Aquarium collectie van dannyw


D

DannyW

Guest
Daar de MTS duidelijk nog niet genezen is (hoop dat dat gebeurd voordat mijn vloeren het begeven ;) ) ga ik de verschillende bakken topics ook maar centraliseren, zodat ik maar 1 topic hoef bij te houden.

De huidige bakkenteller staat op 8 waarvan 7 draaien en mijn verwachting is dat er nog wel bij zullen komen..

De manenbak:

(https://aquaforum.nl/threads/maanvissenbakje-260-75-75-van-dannyw.94204/)

bak.jpg


Op maat gemaakte bak+kast.
260*75*75

Bestand:
10x Pterophyllum scalare sp rio nanay
16(?) Brochis splendens
16x Hemigrammus bleheri
16x Hyphessobrycon erythrostigma (sinds vivarium)
3x Paracheirodon axelrodi (gaan uit de bak)
3x Nannobrycon eques (gaan uit de bak)
1x Mikrogeophagus ramirezi (oud vrouwtje van nu ong 3.5 jaar)
2x L075 Peckoltia sabaji
1x L177 Baryancistrus xanthellus
3x L201 Hypancistrus inspector (2 bijgekocht tijdens vivarium)
2x L204 Panaqolus albivermis (1 bijgekocht tijdens vivarium)
1x Ancistrus man

Ik heb een tijd getwijfeld tussen de bloedvlekken toevoegen of de roodneuzen uitbreiden. Persoonlijk vind ik het echter natuurlijker om meerdere soorten doorelkaar te zien zwemmen. En gezien het formaat van de bak zijn 2 scholen makkelijk te plaatsen.

Rio 240:

(https://aquaforum.nl/threads/de-rio-240-van-dannyw.81613/)

1.jpg


Deze staat recht tegenover de manenbak en het idee is om hier een flinke plantenbak van te maken ter contrast.

De huidige bezetting is een beetje een rommeltje van nieuwe visjes en overblijfselen, Alles lijkt echter is vrede samen te leven :)

2m/3v Trichogaster leeri (bleek 2 mannen te hebben dus 3 vrouwen bijgekocht. Gaat vooralsnog prima!)
8x Kryptopterus bicirrhis
12x Desmopuntius pentazona
7x Corydoras trilineatus
2x Melanotaenia praecox (overgebleven van een school van 16, bleken prachtige maar zeer gevoelige visjes :( )
1x Farlowella vittata
6+ otocinclus (onmogelijk exact te tellen)
xx japonica's

De andere bakken staan allen in mijn kantoor/aquarium kamer.

100 cm afrika:
(https://aquaforum.nl/threads/1-meter-afrika-van-dannyw.154698/)

20171108_213155.jpg


Eheim Aquapro 100
Goedkoop bakje (160 euro) maar wel wat onhandig qua toegankelijkheid

bezetting:

7x Hymenochirus boettgeri
5x Epiplatys Annulatus
4x Synodontis nigriventris
12x Enteromius (Barbus) hulstaerti

In deze bak gebruik ik de bijgeleverde Aquaball 2403 maar loop er hard over na te denken hier toch een extern filter op te zetten. Er blijft nu vrij veel meuk op de bodem liggen.


Dubai 80 ZO azie:

(https://aquaforum.nl/threads/80-cm-zuid-oost-ongeveer-azie-van-dannyw.154654/)

80 cm.jpg


Bezetting:

Koppel Trichgaster chuna
10x Trigonostigma espei
7x pangio kuhlii (exacte soort is me een raadsel ;) )
4 Neritina slakken
xx japonica
xx vuurgarnalen

Laatste tijd zit er een tik in de tijdsklok, zal deze dus binnenkort moeten vervangen..

60 cm nano bakje:

nano.jpg


Oorspronkelijk opgestart om een honinggourami in op te vangen, maar dit was uiteindelijk niet nodig. Maar het stond er dus moet je er toch iets mee.

