor JMB balken werkend gekregen. Ik gebruik een PWM signaal van 0V - 3.3V om te dimmen (aangesloten op de gele draad in de kabel van JMB). Omdat ik geen handige klok heb, maar wel een LUX meter, loopt de verlichting in het aquarium gewoon mee met de lichtsterkte in de huiskamer (met een vertraging).

De instellingen van die vertraging zullen nog wel wat aandacht vragen, want er zit een schatter in die in de zomer op andere LUX waarden reageert dan in de winter.
 
Met informatie uit deze thread heb ik mijn arduino- dimmer voor JMB balken werkend gekregen. Ik gebruik een PWM signaal van 0V - 3.3V om te dimmen (aangesloten op de gele draad in de kabel van JMB). Omdat ik geen handige klok heb, maar wel een LUX meter, loopt de verlichting in het aquarium gewoon mee met de lichtsterkte in de huiskamer (met een vertraging).

De instellingen van die vertraging zullen nog wel wat aandacht vragen, want er zit een schatter in die in de zomer op andere LUX waarden reageert dan in de winter.
Hier ben ik erg benieuwd naar (ik ben zelf ook bezig met een Arduino aan JMB balken.). Heb je de Arduino rechtstreeks aangesloten, dus PWM zonder weerstanden aan de gele draad van de JMB, zwart aarde, ook zonder weerstanden. en de rode draad aan de 12 volt voeding? Ben benieuwd.
 
De aansluitingen zijn: zwart (aarde) zonder weerstand verbonden met de aarde van de arduino en met de gele (PWM) draad vanaf de voeding. De gele graad is doorgeknipt, en de draad naar de LED balk is inderdaad zonder weerstand direct met de gele draad naar de balk verbonden (dus niet meer verbonden met de adapter). De rode (voeding) draad is niet met de arduino verbonden. Ik wil daar ook de voeding van de arduino mee maken, maar ik denk dat mijn huidige arduino zo'n hoge voedingsspanning niet aankan (nieuwe is onderweg).
 
ik weet van de mega dat je deze het beste kan voeden met 5V
12v word de regelaar warm en verkort je de levensduur van de arduino
 
ik gebruik nu een jeenode, en heb een trinket pro (5V) besteld, maar daarvoor zal het niet anders zijn (alhoewel de fabrikant zegt dat 12V kan). Misschien even kijken of de regelaar te koelen is, of anders blijf ik gewoon de usb voeding gebruiken.
 
De aansluitingen zijn: zwart (aarde) zonder weerstand verbonden met de aarde van de arduino en met de gele (PWM) draad vanaf de voeding. De gele graad is doorgeknipt, en de draad naar de LED balk is inderdaad zonder weerstand direct met de gele draad naar de balk verbonden (dus niet meer verbonden met de adapter). De rode (voeding) draad is niet met de arduino verbonden. Ik wil daar ook de voeding van de arduino mee maken, maar ik denk dat mijn huidige arduino zo'n hoge voedingsspanning niet aankan (nieuwe is onderweg).
Dank je wel voor je reactie. Mijn controller is nu klaar en ingebouwd. Morgen komen de foto's in mijn fotoboek. Overigens draait de Arduino op tijden/helderheden (RTC Clock) die ik op elk kanaal bijna ongelimiteerd kan invoeren. De controller kan middels instelbare dimwaardes telkens naar een volgende tijd/helderheid instelling. Kanalen kan ik ook toevoegen, zoveel als ik (pwm-)pinnen vrij heb. Ik werk nu met een UNO maar zou ik meer willen heb ik een Mega achter de hand.
 
De aansluitingen zijn: zwart (aarde) zonder weerstand verbonden met de aarde van de arduino en met de gele (PWM) draad vanaf de voeding. De gele graad is doorgeknipt, en de draad naar de LED balk is inderdaad zonder weerstand direct met de gele draad naar de balk verbonden (dus niet meer verbonden met de adapter). De rode (voeding) draad is niet met de arduino verbonden. Ik wil daar ook de voeding van de arduino mee maken, maar ik denk dat mijn huidige arduino zo'n hoge voedingsspanning niet aankan (nieuwe is onderweg).

Hi
I know this is an old post, but hope you are still following. I am trying to make a controller (Arduino) for JMB LED bars.
Although using Google to translate, all is not easy :-(, but so far the best forum I have found for the topic 🙂
Is it posible to show what you mean above in a draft sketch. Just for understanding, because the way I put it together is not working.
In hope for response.
/Jan
 
Kleine tip, als je die relais gaat gebruiken sluit deze dan aan op een externe voeding. Anders krijg je knipperende lichten.
Ik heb dit momenteel nog en wanneer ik een stekker uit de stekkerdoos haal veranderd de licht stand
 
Hi
I know this is an old post, but hope you are still following. I am trying to make a controller (Arduino) for JMB LED bars.
Although using Google to translate, all is not easy :-(, but so far the best forum I have found for the topic 🙂
Is it posible to show what you mean above in a draft sketch. Just for understanding, because the way I put it together is not working.
In hope for response.
/Jan

From your power adapter, the red wire directly to your JMB bar, the black wire is the ground wire connected to the Arduino and the JMB bar. The yellow wire goes from the Arduino PWM pin to the JMB bar.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan