Wat is er nieuw

Aquarium Glas

• Onderwerp starter Onderwerp starter SvenVerlaak
  • Startdatum Startdatum
S

SvenVerlaak

Guest
Hallo,
Ik ga zelf een aquarium maken en daarbij heb je natuurlijk glas nodig. Maar ik heb geen idee wat voor glas, kan dit normaal zijn of moet dit speciaal glas zijn? En is het slim om aan de dikkere kant te zitten. (bijv. geen 12mm dik maar 15mm)? Ik denk het wel.

Maar even terug op mijn vraag; wat voor glas heb ik nodig? En waar kan ik dit kopen?

Alvast bedankt!

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je even de maat noemt van het aquarium wat je wilt gaan maken. Verder heb ik er geen verstand van 😉

Met die link kan ik niet super veel. Waar ik naar zoek is naar glas om een aquarium te maken.
Kan dit normaal glas zijn of moet dit speciaal glas zijn? En als dit speciaal glas moet zijn, waar kan ik dit glas dan vinden (graag een linkje)?

Alvast bedankt!

Is normaal glas,hoor.

Bij elke glasboer te krijgen.
Wel latten slijpen, om de scherpte er af te halen.

Inderdaad, daar waar je ramen etc laat maken verkopen ze ook apart glas, hoe groot wordt je aquarium?
Soms lopen we kosten wel redelijk hoog op als je niet echt een grote bak wil maken.

Kijk eens aan Sven.
Binnen een dag je antwoorden 🙂

Sven even opletten tot 12 mm dikte is Blank Float glas ook en enkel glas genoemd prima te gebruiken
ga je dikker dan kun je beter witglas gebruiken
dit omdat float glas een groen waas over zich heeft komt door het lood wat er in verwerkt wordt
bij wit/extra helder glas wordt dit lood weg gelaten is wel duurder en wat kras gevoeliger

groet

jaap

Dankjewel! En dit is gewoon normaal glas? Geen aquarium- of waterglas ofzo. En is het dan niet slim op de zichtbare delen met witglas te doen en de nietzichtbare delen (bodem enz.) met normaalglas?

Dankjewel iedereen! Ik zal jullie zeker op de hoogte houden!

Ohh, nog ��n vraag, moet het gehard glas zijn?

SvenVerlaak zei:
Dankjewel! En dit is gewoon normaal glas? Geen aquarium- of waterglas ofzo. En is het dan niet slim op de zichtbare delen met witglas te doen en de nietzichtbare delen (bodem enz.) met normaalglas?
gewoon normaal enkelglas bij ieder schilder of glashandel te koop
wat het witglas betreft kan wordt wel gedaan bij zee aquarium
maar is bij zoet water tot 12 mm dikte niet nodig
bij dikker al 12 mm krijg je een groene waas
hangt dus helemaal af wat voor soort bak je gaat maken
gehard glas is niet nodig
1 ding als je nog nooit een bak zelf geplakt hebt
is het verstandig om eerst eens met een klein bakje te beginnen
om handigheid met glas en kitspuit te verkrijgen

groet

jaap

SvenVerlaak zei:
Ohh, nog ��n vraag, moet het gehard glas zijn?

Heb je de voorruit wel eens zien splinteren? is gehard glas.

Wat gebeurt er al er tegen je bak wordt getikt??

Een scheur, of 100.000 stukjes, en plons in de kamer.

Twee verschillende antwoorden...

Nog wat vragen:

'T aquarium wordt 120cm x 60cm x 50cm, is 15mm daar goed voor?
Staat extra helder glas gelijk aan witglas?
En ik denk dat ik eerst een kleiner bakje ga doen om wat te proberen, bedankt voor de tip Jaap!

P.s. er kunnen nog wel wat vraagjes komen! 😛

Ik bedoel 120cm (breed) x 40cm (hoog) x 50cm (diep).

Jij zegt gehard en Jaap normaal of heb ik dat mis?

Denk nou eens na. Hardglas geeft 100.00 stukjes.
Dat KAN toch niet?

Vlakglas een scheur. is toch normaal glas?

T aquarium wordt 120cm x 60cm x 50cm, is 15mm daar goed voor
hier is 10 mm meer als voldoende
Ik bedoel 120cm (breed) x 40cm (hoog) x 50cm (diep).
hier is 8 mm dikte voldoende
geen gehard glas gebruiken

voor beide diktes kun je gewoon Enkelglas float gebruiken
extra helder glas wordt ook wel witglas genoemd

groet

jaap

Ok�, ik dacht dat je bedoelde dat hardglas beter is. Mijn fout...
Bedankt!

Jaap, het is niet dat ik je niet geloof, want ik geloof je echt!
Maar op sommige sytes stond dat de bodem 20mm en de rest 15mm moest zijn. En ik ga liever veiliger zitten, dus ik ga wrs rond de 12-15mm kiezen.

Bedankt voor je advies Jaap!

SvenVerlaak zei:
Jaap, het is niet dat ik je niet geloof, want ik geloof je echt!
Maar op sommige sytes stond dat de bodem 20mm en de rest 15mm moest zijn. En ik ga liever veiliger zitten, dus ik ga wrs rond de 12-15mm kiezen.

Bedankt voor je advies Jaap!

Nou, dat is Kul, hoor.
Bodem 10 mm.
En buitenom 8-10 mm.

Mijn 1.20 m is ook 6 mm, met rand versterking.

@ Sven: Je moet eens kijken op de websites van Zorona in Winschoten en van De Aquariumbouwer in IJmuiden. Beide bouwen goede aquaria. Je ziet op deze sites voorbeelden van afmetingen met daarbij vermeld de glasdiktes.

Hoe dikker het glas, hoe duurder. Glas van 12 mm dik of 15 mm dik is helemaal kostbaar om daar een aquarium van 120 cm x40x50 van te maken. Ik heb zes van dergelijke aquaria staan en allemaal van 6 mm glas, net zoals Bertus aangeeft. Dikker glas nemen is absoluut onnodig. Mijn huiskamer aquarium van 900 liter is 75 cm hoog en heeft glas van 12 mm. Vanwege de dikte van het glas is het aquarium ook nog eens loodzwaar (250kg) en erg duur ( > �1200,-).

Wat wel van belang is: kan jij goed een aquarium in elkaar zetten? Kitten van aquaria lijkt misschien gemakkelijk maar is dat echt niet. Het moet heel precies en secuur gebeuren anders krijg je alsnog lekkage. Als je dit nog nooit gedaan hebt zou ik gewoon een kant en klaar aquarium kopen. Een bak van 120x40x50 is nog steeds 240 liter, en dat is best veel als hij gaat lekken.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan