Wat is er nieuw

Aquarium gevuld :)

Cindyk

Active member
Lid geworden
5 mei 2015
Zo mijn eerste (eigen) aquarium staat sinds vanavond te draaien.
Een 30 liter nano cube.
De plantjes zitten erin, filter draait, verwarming aan op 22°, licht staat ingesteld op 6 uur per dag.
En een beetje plantenvoeding voor de plantjes toegevoegd... en nu?
Kan ik het indraaien versnellen/verbeteren door water van andere aquariums toe te voegen? We hebben namelijk nog 2 bakjes staan maar die zijn van mijn vriend. Of door iets van een filterspons uit te wringen?
Of andere tips 🙂 wil graag dat het bakje goed gaat lopen en dat er dan na een paar weken vrolijke garnaaltjes in kunnen 🙂

en een fotootje van 2 uur na het vullen 🙂

Bijlagen

• 16111835763556251518329260966052.jpg
    16111835763556251518329260966052.jpg
    195.9 KB · Weergaven: 116
. en nu?
Kan ik het indraaien versnellen/verbeteren door water van andere aquariums toe te voegen? We hebben namelijk nog 2 bakjes staan maar die zijn van mijn vriend. Of door iets van een filterspons uit te wringen?
Of andere tips 🙂
Je kunt het proces versnellen door een tijdje de temperatuur te verhogen (bijv naar een graad of 26), vissenvoer toe te voegen --of een andere bron van ammonia-- en oud filtermateriaal in de bak uit te knijpen.

Zo mijn eerste (eigen) aquarium staat sinds vanavond te draaien.
Een 30 liter nano cube.
De plantjes zitten erin, filter draait, verwarming aan op 22°, licht staat ingesteld op 6 uur per dag.
En een beetje plantenvoeding voor de plantjes toegevoegd... en nu?
Of andere tips 🙂 wil graag dat het bakje goed gaat lopen en dat er dan na een paar weken vrolijke garnaaltjes in kunnen 🙂

Altijd leuk een eigen aquarium!

De boel versnellen door water over te zetten heeft weinig zin, in water zitten maar weinig van de nodige "afvalverwerkende" bacteriën.
Filterspons uitwringen, of beter nog een stuk filtermateriaal overzetten zou meer zoden aan de dijk zetten.
zou ik het doen? nee :)) hoewel de kans klein is weet je niet wat je nog meer mee je bak inneemt.

persoonlijk zou ik zeggen: lekker 4 weken laten draaien, 1x per week een heel klein beetje vlokvoer verkruimelen in de bak zodat deze gaan "rotten" en de bodem/filter aanzet om "afvalverwerkende" bacteriën aan te maken. na die 4 weken de garnalen inzetten, en dan moet je in theorie goed zitten :))

Oh denk eraan: op nieuwe plantjes wil nog wel eens slakkengif gebruikt worden (dit heeft mij ooit eens nagenoeg een hele populatie garnalen gekost), dus de bak in de tussentijd ook nog even een keertje of 2-3 flink verversen.

Na 2 weken indraaien staat de bak er nu zo bij. Nog geen algen te bekennen en de plantjes lijken het goed te doen. Ook het voer wat erin ligt is lekker aan het schimmelen ( is dat de bedoeling? ) ik zie nog niets van beestjes oid, moet dat op den duur wel komen? Of hoeft dat niet perse?
Wat moet ik er nu nog meer mee doen? Of gewoon wachten ?

Bijlagen

• 20210202_122505.jpg
    20210202_122505.jpg
    273.5 KB · Weergaven: 110
Gaat goed zo👍 zou alleen de Filter Wat hoger zetten tot aan het water oppervlak

ik zie nog niets van beestjes oid, moet dat op den duur wel komen?
Er hoeven geen beestjes te komen het kan wel, maar meestal hoef je daar niets aan te doen.

Gaat goed zo👍 zou alleen de Filter Wat hoger zetten tot aan het water oppervlak
Thanks ga ik doen ! En waar moet ik dat blowertje heen richten? Boven of beneden?

Er hoeven geen beestjes te komen het kan wel, maar meestal hoef je daar niets aan te doen.
Thanks maar het betekent dus niet dat er nog iets mist in de bak? Of dat er niet genoeg bacterieen in zitten.

Nee hoor, geef de natuur zijn tijd om alles goed te krijgen.

Thanks ga ik doen ! En waar moet ik dat blowertje heen richten? Boven of beneden?
Ligt eraan wat je wilt maar de meeste doen het schuin aan de oppervlakte en dan naar beneden gericht voor een goede doorstrooming

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan