aquarium gedeeltelijk anders inrichten


vissen

Well-known member
Lid geworden
20 januari 2010
Berichten
247
Hallo allemaal,

Ik heb al zeker 9 jaar een aquarium maar heb er eigenlijk nooit het plaatje van kunnen maken zoals ik dat voor ogen had.
Dit komt voornamelijk doordat de planten die ik koop niet aanslaan of naar een maand langzaam afsterven.
Nu ben ik van plan binnenkort een gedeelde van mijn aquarium anders in te richten en heb al een beetje een idee wat ik wil.

De planten die ik in gedachte heb zijn:Ludwigia sp. Mini Super Red, Cabomba caroliniana, Lobelia cardinalis Mini, Micranthenum micranthemoides , Pogostemon helferi en de Eleocharis parvula.

Het aquarium is 180 liter en er zitten twee 30 watt lampen in als plantenvoeding gebruik ik dagelijks 5 ml easycarbo en wekelijks 18 ml profito.

Wat ik eigenlijk wil is een soort van plantenbak maar dan met makkelijk houdende planten. Ik begrijp dat het vrij moeilijk is omdat ik te weinig licht heb en dat ik geen co2 systeem heb.

voor wie er in is ge�nteresseerd zal ik straks een foto posten met een foto hoe de bak er nu uitziet.
 
Het zijn deels ook niet de makkelijkste planten die je noemt.
Makkelijke zijn meer de Crypto s en de Echino s. En groene snelgroeiers.
Voordeel van wat minder licht is dat je minder snel algen krijgt.
Kijk maar eens in mijn Fotoalbum onder in mn onderschrift wat ik in de meter bak heb.

Naast plantenvoeding hebben planten ook nitraat en fosfaat nodig en wat co2.
En dan zoals je al zegt plantenvoeding/kleibollen.

Voldoende voeding is heel belangrijk voor de planten namelijk. Wat minder licht is voor veel planten niet eens zo erg maar je moet dan wel kijken welke met minder licht toekunnen.
 
dank je, maar ik heb geen spullen om de no3 en po4 te meten dus het word dan ook moeilijk om te weten hoeveel ik extra zal moeten toevoegen.
kan het waarschijnlijk tekort aan no3 en po4 leiden tot het afsterven van mijn planten?

Zitten er wel planten bij die in mijn lijstje staan die wel in mijn aquarium kunnen als mijn no3 en po4 een goede waarde hebben?
 

Terug
Bovenaan