Bestand:

6x Erethistes jerdoni
10 Citroengarnalen

Ik ben er nog niet uit wat ik hier verder bij wil stoppen. Zou een leuke school van kubotai's kunnen worden of misschien een betta.. Ik weet het nog niet :)

60cm hillstream experiment:


hillstream.jpg


Bakje dat ik een paar maanden terug opgebouwd heb uit spul wat ik nog had liggen, manifold dat erin zit is b.v. opgebouwd uit de eccoflow van het oude interne filter van de rio 240 en 2 sponsen van een oud sponsfilter. Met kit, secondenlijm en een rubberhammer zijn veel dingen compatible!

Het idee achter deze bak was om te zien of ik hillstream leuk genoeg vond om er een "echte" bak voor te bouwen. Het antwoord hierop is ja en dit bakje zal binnenkort vervangen worden door een meter bak.

Bezetting:

3x Psuedogastromyzon
3x Rhinogobius duospilus
1x Rhinogobius candidianus (waarschijnlijk)
5x Atyopsis moluccensis

80 cm Rio Negro:

20171125_004021.jpg


Aquatlantis Style LED 80.

Kreeg vandaag eindelijk mijn filter (JBL e702) binnen en de bak is dus opgestart.
Een paar stukken hout moeten nog inwateren en het aquarium is de enige bak die hier groot genoeg voor is. Hout ligt er nu dan ook willekeurig in.
Ik heb de gevuld met water uit mijn maanvissenbak om de opstart een kleine boost te geven :)

Geplande bezetting:

~10x Nannobrycon eques
~ 8x Paracheirodon axelrodi
1m/2v Dicrossus filamentosus

Dit zullen onderandere de overlevende potloodjes en kardinalen uit de maanvissen bak zijn.

Pfff... zou de hobby misschien toch iets uit de hand gelopen zijn? :)
 
Wat een gave bakken! Mss toch iets uit de hand gelopen maar als je overal tijd voor hebt en het nog leuk vind.....:D
 
Dank :)
Wat een gave bakken! Mss toch iets uit de hand gelopen maar als je overal tijd voor hebt en het nog leuk vind.....:D

Tot mijn verbazing valt de tijd nog wel mee, ben er ongeveer 6 uurtjes per week zoet mee.
Meeste tijd kost het verversen van de maanvissen bak (1.5 uur voor ong. 500 liter water) maar daarvan ben ik misschien 20 minuten echt bezig met het aansluiten van de slangen en het verschonen van de watten enz. De rest is wachten tot de waterwissel klaar is.
Mooi momentje meestal voor een film of serie ;)
 
UIt de hand gelopen? als je het leuk vind en het kan betalen (terugkomende kosten) dan is er niks uit de hand gelopen :deal: :juggle::D

vind ze stuk voor stuk prachtig, maar je 100cm afrikabak toch wel het meest :)
 
Misschien lichtjes uit de hand gelopen hahahaha nee joch prachtige bakken stuk voor stuk en als je er de tijd en het geld voor hebt waarom niet zou ik zeggen.:smitten:
 
Meh je hebt van die dagen...

Was een redelijk irritant dagje wederom, dus ter ontspanning besloten om de oude garnalen bak maar in te gaan richten.
Het is een Fluval EBI 30l bakje. Hier hebben een paar jaar CR's ingezeten, totdat de bodem uitgewerkt was en de kolonie het loodje lag :(

Al mijn bakken heb ik zo natuurlijk mogelijk ingericht, dus besloot ik om eens iets anders te proberen en iets van een aquascape te vogelen.
Ik had nog een invitro bakje staan met Alternanthera reineckii "Mini" en 1 met Taiwan moss. Had ook nog wat vallisneria spiralis, filterzand en zwart grind liggen.
Kwam er snel achter dat ik niet genoeg steentjes had dus even in de "voorraad" doos gezocht naar een alternatief. Daarin vond ik een zak met keramische ballentjes van een oud filter.

