Wat is er nieuw

Aquarium gekocht. Wat te doen met twee grote rugzwemmers

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jalou
  • Startdatum Startdatum
J

Jalou

Guest
Hallo,

Onlangs heb ik via Marktplaats een aquarium gekocht. De bak is 160x50x70 dus goed ruim en zaten er nog een aantal visjes in die we er ook bij kregen. In totaal een stuk of 15-16: tetra's, koperzalmpjes, 2 maanvissen, 1 algeneter, enkele vissen die ik niet zo snel kon identificeren en twee rugzwemmende meervallen. Althans, dat zijn ze volgens de mensen en daar geloof ik ze wel in. Ze zwemmen alleen niet meer op hun rug en dat komt denk ik door het onderstaande.

Het punt is dat ze niet supermooi meer zijn, ze schijnen eerder in een gezelschapsbak te hebben gezeten waarin ze zijn aangevreten (deze mensen hadden ze ook weer gekregen), hun rugvin is dus verdwenen. Ook zijn ze nogal aan de maat: 15-20cm. Daar heb ik allemaal geen problemen mee, maar er werd ons ook verteld dat deze vissen alles wat groen is eten.. Nu zou ik wel graag een leuke plantenbak opstarten, de vissen zullen tot die tijd in kleinere huisvesting moeten bivakkeren. Heeft iemand ervaring met deze vissen? Hoe moet ik dit aanpakken? En anders: is er misschien iemand op dit forum die een enorme bak heeft en die geen probleem heeft met twee enigszins gehandicapte vissen? Ik heb ook gehoord dat ze behoorlijk oud kunnen worden. Ik heb alleen geen idee welke ondersoort het is, ze lijken een Synodontis soort.

Ik wil ze ook niet zomaar wegdoen naar een handelaar of zo.. Dan weet je ook niet waar ze terecht komen.

Een foto kan ik vrijdag pas plaatsen, dan ga ik de vissen ophalen zodat de mensen de bak leeg kunnen halen.

In elk geval bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Jalou

Over het algemeen worden alle Synodontissen als rugzwemmer aangeduid, echter is de Synodontis nigriventris de enige soort die daadwerkelijk op zijn rug zwemt.

Waarschijnlijk gaat het hier om de Synodontis eupterus.
maar dat kunnen we pas zeker zeggen als de foto er is.

Zover ik weet zijn dit trouwens echt geen planteneters maar juist meer vleeseters die wel eens een klein visje kunnen pakken.

S. eupterus zwemt voornamelijk op jonge leeftijd op zijn rug. Op latere leeftijd niet/ amper meer.

Jones.

Dan heb ik een aparte want die zwemt eigenlijk 90 % van de tijd op zijn rug. En hangt ook lekker op zijn rug in zijn hol. Hij is nu denk ik een jaar of 5 a 6

Ik heb zelf een stuk of 6 volwassen S. Eupterus gehad, zwemmen inderdaad niet op hun rug. Zijn wel erg mooie vissen, eten geen planten btw. Zijn carnivoren, gek op rode mug, tubifex en dat soort dingen. Worden zeker 25cm op maximale lengte.

Deze twee leven erg vreedzaam met alle kleine visjes. Volgens die mensen waren de vissen de oorzaak van hun plantloze aquarium en vraten ze het kienhout aan. Morgenavond zal ik even een foto van ze plaatsen, ik ben wel erg benieuwd namelijk. Mits ze goed te herkennen zijn zonder hun rugvin natuurlijk...

we wachten met smart op de foto!

Jeetje, mijn pc had het begeven.. Kon alleen nog maar met mijn telefoon op AF.. Ik ga de foto's NU uploaden dus jullie zien ze asap verschijnen. SORRY!

Tadadadum, hier zijn de foto's (mooi ook de weerkaatsing van die Zalando doos :') )

jalou_rugzwemmer1.jpg

jalou_rugzwemmer2.jpg

jalou_rugzwemmer3.jpg

Zoals jullie kunnen zien zijn ze nogal gehavend, maar ze zijn erg levendig en leuk om naar te kijken. Mijn vriend vindt ze alleen echt helemaal niks... Eens even gaan zien wat we daaraan kunnen doen 😉

Niemand...?

Als je ze daarom kwijt wilt kun je ze hier op het forum aanbieden of eventueel op Marktplaats zetten.
Maar of je ze nu al echt wil wegdoen is me niet helemaal duidelijk 😉

Dat weet ik zelf ook nog niet 😉 Het ligt er een beetje aan of ze niet te veel gaan tuinieren als ze eenmaal in een groen aquarium zitten.. Ik zou alleen graag willen weten om welke soort het gaat

Lijkt me in ieder geval om 1 Synodontis eupterus te gaan, over die andere twijfel ik nog.

Ja, dat dacht ik ook.. Ze lijken wel erg veel op elkaar moet ik zeggen. De een is alleen iets donkerder en 'dikker'. Bedankt in elk geval!

Dat zou inderdaad ook kunnen. Blij in elk geval dat ze niet zo van plantjes houden als ik in eerste instantie dacht! Dan mogen ze van mij in elk geval wel blijven 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan