Wat is er nieuw

Aquarium compleet reinigen met chloor?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter maxmax10
  • Startdatum Startdatum
M

maxmax10

Guest
Heey iedereen
Ik wil dit weekend gaan beginnen mijn aquarium helemaal schoon te maken en op nieuw te beginnen.
Er is alleen 1 probleempje en dat is dat mijn aquarium helemaal 100% onder de baardalg zit(ook een reden om alles goed schoon te maken)
Ik krijg de algen niet weg met een sponsje of doekjes enzo.
Daarom vroeg ik me af wat ik het beste kan doen:

Ik had zelf al een paar opties bedacht:
Ik laat het aquariumwater zitten en gooi er chloor bij zodat ik na 4 dagen geen algen meer over heb.
Ik leeg het aqaurium en spuit met zo'n plantenspuit chloor op de algen zodat ik het chloor makkelijker weg kan wassen.

Of zou ik een van deze opties doen maar dan inplaats van chloor easycarbo gebruiken?
Hopelijk heeft iemand er meer ervaring mee en kan mij zeggen wat het beste is.
Alvast bedankt
 
Koop gewoon een algen mes.

JRRaxt2iQ4C88bq4eucpo8LRG-j9Pq5l.jpeg
 
Hi, je mag je aquarium nooit schoonmaken met chloor dit is erg slecht voor vissen en kan achterblijven.
 
Zitten toch geen vissen in? Ashraf. is een lege bak. En goed naspoelen.
 
Kan je prima doen idd.
Nadien gewoon spoelen en als je 100% zekerheid willen eens vullen en nabehandelen met een flinke scheut aquasafe of zo.
Maar goed spoelen en enkele uren laten opdrogen zal al ruim volstaan.
 
Ik heb de kleine bakjes ook al wel eens zo ontsmet en dat gaat prima zolang je de bak ma goed naspoeld en laat drogen. Ik zou wel enkele malen de bak naspoelen na een chloorbehandeling.
 
Botia zei:
Koop gewoon een algen mes.

oR04eyl890-dJzyfRE6jqQ86zDarHsFM.jpeg

Handig mes maar als er veel algen inzitten dan zul je hier denk ik niet echt alles mee wegkrijgen. Ik denk dat je af en toe best wat zal missen namelijk.
Ook zitten er soms algen in de randen bij het kit en daar kun je met zo n mes ook beter niet komen denk ik als dat al zou lukken.
 
Ashraf zei:
Hi, je mag je aquarium nooit schoonmaken met chloor dit is erg slecht voor vissen en kan achterblijven.

Sommige mensen hebben soms chloor in hun leidingwater. Hoe lossen die dat op denk je?

Die gieten hun water even in een bak of ton en laten het even staan. Na een paar uur is alle chloor weg.

Eventueel werken ze dat nog af met een waterverbeteraar die er de chloor uithaalt.
 
chloor vervliegt inderdaad. Na een dag is alle chloor zeker uit het water, als je nieuw water in het aquarium zou doen.
 
Coulibaly zei:
Ashraf zei:
Hi, je mag je aquarium nooit schoonmaken met chloor dit is erg slecht voor vissen en kan achterblijven.

Sommige mensen hebben soms chloor in hun leidingwater. Hoe lossen die dat op denk je?

Die gieten hun water even in een bak of ton en laten het even staan. Na een paar uur is alle chloor weg.

Eventueel werken ze dat nog af met een waterverbeteraar die er de chloor uithaalt.


Chloor in leidingwater is bedoeld als ontsmettingsmiddel, is chloorgas opgelost in water.
Dit dampt zeer zeker uit. En is bijzonder reactief.

Echter het actieve chloor in een schoonmaakmiddel is in de vorm van hypochloriet.
Ook een zeer reactief goedje. Indien dit stofje reageerd valt het uiteen in chloorgas wat ook weer bijzonder reactief is.

Echter het niet uitgereageerde hypochloriet zal niet snel uitdampen. Is namelijk een vaste stof.
Wil je zeker zijn dat je al je hypochloriet kwijt bent, kun je het aquarium naspoelen met water waarin wat natuurazijn zit.
Hierdoor wordt de hypochloriet omgezet naar chloor, en dit dampt uit.
Daarna nog een keer spoelen en op laten drogen.

Indien je met bleekwater aan de gang gaat. Zeker met zoveel organisch materiaal (algen), ventileer extreem goed.
Vensters openen, of buiten uitvoeren.
Chloorgas is zeer reactief en schadelijk.

In Ieper weten ze wel hoe schadelijk het is.
 
Kijk zie, hier leer je nog wat bij. Wist totaal niet dat yperiet als basis chloor ethaan had.

Bedankt Marcel!
 
En daar zwommen wij dan in, he.
In het zwemwater.

Je rook het al als je binnen kwam.
 
Bertus zei:
En daar zwommen wij dan in, he.
In het zwemwater.

Je rook het al als je binnen kwam.

Gelukkig word de dosering daar goed in de gaten gehouden. Een enkele keer hoor je nog wel eens dat er ontruimd moet worden.
Veel zwembaden gaan over op ozon. Het reactieproduct daarvan is een stuk vriendelijker. Zuurstof.
UV wordt ook al toegepast, ook bij drinkwater. Het schijnt bacterie dodend te zijn.

Ik ben trouwens wel eens in de machinekamer van een zwembad geweest. Daar vallen onze Eheims bij in het niets.

Ook de luchtbehandelng is een fabriek op zich.
 
Ja, dat is zo ,ja.
Hadden vroeger sportfondsenbad , nou, dat was erg,hoor.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: buiten lekker afgekoeld met 20 graden en amper neerslag gehad
      Terug
      Bovenaan