Eerst uiteraard een layout gemaakt:
1.jpg



Ja het past, dus tijd om het zand te wassen enz,
Resultaat:

2.jpg


Nu plantjes planten en langzaam vullen, uiteraard blijkt nu dat de oh zo netjes geplante plantjes liever drijfplanten zijn en direct loslaten.
Ook blijft het grind niet keurig liggen maar meh, uiteindelijk is de bak gevuld en staan de plantjes weer op hun plek:

3.jpg


En toen... draaide ik me om en hoorde achter me een harde tik en deed het filter niets meer :(

Dus de komende dagen:
- nieuw sponsfilter kopen en plaatsen
- zeer geduldig de kiezeltjes van het zand deel halen
- wachten tot de "boom" ingewaterd is, dan kan ik ook dat perkje weer herstellen :)

Ik weet nog niet zeker welke garnalen ik erin wil hebben al neig ik momenteel sterk naar Blue fairies.

Al met al: bakje 8 is gevuld ;)
 
Zeer mooi ingericht en ben benieuwd naar het eind resultaat en als er Blue Fairy garnalen gaan inkomen dat gaat echt wel super zijn.
 
MTS op z'n best; mooi hoor! :petjeaf:Ben onder de indruk en stiekem ook wat jaloers :rolleyes: Zalig zicht zeg, succes met het onderhoud en natuurlijk je nieuwste project!
 
Het hout in de Rio Negro bak is er eindelijk van overtuigd dat het geen drijfhout is, dus kon de bak een beetje scapen.

20171204_204532.jpg


Ik houd de beplanting zeer beperkt in de bak, er staan een paar stekjes Echinodorus tenellus in en linksachter in de hoek de laatste stukjes Hydrocotyle leucocephala die nog in de Rio240 ronddreven.
Om het licht enigzins te gaan dempen zit drijft Limnobium laevigatum bovenin.

Naast de Savu en Sapucainha pods komen er nog bladeren in.
Ik was eerst van plan om hiervoor eikenblad te gebruiken maar kwam op het vivarium bladeren uit het amazone gebied tegen, dus tja..
20171204_211008.jpg


Verder gister ruim 100 gram turf in het filter gestopt, en de ph is nu 6.5 met een kh van 3.
De gh test vertrouw ik niet, zat al op 23 druppels en nog steeds geen verkleuring..

Nu een aantal weken indraaien en dan de rustig aan de visjes toevoegen.
Bestand gaat worden (over de aantallen twijfel ik nog even door ;) ):

Paracheirodon axelrodi
Nannostomus eques
Dicrossus Filamentosa

en ik loop te denken aan een L169 om het hout wat te verzorgen.
 
Kleine update:

De planten in de rio groeien als kool:
20171212_225219.jpg


De Rio Negro bak is ook een stuk verder:

leeg.jpg


Deze bak heeft ook zijn eerste bewoners:

 
Ondertussen een JBL e902 op de afrika bak gezet, het interne filter hield de bak totaal niet schoon.
Na 2 dagen draaien is de bak vele malen schoner dan voorheen. Nu een maandje het filter laten indraaien en dan gaat de interne eruit.
 
Ok alweer bijna een jaar sinds de laatste update.. schaam me diep :)

Na maanden van lichamelijk ongemak kan ik eindelijk de bakjes weer aanpakken.

Dit was in een aantal gevallen ook wel noodzakelijk.

De grote bak:

20181213_212447.jpg


Het voordeel van een bak van dit formaat is dat ze ongelofelijk stabiel zijn. Enige verandering in een jaar tijd is dat een aantal roodkoppen, 1 van de bloedvlekken en het ramirezi vrouwtje gestorven zijn.

De oudste roodkopjes waren ondertussen dik 4 jaar, dus heb het vermoeden dat de uitval daarvan door de leeftijd komt.

De rio240:

20181213_212503.jpg


Ook hier is behalve de beplanting niet veel veranderd.

Dubai 80 ZO Azie:

20181213_212346.jpg


Het word saai, maar ook hier alleen een iets andere beplanting.

100cm afrika:

20181213_212231.jpg


De eerste van de bakken met een echt ander uiterlijk.

Dit was een bron van ellende de afgelopen tijd. Alles met uitzondering van de S. nigriventris en de nertina slakken zijn gestorven. De kleine visjes vermoed ik door roof van waarschijnlijk de syno’s en de kikkers lagen allemaal tegelijk dood in de bak toen ik op een avond thuis kwam.

Dit was tijdens een hittegolf van afgelopen zomer dus vermoed dat het daarmee te maken heeft.

