Aquarium energiebewust low-tech?


Drup

Well-known member
Lid geworden
16 mei 2021
Berichten
802
Wij zijn om verschillende redenen teruggevallen op een klein aquarium (35ltr). 1 van de redenen (niet de hoofdreden), was dat we hier vrij bewust met energie om proberen te gaan. Voor ons rijmt dat lastig met een volledig opgetuigd aquarium.

Ons oude 325ltr aquarium met led-licht en temperatuur op 22 graden gebruikte zo'n 900 kWh per jaar. Het aquarium daarna, 125ltr op 20 graden gebruikte nog zo'n 300 kWh per jaar. Dat laatste is de helft van wat wij gebruiken voor het verwarmen van ons huis.

Ons huidige aquarium is, om het zo maar te zeggen, extreem low-tech. Het staat voor het raam (noordzijde) en heeft dus natuurlijke verlichting. Door de plant-keuze (crypto, echinodorus, bucephalandra, fissidens fontanus, bronmos) is dat licht voldoende, en hebben we dus ook geen co2 nodig.
We hebben overigens transparante zon-werende folie aan de achterzijde van het aquarium geplakt.

We hebben een paar waaierhandgarnalen (overgebleven uit vorige bak, zou ik niet bewust kiezen voor dit bakje ivm formaat) en rode garnaaltjes. Deze kunnen allemaal prima op lagere temperaturen en we hebben dus geen verwarming. Dat betekent dat de temperatuur van het water in de winter kan zakken tot zo'n 15 graden.

We voegen zelden voeding toe, eens per maand een paar druppels.

Wat we wel hebben is een filter (aquael turbo 500). Dit zou volgens de specificaties 4,5W gebruiken maar in de praktijk blijkt dit ongeveer 3,5W. Dit filter geeft een goede stroming, wat we ook nodig hebben voor de waaierhandgarnalen. Dit zou neerkomen op een verbruik van ruim 30kWh per jaar.

We hebben een tijd afgewacht hoe dit zou draaien, maar het gaat onverwacht goed. De planten doen het allemaal goed. Ze groeien, langzaam maar toch. De bladeren zien er allemaal goed uit.
De enige plant die het niet goed deed was de rode tijgerlotus.
De garnalen doen het goed in de bak. Zonder ingrepen en met weinig waterwissels geen zichtbare alg in de bak. Water erg helder en ook nauwelijks gekleurd bij de waterwissels.


Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn hier die bezig zijn met energiebewust en extreem low-tech aquarium houden, en wat de ervaringen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nou wij niet bewust hoor maar wel in 2019 flink het aantal verminderd maar gelet op de energieprijzen van destijds ging het niet echt om besparen. Mooi dat je bakje zo goedkoop en toch goed draait Marjan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Vergeleken met de meeste op het forum ben ik low-tech, vergeleken met jou absoluut niet:DD
2 kleine bakjes (75 en 57 liter), wel met verlichting en verwarming. Geen Co2 en in één bakje heel af en toe beetje plantenvoeding.
 
Vergeleken met de meeste op het forum ben ik low-tech, vergeleken met jou absoluut niet:DD
2 kleine bakjes (75 en 57 liter), wel met verlichting en verwarming. Geen Co2 en in één bakje heel af en toe beetje plantenvoeding.

Ik ben eigenlijk heel erg verbaasd hoe goed het gaat :) Dat is mede reden voor het starten van dit topic.

In deze tijd is energieverbruik in het algemeen, en voor sommige mensen wat meer, een belangrijk punt denk ik. Dan kan het goed zijn te weten dat er alternatieven zijn.
 
Een grotere bak kan ook prima op deze manier.
heeft deze al een winter mee gemaakt?
 
Een grotere bak kan ook prima op deze manier.
heeft deze al een winter mee gemaakt?

Nog geen winter, maar wel dezelfde temperatuur die het in de winter wordt.

En ja, dat zat ik me dus ook te bedenken. Als deze bak groter was geweest had ik er rustig wat visjes in gedaan. Ik vond deze bak te klein voor de Vietnamese danio's die we hadden, maar anders had dat denk ik prima gekund.
 
Grootste haalbare besparing zit op de watertemperatuur, daarna op de verlichting. Zelfs een groot aquarium kan nog prima redelijk goedkoop draaien als je hem niet te warm hebt (20-22 graden oid) en geen enorme hoeveelheden verlichting gebruikt. De filtratie zou ik niet op besparen, binnen redelijkheid.

Persoonlijk maakt het me niet heel veel uit, het is een hobby en mag iets kosten. Zonnepanelen doen ook een hoop om de pijn weg te nemen :)
 
Dat betekent dat de temperatuur van het water in de winter kan zakken tot zo'n 15 graden.
Zo dat is best koud als je opstaat want hier zakt de temp in de winter vaak niet onder de 17,5-18 graden en dat vindt ik al koud.
 
Hier ook redelijk low-tech. Ik gebruik bewust geen verwarming omdat dat zo'n grote kostenpost is. Daar dan ook het visbestand op uitgezocht, ongeveer. In de winter tikken de bakken soms de 17 graden aan, maar zelfs enkele "tropische" soorten die ik heb (siamese algeneters, corydoras en een synodontis) doen het dan nog prima. Al durf ik niet nog lager te gaan qua temperatuur.

Vind het fijn om een ongecompliceerde setup te hebben, zonder al te veel afhankelijkheden zeg maar. Geen zin in CO2 ook of steeds maar plantenvoeding, ik vind dat maar gedoe. Nu kan ik bij wijze van spreken maanden niets doen, en alles blijft werken. De filtering van de twee hoofdbakken (850 L totaal) draait constant op +- 84 W. Verder twee balken verlichting die samen iets van 15 W doen, de halve dag.
 

Terug
Bovenaan