Aquarium gekocht, misschien ombouwen tot zoutwater?


D

Darcey

Guest
Beste,

Ik heb een 360L aquarium aangeschaft met mooie buitenfilter die ook geschikt is voor zout water.
Nu vroeg ik me af wat de mogelijkheden zijn om om te bouwen naar zoutwater. Wat zou ik allemaal nodig hebben om zoiets te laten draaien? En is 360L genoeg? En wat zouden de kosten ongeveer zijn?

Groet,
Darcey
 
Beter een bak kopen met een sump eronder.
Buitenfilters worden niet veel gebruikt bij zeewater.
De kosten heb je zelf in de hand.
Ga je voor Nieuwe apparatuur of Tweedehands.
stromingspom ,eiwitafschuimer ,automatisch bijvul systeem ,osmose apparaat.
Hoop test setjes.
Steen /levend steen.
vergis je niet in de kosten.

een beetje knappe vis kost gemiddeld 50 euro plus.
 
Zeker de kosten lopen behoorlijk op
Was het onze tuinkabouter (wouter) niet die te recht opmerkte als je zonder problemen minimaal 100 euro per maand kan verbranden dan zout water doen anders :juggle: :S:engel:
 
Vooraf moet je je zeker even goed bedenken hoe graag je een zoutwater aquarium wil hebben. Naast de kosten moet je er best veel tijd in steken om er een succes van te maken maar als het dan lukt heb je ook echt iets moois in huis.

Een zoetwater aquarium ombouwen tot zoutwater kan zeker. Het eerste wat je moet doen is het mooie buitenfilter op marktplaats zetten, deze heb je niet nodig.
Vervolgens moet je bedenken of je met of zonder sump wil gaan werken. Een sump is heel gebruikelijk bij zoutwater en is vooral bedoeld voor het plaatsen van de eiwitafschuimer, verwarming en eventuele andere zaken als 1 of meer media reactors, wieren filter, uv filter, etc. Een sump is trouwens geen verplichting, ik draai al ruim 3,5 jaar met een zoetwater aquarium zonder sump en dat gaat prima, wel ben je gelimiteerd in de keuze van techniek, niet alles is geschikt om direct in of aan het aquarium te hangen.

Verder moet je denken aan goede verlichting een eiwit afschuimer, een aantal stromingspompen, veel testsets, osmose apparaat, zoutdobber of refractometer, steen, doseerpomp (optioneel), allerlei toevoegingen. Nu ben ik zeker nog het een en ander vergeten.

Het belangrijkste wat je nodig hebt is een partner die er ook achter staat dat er een mooi zoutwater aquarium in huis gaat komen.

Zoek eens op YouTube naar BRS 52 weeks of reefing, dit is een hele uitgebreide serie van videos met uitleg over alles wat met het opstarten van een zoutwater aquarium te maken heeft.

Succes met de keuzes en hopelijk staat er binnenkort een heel mooi koraal rif in je huiskamer.

Schroom niet om hier je vragen te stellen.
 

Terug
Bovenaan