Hierna ook nog een uitbaak van blauwalg gehad in deze bak.

Besloten het bij deze bak volledig om te gooien. Geen kikkers meer maar nog wel west afrika qua vissen en (gedeeltelijk) planten.

De 2 stukken hout zijn nu gestapeld in de linker hoek en de hoeveelheid lavasteen is ruim gehalveerd. De bedoeling hiervan is om meer open zwemruimte te krijgen voor de toekomstige vissen. Van het bacopa veld ben ik nog niet zeker of het blijft. Voor nu staat het er voornamelijk in om als snelgroeier om een nieuwe alg uitbraak te voorkomen.

Ben er ook nog niet helemaal uit wat ik aan vis erin ga doen, mocht iemand nog suggesties hebben…
Enige wat vast staat is dat de syno’s blijven.


60 cm hillstream:

20181213_212304.jpg


Hier zit nog maar 1 Psuedogastromyzon in zit. Door de onderlinge agressie was 3 niet meer verantwoord in het bakje, dus een ander huisje gevonden voor de andere twee.

De plant die nu rechtvoorin staat komt uit de 60cm nano bak maar paste daar niet meer in..

80cm voormalig Rio Negro

20181213_212321.jpg



Ook radicaal veranderd de afgelopen week.

Draaide op zich goed en stabiel, maar erg lastig schoon te houden door het vele hout dat de hevelslang steeds in de weg zat.

Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat het niet helemaal mijn ding was. Dus deel van het hout verwijderd, overgebleven hout anders geplaatst (meer open) en planten toegevoegd.

Achterin Sterrekruid en braziliaan klimop, in het midden (min of meer) 2x Echinodorus harbich en 1x Echinodorus parviflorus en Helanthium (Echinodorus) Tenellus.

De huidige bezetting is 5x Paracheirodon axelrodi (er zitten er nog steeds 2 in mijn grote bak, maar ik krijg ze maar niet gevangen en de maantjes blijkbaar ook niet) en 4x Nannostomus eques (dacht dat er nog maar 3 in de grote bak zaten maar vond er enige tijd later nog 1 terug in het bioloog)

Het plan is om bovenstaande licht uit te breiden en er dan een dwerg ciclide bij te plaatsen. Ben nog niet zeker van welke maar nijg naar de ramirezi.

Fluval EBI 30l bakje:

20181213_212242.jpg


Het <ahum> kunstzinnig bakje beviel me uiteindelijk voor geen meter.

Dus “lichtjes” aangepast aan iets wat meer in mijn smaak is. Bakje is afgelopen weekend opgestart met als bodem akadama en zal ververst worden met osmose water. De bewoners worden Crystal Reds.


60cm nano bakje:

20181213_212247.jpg


Dit bakje leverde me een mysterie op. De Hara jerdoni’s zijn spoorloos verdwenen…

Nu waren ze altijd al lastig om te zien in de bak maar nu zijn ze echt weg..

De inrichting beviel me niet echt en een stuk hout in de bak was gaan rotten dus ook deze bak omgegooid. Ander stuk hout erin en een aantal nieuwe planten. De groene planten zouden een crypto zijn maar geen idee welke..

Van een kennis 6 Boraras brigittae meegekregen, dit waren de overlevende van een groep van 25 in een biorb.. 2 hiervan hebben het helaas niet gerekt maar de laatste 4 zwemmen in ieder geval flink rond.

Huidige plan is de groep met een tiental uit te breiden, en twijfel of ik hier dwerg knorgoerami’s bij doe of de honinggoerami uit de dubai hierheen verhuis en een wat grotere groep knorretjes in de dubai doe. Stiekum denk ik ook nog steeds aan een betta, maar dat zal waarschijnlijk geen goede combo zijn met de behoorlijk actieve boraras.

Ik ben nog steeds niet tevreden met hoe de bak eruit ziet, maar denk dat ik even wacht tot de planten zoals de Rotala wat gegroeid zijn voordat ik weer ga rommelen.

Zo flinke lap tekst maar jullie zijn weer helemaal bij ;)
 

Terug
Bovenaan