Aquarium gaat niet heel lekker

T

ThomRoz

Guest
Halloe ik bent thom ik heb sinds de winter een 180liter aquarium met 6 clown botias 3 potlood visjes en 3 regenboogvissen en wat algen eters

Maar sinds 2 maanden gaat het aquarium niet heel goed en heb ik heel veel last van algen en ook is het water groen, en de planten stoppen ook met groeien
wat is het beste wat ik kan doen
(Ik heb al een blackout en medicatie tegen algen gedaan met weinig sucses
 

Bijlagen

  • 15607139710103694817310464288436.jpg
    15607139710103694817310464288436.jpg
    54.7 KB · Weergaven: 153
  • 15607139884794489571328547910332.jpg
    15607139884794489571328547910332.jpg
    63.6 KB · Weergaven: 174
Welkom!

Als eerste 6 clownbotia in een 180 liter is veels te krap.


Maar even On Topic. UvC lamp zal denk ik wel helpen.

Maar om je goed te helpen door iedereen hier,
Wellicht even handig dit even te beantwoorden.

1. Wat zijn je waterwaardes?
2. Hoe heb je het gemeten? Met strips of druppels?
3. Welk filter heb je?
4. Hoe is je verversbeleid?
5. Wat zijn je lichturen per dag?
 
Welkom!

Als eerste 6 clownbotia in een 180 liter is veels te krap.


Maar even On Topic. UvC lamp zal denk ik wel helpen.
Dankjewel voor je reactie waar kan ik het beste voor de Uvc lamp kijken?

Btw ik ga een grotere bak kopen voor de clown botias later en stel dat gaat niet ga ik kijken of de aquarium winkel ze wilt
 
J hebt een Juwel filter? Die niet goed werkt , denk ik.
all eens beetje schoon gemaakt. sponzen in half emmer water uit knijpen.
Heb je er een bio boxje in. met nitrax.
 
J hebt een Juwel filter? Die niet goed werkt , denk ik.
all eens beetje schoon gemaakt. sponzen in half emmer water uit knijpen.
Heb je er een bio boxje in. met nitrax.
Ja maar het is zou idd kunnen zijn dat de filter aardig vis is ik moet het wel in het aquarium water uitspoelen toch?
 
Ja, de sponzen. maar hett bakje met nitrax niet,
 
Groenwater is algenbloei en wordt vaak veroorzaakt door te weinig co2 icm veel licht. Kun je de waterwaarden posten en info over je licht. Voeg je dingen toe aan het water?
 
Btw, ik kan het lastig zien maar zie ik nu blauwalg in de bak? Is dat een vettige laag wat je makkelijk kan wegwrijven?
 
waar kan ik het beste voor de Uvc lamp kijken?
UVC lamp is het laatste waar je aan moet denken, verlichting, plantenvoeding en je stroming moet op orde zijn voor een goede groei van de planten, zodoende heb je ook minder kans op alg.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik ben het met Patrick eens en anders is de oorzaak niet opgelost en is het vaak dweilen met de kraan open.
 
Hierboven heb je al een aantal goede tips kunnen lezen. UVC; nog even mee wachten. Waar je wel alvast mee kan beginnen is, maak je bak eens schoon. Ramen, bodem planten, zoveel mogelijk. De sponzen in je filter goed uitspoelen kan ook geen kwaad. Het is niet goed te zien over welke algen we het hebben. Zelf heb ik zomaar het vermoeden dat je al een tijdje niets aan je bak hebt gedaan. Een aquarium heeft heus wel onderhoud nodig. Verder moet je watertesten loslaten op je bak. Het beste doe je dit met druppeltesten. Heb je die niet is de Lfs ook vaak wel bereidt om je water te testen. Wij willen dan graag je waarden, zoveel mogelijk, weten. Pas dan kunnen we je goed helpen. Aan de slag dus.
 
Heb je die niet is de Lfs ook vaak wel bereidt om je water te testen.
En hopelijk met druppels want de staafjes zijn met regelmaat onbetrouwbaar.
 
Hierboven heb je al een aantal goede tips kunnen lezen. UVC; nog even mee wachten. Waar je wel alvast mee kan beginnen is, maak je bak eens schoon. Ramen, bodem planten, zoveel mogelijk. De sponzen in je filter goed uitspoelen kan ook geen kwaad. Het is niet goed te zien over welke algen we het hebben. Zelf heb ik zomaar het vermoeden dat je al een tijdje niets aan je bak hebt gedaan. Een aquarium heeft heus wel onderhoud nodig. Verder moet je watertesten loslaten op je bak. Het beste doe je dit met druppeltesten. Heb je die niet is de Lfs ook vaak wel bereidt om je water te testen. Wij willen dan graag je waarden, zoveel mogelijk, weten. Pas dan kunnen we je goed helpen. Aan de slag dus.
Is het verstandig om en de bodem en de ramen en de filter in 1x te doen?
 
Is het verstandig om en de bodem en de ramen en de filter in 1x te doen?
Wanneer ik de bodem noem dan bedoel ik niet dat die omgespit moet worden, Liran. Eerst maar eens beginnen met het oppervlak. Ramen kunnen/moeten helemaal schoongemaakt worden. Bij het filter noemde ik het schoonspoelen van de sponzen. Het aquarium van Ts is gewoon erg vervuild. Om daar verbetering in te brengen is het nodig dat we de vervuiling zo klein mogelijk maken en alg daar waar mogelijk verwijderen. Dan moet het water getest worden zoals ik eerder al aangaf. Het idee hierachter is om de oorzaak van de algengroei te vinden en het evenwicht in de bak te herstellen. Zonder eerst schoon te maken is dit niet mogelijk.
 
Nee ik ben het wel met je eens. Maar ik bedoelde meer dat er geen problemen komen met de bacteriecultuur.

Aangezien ze in de bodem filter enz leven.
 
Zolang je rustig de bovenste laag wat afheleveld zal dit geen problemen gaan geven, en zo te zien aan de bak zal er ongetwijfeld ook alg op de bodem groeien.
@ThomRoz lees je eens goed in over het houden (en schoonhouden) van een aquarium, alsmede de verzorging en behoeftes van planten.
Veel beginners gieten water in hun bak, zetten er wat planten in en denken dat het allemaal wel goedkomt, helaas werkt dit meestal niet.

En ja, ooit was ik ook een beginner en ging er ook van alles fout, maar je moet het niet zo erg uit de hand laten lopen.
 
Terug
Bovenaan